Brum fra pu.

Analog når det bedst

Brum fra pu.

Indlægaf cdp » ons 29. jul 2015 23:15

Hejsa
Emnet har nok været oppe mange gange, men jeg savner lige et godt råd.. har skiftet en defekt ortho om 10 ud med en shure pick up, i første omgang til afprøvning af en ældre Akai pladespiller. Den originale sme fatning er genbrugt, men siden pu - skiftet, er der kommet et lettere brum, som ikke tidligere var der. Arm og sme er begge alu - og begge pu er med kunstofhus. Det skal siges jeg har benyttet et par plastskruer midlertidigt, da de gamle skruer er for korte, og for at reducere lidt vægt/masse - er der nogen, der kan hjælpe.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brum fra pu.

Indlægaf rørglad » tors 30. jul 2015 17:54

Du har ret. Emnet har været oppe flere gange.
Enten har du en dårlig stel-forbindelse, eller også har du stel flere steder - også kaldet en "brumsløjfe".
På nogle PU er den ene 0-pin forbundet med en lille metal omløber, som også rører ved PU-huset. Det er fint, hvis der ikke er stelforbindelse i den anden ende ved forstærkerindgangen. Hvis der er, har du brumsløjfen.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Brum fra pu.

Indlægaf spuncut » tors 30. jul 2015 18:03

Hej Carsten
Shure-pu'en kan sagtens være mere brumfølsom, eller afstedkomme at systemet bliver mere brumfølsomt.
Er der ordentlig forbindelse mellem stelledning og til armrør?
Ændres brumniveauet drastisk når: Motoren kører? 230V-stikket udtages? Stel til forstærker afbrydes? Den ene signalstel afbrydes? Andre signalkilders phonostik udtages af forstærker?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Brum fra pu.

Indlægaf cdp » tors 30. jul 2015 23:51

- Tak for svar.. :thumbsup:
Har lige kigget lidt på sagerne - brummeriet starter så snart jeg skifter til phono på forstærker, og ændrer ikke styrke når pl.spiller tændes ( drejer arm ind, fra holder). Motor er af DD - typen.
- men !! en simpel kontakt med 2 fingre mellem arm og chassis, får næsten alt brummeriet væk.. :roll:,
Med respekt for Spuncuts svar, synes det nu lidt underligt at problemet kommer med skift til anden pu., men i dette tilfælde er der noget om det.
Jeg stelforbinder lige og ser om problemet er løst ved lejlighed - ps. hvor finder jeg et par skruer (lange) til pu-montage, gerne alu ??
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brum fra pu.

Indlægaf snod » fre 31. jul 2015 00:28

cdp skrev: ps. hvor finder jeg et par skruer (lange) til pu-montage, gerne alu ??

e-bay f.eks.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 912
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Brum fra pu.

Indlægaf spuncut » fre 31. jul 2015 02:19

cdp skrev:- Tak for svar.. :thumbsup:
Har lige kigget lidt på sagerne - brummeriet starter så snart jeg skifter til phono på forstærker, og ændrer ikke styrke når pl.spiller tændes ( drejer arm ind, fra holder). Motor er af DD - typen.
- men !! en simpel kontakt med 2 fingre mellem arm og chassis, får næsten alt brummeriet væk.. :roll:,
Med respekt for Spuncuts svar, synes det nu lidt underligt at problemet kommer med skift til anden pu., men i dette tilfælde er der noget om det.
Jeg stelforbinder lige og ser om problemet er løst ved lejlighed - ps. hvor finder jeg et par skruer (lange) til pu-montage, gerne alu ??

Hvis det skal forstås som at du ikke allerede har en stelledning mellem pladespillerens chassis og forstærkerens ditto? Så er det nok der at hunden ligger begravet ;)
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster