Side 4 af 14

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 14:03
af Ehapa
jac65 skrev:Spintiden er selvfølgelig et kvalitetstegn. Men det handler også om stabilitet og dæmpning. En for hurtig olie, kan også give ustabil rotation.


Ustabil rotation?.

Jeg bruger en app på min iphone lavet til at måle omdrejninger på Pladespiller...den er sjov, min kører 33.27 i snit på 33 indstilling, den svinger! kun minimalt i rpm, der er selvfølgelig være stor forskel på de forskellige 124 med hensyn til stabilitet, og støj/rumle m.m

https://itunes.apple.com/us/app/rpm-tur ... 89902?mt=8

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 16:10
af jac65
helt sikkert, men en tallerken som vil løbe for let og hurtigt i forhold til motorens træk, kan også medføre en ustabilitet. jeg har bedst erfaring med at holde mig til hvad producenterne eller specialister som fx Schopper osv anbefaler, der er som regel en lille hørbar forskel i forhold til andre olier.

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 21:55
af vilmann
Fredmarantz skrev:
Ehapa skrev:Jeg bruger iøvrigt schopper olie, til jer der bruger en mere tykt flyende olie, hvor langt tid snurre den efter off?, min gør
1.15min.


Jeg har 2 og de spinner af på hhv. 35 og 45 sekunder. Dette synes jeg er i den alt for "korte ende" - Din spinnoff tid synes jeg ligner noget godt.

Vh
Freddy


Jeg har ikke gjort noget ved min endnu. På 33 rpm fra off til fuldt stop tager 50 sekunder.

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 21:58
af Fredmarantz
Ja- det lyder jo lidt bedre - alt andet lige. Mine har jeg, på trods af talrige tilløb og løfter og snak fra mig, stadig ikke fået gjort noget ved (motorrenoveringen). Måske er jeg lidt en bangebuks - og bange for at ødelægge noget i dem ....hmmmm

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 22:42
af Louis
Fredmarantz skrev:Ja- det lyder jo lidt bedre - alt andet lige. Mine har jeg, på trods af talrige tilløb og løfter og snak fra mig, stadig ikke fået gjort noget ved (motorrenoveringen). Måske er jeg lidt en bangebuks - og bange for at ødelægge noget i dem ....hmmmm

Vh
Freddy


Snakkede vi ikke om at gå igang med motorrenovering mens jeg stadig havde min? Det er alligevel snart 4 år siden ;) men jeg kender følelsen af "tænk hvis jeg ødelægger det".

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 22:45
af vilmann
Jeg sidder og kigger på hastighedsreguleringen. Eller... hvad jeg tror er en hastighedsregulering.
Er det ikke meningen at knappen på toppen af hastighedsvælgeren skal kunne dreje metalstykket under trappehulet?
Det hedder vist en eddy brake - jeg er ikke helt klar over hvordan den fungerer.

Den lange "stang" fra hastighedsvælgeren kun skubbes frem og tilbage, men kun hvis jeg splitter det hele ad. Burde den ikke kunne styres fra toppen?
Billede

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 22:55
af Fredmarantz
Eddy-braken er den magnet, som er monteret i en vis afstand fra det store remhjul længst væk fra motorens akselhjul. Selve det store hjul er lavet af alu - men under dette hjul gemmer der sig et par stål"vinger" - som Eddybraken kan "få fat i ".

Afstanden mellem magneten og denne hjul-konstruktion afgør fin-hastigheden. når motoren kører. Man finjusterer så hastigheden med den runde topcap på hastighedsvælgeren.

Hvis det ikke er muligt at "sætte" hastighed med den topknap - så kan man hjælpe dette lidt på vej ved at flytte en smule på selve magneten - væk fra - eller tættere på - - så det hele komme inden for det ønskede område - så at sige.

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 23:01
af vilmann
Fredmarantz skrev:Eddy-braken er den magnet, som er monteret i en vis afstand fra det store remhjul længst væk fra motorens akselhjul. Selve det store hjul er lavet af alu - men under dette hjul gemmer der sig et par stål"vinger" - som Eddybraken kan "få fat i ".

Afstanden mellem magneten og denne hjul-konstruktion afgør fin-hastigheden. når motoren kører. Man finjusterer så hastigheden med den runde topcap på hastighedsvælgeren - som står i direkte mekanisk forbindelse med magneten.

Hvis det ikke er muligt at "sætte" hastighed med den topknap - så kan man hjælpe dette lidt på vej ved at flytte en smule på selve magneten - væk fra - eller tættere på - - så det hele komme inden for det valgte område - så at sige.

Vh
Freddy

Jeg regnede med at det er sådan det fungerer. Men når jeg drejer på topknappen over hastighedsvælgeren, sker der ingenting nedenunder. Den stang der har fat i "stålvingerne" flytter sig overhovedet ikke.
Det er klart nok, for den er monteret på en måde så den ikke kan flyttes. Jeg spekulerer på om nogen har haft fat i den og sat det forkert sammen.
Er der nogen der har et billede af hvordan det bør sættes sammen under hastighedsvælgeren?

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 23:06
af Fredmarantz
"Capo72" har i denne tråd på AK taget nogle billeder, som måske kan hjælpe lidt?

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... lt.240830/

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 23:10
af Fredmarantz
Der kan jo være tale om, at det såkaldte "cam-belt" - det stålbånd, som transmitterer hastighedsindstillingen, er defekt eller manglende? Hvis det er sådan fat , så står du vel i en lignende trals situation, som ham, der startede tråden på AK. Heldigvis er der så dér nogle gode informationer, som måske også kan bruges lidt....lad høre, hvordan det går...

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: tirs 9. aug 2016 23:12
af Fredmarantz
Louis skrev:
Fredmarantz skrev:Ja- det lyder jo lidt bedre - alt andet lige. Mine har jeg, på trods af talrige tilløb og løfter og snak fra mig, stadig ikke fået gjort noget ved (motorrenoveringen). Måske er jeg lidt en bangebuks - og bange for at ødelægge noget i dem ....hmmmm

Vh
Freddy


Snakkede vi ikke om at gå igang med motorrenovering mens jeg stadig havde min? Det er alligevel snart 4 år siden ;) men jeg kender følelsen af "tænk hvis jeg ødelægger det".


Jo- vi gjorde. I mellemtiden har jeg fået fat i én mere, hvor jeg også her har muligheden for at udskyde renoveringen.

Please.... somebody kick my ass........ :Skor:

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: ons 10. aug 2016 20:37
af vilmann
Fredmarantz skrev:Der kan jo være tale om, at det såkaldte "cam-belt" - det stålbånd, som transmitterer hastighedsindstillingen, er defekt eller manglende? Hvis det er sådan fat , så står du vel i en lignende trals situation, som ham, der startede tråden på AK. Heldigvis er der så dér nogle gode informationer, som måske også kan bruges lidt....lad høre, hvordan det går...

Vh
Freddy


Stålbåndet er der og hastighedsvælgeren fungerer fint. Det er finjusteringen jeg er i tvivl om.
Umiddelbart ser det rigtigt ud i forhold til hvad jeg kan finde af billeder - jeg kan bare ikke gennemskue hvordan "stålvingerne" under trappehjulet skal kunne justeres uden at splitte hele maskinen ad.

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: ons 10. aug 2016 20:54
af Fredmarantz
De skal ikke justeres - det er selve den "C""-formede magnet, som kan "flyttes" lidt - så det magnetiske træk ændres - så hastigsintervallet kan komme inden for det tilsigtede område.

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: ons 10. aug 2016 20:56
af Fredmarantz
Jeg ved ikke, om du kan bruge det, men der står en hel del om det her:

http://www.theanalogdept.com/eddybrake.htm

Vh
Freddy

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlæg: ons 10. aug 2016 21:42
af vilmann
Fredmarantz skrev:Jeg ved ikke, om du kan bruge det, men der står en hel del om det her:

http://www.theanalogdept.com/eddybrake.htm

Vh
Freddy

Jep.
Så vidt jeg forstår skal knappen på toppen af hastighedsvælgeren kunne dreje stålvingerne under trappehjulet. Ståvingerne er det han kalder steel flange.

Det er den funkion jeg ikke kan se fungere. Og jeg kan ikke se hvordan det rent mekanisk kan lade sig gøre.