vintage PRO hifi

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf ole n 84 » man 19. okt 2020 02:21

Hej

Hvad endte du med at købe.

Hilsen Ole N 84
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf hificlassic » man 19. okt 2020 08:47

Jeg har været omkring rigtig meget PRO grej, og kan godt fremhæve noget af det bedste jeg har haft igennem her:
Effektforstærkere:
UREI 6500, JBL/UREI 6290, Yamaha P2200, Bofa V15, Ortofon GK602, Altec 2200
CD afspillere:
Sony CDP2700, Tascam 701, Denon DN961
Højttalere:
Altec VOTT, JBL 4343, Tannoy SRM12x, Tannoy DMT 215, Tannoy DMT 12 mkII, Tannoy Wildcat serien
Pladespillere:
EMT 938, Technics SL1000mkII

Jeg har valgt at beholde:
EMT 938, Ortofon GK602, Tannoy SRM12x og et sæt Radian 5215.
Udover det har jeg mest HOME udstyr
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf his067 » man 19. okt 2020 09:12

Jeg har ofte undret mig over, hvad det egentlig er, der definerer "professionelt" grej. Hvorfor er det "professionelt" og hvordan adskiller det sig fra "hjemme-hifi"?

Jeg husker fra min tid hos QualiFi, at der var forskellige Sansui forstærkere (BA5000/BA3000, f.eks.), som blev solgt som "Professionelt" udstyr. Jeg synes også at erindre, at Arne Ludwigsen fortalte mig, at Radford forstærkerne var blevet solgt som "professionelt" udstyr imens QualiFi havde agenturet for dem (men, på den anden side kan jeg også huske at der var et diagram over STA serien med DEMKO-påkrævede ændringer og sikringer, så jeg tager nok fejl). Og så var der jo også ESS, SAE og Soundcraftsmen på lageret: Disse var heller ikke generelt til at købe i butikkerne.

Så, hvad er "professionelt udstyr"?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf MaxJ » man 19. okt 2020 09:24

Alt elektrisk udstyr skal godkendes, også i den professionelle verden. Prof. udstyr skal kunne tåle lidt flere tæsk og har XLR stik / kabler som kan trække lange kabler uden støj. Det er hovedtrækkene, der er nogen der tror at prof. grej altid er det ypperste indenfor lyd men det er ikke altid hovedformålet med den slags grej. Det kommer an på om det skal bruges i et studie eller til en musikgruppe der rejser rundt i verden.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf Sorenki » man 19. okt 2020 13:38

Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.
Som Max skriver, skal alt udstyr der sælges godkendes.
At professionelt udstyr til et studie typisk understøtter gængse studie-standarder for linie-niveau, kabler og at blive brugt 12-24 timer om dagen i mange, mange år osv er jo det der gør det muligt at markedsføre og sælge til et studie.
Professionelt udstyr til musikeren, koncertstedet eller mobil-diskoteket, tåler tæsk, at blive behandlet hårdt og svingende temperaturer og luftfugtigheder i højere grad end studie og hjemmeudstyret.

Der er ligesom der er gode salgspunkter, også negative ting, man kan tillade sig indenfor ét brugsmønster og som man typisk ikke inkluderer i et andet - herunder fx støjende blæsere i en forstærker. Det er vigtigere at en JBL 6290 kan tåle tæsk og spille højt i mange, mange timer, end at den larmer.

Jeg tænker til betegnelser som "professionelt" udstyr, "PA udstyr", "Studieudstyr" osv at være sammenlignelige med fx en "off-road" bil --> snakker vi så om en Range-rover? en rally-bil? eller ville man sætte en hævet polo (T-cross) i samme kategori?
Og kan jeg egentlig ikke, hvis jeg ville, tage en Jaguar E-type henad brandbæltet i den lokale plantage - og er den så en "Off-road" bil?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf MaxJ » man 19. okt 2020 13:41

Sorenski , det var nok de ord jeg manglede - helt enig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf Elektronik » man 19. okt 2020 15:33

Enig med Sorenki.
Har kun PA grej, netop fordi de kan tåle tæsk og har sikringskredsløb, så de kan køle af uden operatørens indgriben. (Limiter, Overload, Thermal protection, Shorted speaker osv..). :Skor:
Det er korrekt, at de har blæsere og at de støjer da de er simple og sat til at køre konstant 100% hastighed. (Er nu reduceret væsentligt ved at bruge støjsvage computerblæsere med termisk hastighedsstyring) :thumbsup:

Det finder man ikke i et typisk stue, hvor HiFi skal være pænt og stilrent og matche med hjemmets indretning (WAF faktor bl.a.) ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf Helikon » man 19. okt 2020 17:44

Sorenki skrev:Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.


Så en 600 Ohms balanceret linie er ikke en standardiseret størrelse fra den ene til dan anden og en 110 Ohm AES/EBU indgang er der ingen regler for, fuldstændig som Volume Unit er noget den enkelte selv definerer efter smag og behag? Eller en rack unit passer kun ved et rent svineheld til mere end et apparat?
Du mener muligvis noget andet men det er det du skriver Sorenki.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: vintage PRO hifi

Indlægaf Sorenki » fre 23. okt 2020 09:48

Helikon skrev:
Sorenki skrev:Det er jo en vag betegnelse og gruppering, som ikke er standardiseret eller på anden vis følger regler.


Så en 600 Ohms balanceret linie er ikke en standardiseret størrelse fra den ene til dan anden og en 110 Ohm AES/EBU indgang er der ingen regler for, fuldstændig som Volume Unit er noget den enkelte selv definerer efter smag og behag? Eller en rack unit passer kun ved et rent svineheld til mere end et apparat?
Du mener muligvis noget andet men det er det du skriver Sorenki.


Hej Helikon
Jeg mener nu at jeg skriver udtrykket "pro" er en vag betegnelse ;) -
At pro-udstyr (og ikke-pro) udstyr kan være udstyret med standardiserede indgange, udgange, enheder er jo noget andet.
Men det går jo på tværs, og der er vel ikke en regel for at "hvis en enhed har min. 1 600 ohms balanceret linje-indgang må den klassificeres som "pro" ellers må den ikke".

Det er sidstenævnte vi snakker om i denne tråd (omend lidt off-topic)- ikke hvorvidt der findes standarder - dét gør der, men der findes ikke et regelsæt for hvornår noget er "pro" udstyr, eller "studie udstyr" eller "hjemme-udstyr".
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster