halvdød Eltra Comet 989 radio

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

halvdød Eltra Comet 989 radio

Indlægaf Renelundgaard » lør 28. mar 2015 19:14

Hej alle på " Vintagehifi.dk"

Har erhvervet mig en fin Eltra Comet 989. Den kører fint i frekvenssøgning, lyser alle de rigtige steder og generelt i fin stand. Dog har jeg et problem med at få lyden rigtig ud i højttaleren. Der er ganske vist lyd men meget, meget lav lyd. Der kommer derimod en lidt højere " brummen" fra højttaleren. Radiostationen kan høres ganske sagte i baggrunden. Har prøvet at tilslutte en nyere højttaler, men dette har ingen effekt. Skulle der evt. sidde en som ved lidt om gamle radioer, vil jeg være meget taknemmelig for lidt viden/ hjælp til udbedring af problemet. Det skal lige nævnes at jeg er total analfabet på radioområdet ;)

På forhånd tak

Rene.
Renelundgaard
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 mar 2015
Lokalitet: Viborg, Danmark

Re: halvdød Eltra Comet 989 radio

Indlægaf mcs_5 » lør 28. mar 2015 19:36

Du skal ikke bruge den i den stand - du risikerer bare at få den helt aflivet.

Der er tilsyneladende flere versioner, men her er et diagram på en af dem: http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... am%203.png

Ensretteren (AEG E220 C120L) skal sandsynligvis skiftes, og det samme skal C74, C75 og C89 - totalpris under en hund. Om der er andet der skal skiftes, afhænger af hvilke dele Eltra brugte. Kan man pille bunden af, så du kan tage et billede af indmaden?

Ærgerligt du bor så langt væk ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: halvdød Eltra Comet 989 radio

Indlægaf rørglad » søn 29. mar 2015 09:23

Det er ikke langt væk! - Lige i midten af Hovedlandet og i rigets gamle hovedstad.
Jeg kan nok fixe den lokalt.
Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: halvdød Eltra Comet 989 radio

Indlægaf acj1980 » man 30. mar 2015 10:53

Lytterne skal nok skiftes hvis det er wicon, og selén ensretteren bare så det ikke pludselig lugter af fisk, jeg tænker at en overførsels kondensator til G1 er defekt og derfor udstyre røret helt, det giver nedsat lyd og forvrængning og brum, afkoblingskondensatoren er sikkert nok heller ikke noget værd mere så den skal skiftes, så er det op til om udgangsrøret er okay, det kan måles ;-), men de ER meget lette at få op at køre igen, og de er flotte opbygget, design arghh, men den er dansk og det er det vigtigste :-)
acj1980
 

Re: halvdød Eltra Comet 989 radio

Indlægaf møffe » man 30. mar 2015 17:47

Få den til at spille, og nyd den sjove tonekontrol...
møffe
møffe
 


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster