standby !!

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

standby !!

Indlægaf cdp » tors 28. jul 2016 00:29

Overskriften lyder nok lidt mystisk og er måske heller ikke helt vintage - dog med undtagelse af video og tv.
Hvorfor er der så stor forskel på standby - forbruget, det gælder både lyd og billede.. Har målt lidt på et sæt beosystem 7000, radio+cd = 12w slukket, tændt = ca.40w. En mellemstor sony reviever, + 90w rms, standby = 0,5w, tændt = 35w. Hvis et højt standbyforbrug, betyder en tændt trafo, der kører uden forbrug og et lavt, et lille kredsløb der lukker trafo med relæ mv. - hvorfor så køre med så højt standby forbrug.
Meget af nutidens elektronik, såsom satbox, fladskærme, dvd osv. opgives langt lavere i st. by forbrug, som en simpel måling angiver.
Er der nogen som kan uddybe lidt ??
På forhånd tak
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: standby !!

Indlægaf jan_stevns » tors 28. jul 2016 07:34

cdp skrev: Er der nogen som kan uddybe lidt ??


Jeg kan ikke helt fange hvad det er du kan tænke dig uddybet - forskellen i standby forbrug skyldes hovedsageligt måden tingene er lavet på, og det er nok kun fabrikanten der kender grunden til sig valg af kredsløb.

Det meste af apparaters standby forbrug omsættes jo til varme - så ihvertfald om vinteren er det vist lidt retorisk at tale om spild af energi, da denne varme bidrager en smule til opvarmningen :)
jan_stevns
 

Re: standby !!

Indlægaf beodude » tors 28. jul 2016 10:27

Lige ved b&o anlæg, tror jeg mere at det er på grund af touch funktionen. Den er jo aldrig rigtig slukket.
Jeg har et beocenter 9300 til at stå, og standby forbruget på den er opgivet til 20w.
Men jeg trækker altid strømstikket ud, når jeg ikke bruger anlæg og tv osv.
beodude
 

Re: standby !!

Indlægaf acj1980 » tors 28. jul 2016 11:58

de ældre apparater med standby har typisk en transformator hvor der altid en pæn standbystrøm pga at der er lidt tab i trafoen (man siger typisk 10%) mange nyere apparater er opbygget med en switch-mode powersupply og her måles ikke på vekselspænding, dvs jo det kan man godt, men du får en fejl visning, jeg har sådan en lille effektmåler til stikkontakten, i højres side af displayet er der angivet effektiviteten i procent, så ved et varmeapparat der viser den 100% hvilket betyder at hvis varmeapparatet bruger 1000watt, så er forbruget 1000watt, tilslutter jeg f.eks et af mine rørtv så er effektiviteten nede på 87/88pct, så bruger fjernsynet på måleren 200watt ja så er det reele forbrug kun ca 175watt.
acj1980
 

Re: standby !!

Indlægaf Jan » tors 28. jul 2016 13:11

jan_stevns skrev:Det meste af apparaters standby forbrug omsættes jo til varme


Hvad omsættes resten da til? ;)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: standby !!

Indlægaf MaxJ » tors 28. jul 2016 15:44

Jan skrev:
jan_stevns skrev:Det meste af apparaters standby forbrug omsættes jo til varme


Hvad omsættes resten da til? ;)


Til en lysdioden og til funktionen tænd. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: standby !!

Indlægaf møffe » tors 28. jul 2016 19:36

Og hvisse TV'er slumrer og henter opdateringer til kanallister m.v. hvis ikke denne funktion er slået fra i opsætningsmenuen. Ligeledes er dette gældende for de fleste STB- boxe..
I moderne apparater med stort forbrug (TV) er der som regel en micro-PSU hvis eneste formål er at holde liv i stand-by LED og IR-receiver samt systenkontrol (micro-processor) for funktioner. Her kan stans-by forbruget bringes meget langt ned. I ældre apparater hvor der alene er anvendt nettrafo. til forsyning af disse kredsløb, vil st.by. forbruget være væsentligt højere.
møffe
 

Re: standby !!

Indlægaf cdp » lør 30. jul 2016 09:29

beodude skrev:Lige ved b&o anlæg, tror jeg mere at det er på grund af touch funktionen. Den er jo aldrig rigtig slukket.
Jeg har et beocenter 9300 til at stå, og standby forbruget på den er opgivet til 20w.
Men jeg trækker altid strømstikket ud, når jeg ikke bruger anlæg og tv osv.
mere
Tak for svarene..
- Et årligt forbrug ved 20 w standby, løber op i små 350 kr, hvilke da gør en tanker derom, især i disse (A+++) tider ;)
Det er nok mere mængden af alle de små strømbrugere, der giver sig udslag nu om dage.
Men fordelen må jo så være en mere stabil elektronik, fordi temperatur, fugt mv. er konstant i apparatet.
- og som Jan siger, de gavner på varmeregningen, selvom jeg nu foretrækker den kommer fra gulvet.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster