Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » ons 28. feb 2018 18:04

Ved ikke helt hvor jeg skal placere dette spørgsmål, men nu prøver jeg her.

I vores stue har jeg to setups. Et primært setup med en pladespiller, en NAD 3020i forstærker og en cd afspiller. Mit sekundære setup står i den modsatte ende og består af en pladespiller samt en Bellari vp130 med strømforsyning. Imellem begge setups har jeg mine højttalere.

Bellarien kan jeg jo bruge med hovedtelefoner, men jeg vil også gerne have den koblet til min forstærker i den anden ende af stuen, så jeg kan anvende to pladespillere med samme forstærker og højttalere. Derfor har jeg monteret et 12 meter langt phono kabel mellem Bellariens line out og tape-indgangen på min NAD. Det her kabel:

https://www.av-connection.dk/?PGr=9611

Problemet er, at dette giver mig en helt forfærdelig lyd. Jeg troede først det var det russiske rør i Bellarien, der var dårligt eller defekt. Men efter at have købt og prøvet et andet rør fra Mullard er problemet der stadig. Jeg har også prøvet at tilslutte kablet til tuner-indgangen på min forstærker. Samme problem. Det er som om, at lyden er næsten uden bas og alt for skinger og diskant. Noget ”går tabt” med det lange kabel. Et af de der billige lakrids-snørrebånd-kabler med samme længde giver også dårlig lyd.

Når jeg flytter Bellarien hen til NADen og forbinder den med et kort kabel forsvinder problemet. Med andre ord mener jeg, at årsagen er det lange kabel. Men kan det passe, at det ikke kan lade sig gøre at sende lyden igennem 12 meter kabel, uden det lyder forfærdeligt? Er der mon noget galt med min Bellari? Eller er der noget jeg har overset?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf mcs_5 » ons 28. feb 2018 18:08

Du mangler en god line driver, der kan "trække" det lange kabel. Din Bellari har sikkert en alt for høj udgangsimpedans, og så kan du for alvor høre alle kablets dårligdomme...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf nilsvalla » ons 28. feb 2018 18:55

Signalet fra pladespiller, er meget svagt inden riaa.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 28. feb 2018 19:04

nilsvalla skrev:Signalet fra pladespiller, er meget svagt inden riaa.

Bellari'en er en riaa (men ikke vintage).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf cdp » ons 28. feb 2018 22:33

Prøv hovedtelefon udgang fra Riaa til aux på Nad - skru godt ned for volumen på Riaa inden. Måske lidt bedre....
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf nilsvalla » tors 1. mar 2018 15:02

Captain Phoenix skrev:
nilsvalla skrev:Signalet fra pladespiller, er meget svagt inden riaa.

Bellari'en er en riaa (men ikke vintage).


UPS. Jeg troede det var en PC. :oops:
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » søn 4. mar 2018 21:17

mcs_5 skrev:Du mangler en god line driver, der kan "trække" det lange kabel. Din Bellari har sikkert en alt for høj udgangsimpedans, og så kan du for alvor høre alle kablets dårligdomme...

Mikkel


Hej Mikkel

Kan du anbefale eller linke til noget der duer? Jeg har svært ved at finde noget nemlig. Det jeg finder er ikke til almindelige phono-stik og lader til at være til instrumenter. Tak for input i øvrigt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Helikon » søn 4. mar 2018 21:47

Du finder ikke rigtig noget med phono/RCA stik fordi linedrivere er noget man typisk bruger i den professionelle lyd verden og i den er XLR standarden.
prøv at søge på audiobuffer i stedet, så er der mere gevinst.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. mar 2018 21:56

Helikon skrev:Du finder ikke rigtig noget med phono/RCA stik fordi linedrivere er noget man typisk bruger i den professionelle lyd verden og i den er XLR standarden.
prøv at søge på audiobuffer i stedet, så er der mere gevinst.


Ja- i lydverdenen - altså den ,der beskæftiger sig med installations/studie - optagelse - og Live/scene, hvor stræk af kabler er lange, er linedrivere oftest inde i spillet.

Deres stik-konfiguration er normalt 1/4"-jacks mono ind og XLR- ud - og skal bruge spænding for at virke, men så så jeg lige denneher - som du, Hess, måske ikke har set?

Den er ganske vist ikke vintage :oops: , men .....den har da RCA-stikkene i "ind"....

https://www.av-connection.dk/?PGr=10872

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » søn 4. mar 2018 22:09

Ah ok. God info. Jeg er vist faldet over den du linker til Freddy, men skyndte mig videre, da prisen nær skræmte livet af mig. Hvad med sådan en her fra Rolls:

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... irect.html

Gør den ikke det samme?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. mar 2018 22:21

Joh...den gør vel det samme, men den skal ikke have spænding for at virke, ergo er den passiv. Jeg ved ikke, hvad det gør ved lyden og mulighederne. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville vælge den..men det er nok mere pga. Uvidenhed om, hvorvidt den vil være i stand til at opretholde et stærkt og tabsfrit signal, hvis den ikke er aktiv (skal have spænding)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Helikon » søn 4. mar 2018 22:21

Der er en Behringer her https://www.dba.dk/preamp-di-line-driver/id-1041630401/ til en overkommelig pris. Den burde kunne køre ubalanceret hvis du lodder stel, ben 1, og ben tre sammen i XLR stikket, men hør ham lige ad. Hvis du beslutter dig for den og du mangler XLR stik siger du bare til, så kan du få et par stykker af mig.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Helikon » søn 4. mar 2018 22:27

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » søn 4. mar 2018 22:59

Er der nogen som kan afklare, om den skal være aktiv/have strøm, eller om det kan fungere, hvis den er passiv/uden strøm?

Jeg tænker, at den bare skal skjules bag forstærkeren eller reolen, og derfor må den gerne være lille. Det ser ud til, at Thomann har nogle som er billige, men de fleste er passive.

Må indrømme jeg er på udebane her. Så på et tidspunkt må jeg nok også liiige have lidt hjælp til præcist, hvor og hvordan jeg tilslutter sådan en i mit system.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf mcs_5 » man 5. mar 2018 00:43

Du skal bruge noget aktivt. Hvis du kan lodde, kan det klares med en op-amp koblet som buffer.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster