Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf his067 » søn 10. mar 2024 19:19

Jeg har et underligt problem som sikkert siger mere om min erfaring som elektroniklærling (som er = Nul & niks) end om mit problem.

Jeg har købt en havareret Michell QC strømforsyning til at drive min Mørch GS6. Michell og Mørch brugte den samme Papst motor (901 3520 001) så det burde virke. Jeg har skilt den ad og har, måske på forkert grundlag, slået fast at trafoen i QCen ikke virker, fordi:

Når jeg har loddet QC-trafoen helt ud af printet og langsomt kører den op i spænding skal jeg ikke meget over to eller ti volt før amperemeteret viser at trafoen trækker mere end 1 Ampere. For ikke at sætte ild i noget eller springe sikringer skynder jeg mig at slukke for trafoen.

De to serieforbundne primærvindinger måler som 12 Ω modstand, så det synes at være OK.
Men er der ikke noget med at at magnetfelt skal bygges op og at jeg derfor gør det hele helt forkert?

(underskrevet: Confused of Newburgh)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf Skorpio » søn 10. mar 2024 20:32

12 Ohm målt på primær lyder ikke ok. Prøv at beregne hvad 12 Ohm betyder på 230VAC, bare brug Ohms lov...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf cdp » søn 10. mar 2024 21:22

Skorpio skrev:12 Ohm målt på primær lyder ikke ok. Prøv at beregne hvad 12 Ohm betyder på 230VAC, bare brug Ohms lov...

Enig - men når jeg måler på en Trafo til en 100W forstærker ( 240v/sek.42V/5A ) viser primær 3,5 ohm - tilsvarende viser en plug/play 230/12v/1A = 135 ohm. Så størrelse på trafo, har vel indflydelse på tråd tykkelse, opbygning af magnetfelt og en statisk ohm måling ? Igen - korriger hvis jeg misforstår. :p
Til His67 - hvad er udg. spænding på trafo ? En mulighed er at indsætte en ex. 60W glødepære i serie med primær og måle, om der overhovedet kommer noget ud af den anden ende - du behøver ikke holde om trafo mens du gør det..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf Flyng » man 11. mar 2024 15:08

Hvis du har forbundet de to primærvindinger i modfase, vil det virke som en kortslutning. kan du bytte om på ledningerne på den éne primærvinding og se, hvad der sker?

mvh Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf Nillerviborg » man 11. mar 2024 20:50

- Test Een Primær af gangen, til 110V. ...
Hvis den ene Primær er vendt forkert ifht. den anden, vil de oparbejde modsatrettede magnetfelter ( =Kortsluttet ). Ultimativt vil du brænde Primærviklingerne af. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Vario-trafo og 'normal' transformer: opstart, osv.

Indlægaf his067 » ons 13. mar 2024 20:53

@nillerviborg:

Eureka: der var løsningen. Den nye trafo virker nu. Den gamle trafo er stadig skrot.

Jeg fik specifikationerne til den gamle trafo fra Michell og fik en ny viklet i Polen. problemet er bare at Toroidy ikke sendte nogen forklaring på den måde de kilede trafoen, Bare at der var primær viklinger rød-rød (med gul krympeflex) og blå-blå (med gul krympeflex) og sekundær viklinger med sort-sort og hvid-hvid.

Men nu er jeg så klogere. Mange tak.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster