Low-end anlæg til teenageværelse

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mcs_5 » tors 23. feb 2012 17:07

Også her. Jeg har nogle gange prøvet med den "korrekte" spray, og konstateret at det overhovedet ikke hjalp. Et par dråber WD40, og problemet var løst!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Tube mania » tors 23. feb 2012 17:30

For satan da...hvis alt det WD40 befængte hifi udstyr vælger at bryde sammen på samme tid...så kan jeg godt pakke igloen og rejse til det nordlige antarktis :QQS:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 23. feb 2012 18:16

Tube mania skrev:For satan da...hvis alt det WD40 befængte hifi udstyr vælger at bryde sammen på samme tid...så kan jeg godt pakke igloen og rejse til det nordlige antarktis :QQS:


Uhh, sådan en slags year 2k ting :lol: Men hvornår springer bomben så? :QQS:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Tonni » tors 23. feb 2012 19:44

Med alle de "panser"potmetre må det da snart være umuligt at se noget som helst, for alle de blå blink! - For det bliver vel ikke blålyn???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf bluetiger » tors 23. feb 2012 19:54

Hmmm nu er det snart tid til en ren WD40 tråd, er det ikke ?
Brugeravatar
bluetiger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17 apr 2011
Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Tube mania » tors 23. feb 2012 20:30

mickr skrev:Lidt nyt: Onkel Dunkel og jeg fik lige pludselig et par timer til overs i eftermiddags. Vi fik blæst Sansuien godt ren med trykluft og gav den en omgang med det forbudte WD-40. Al støj fra potmetrene forsvandt øjeblikkeligt, men problemet omkring tape-monitor-knappen er der stadig. Den skal lige nørkles lidt med, før der er lyd i begge kanaler.

Vi testede den lille amp på onklens enorme Audiovector-højtalere og blev blæst bagover! Den spillede (i mine utrænede ører) særdeles kompetent: detaljeret,og samtidig meget lyttevenligt, med masser af charme, overskud og pondus. Vi havde helt seriøst begge to svært ved præcist at høre forskel på Sansuien og min brors Vincent SV-236! I shit you not... Vincentforstærkeren (som min bror ikke vil fortælle mig hvad han har betalt for) kunne dog nok udfolde lidt mere detaljerigdom (især på mellemtoneområdet) og havde nok også lidt mere kontrol over de dybeste toner, men i mit stille sind synes jeg faktisk at Sansuien var rarere at lytte til ;)

Vi skal drikke Gin-Tonics og lege videre lørdag aften. Will keep you posted.


Så vi kan huske....
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » man 27. feb 2012 13:03

Wow den er blevet lang den her tråd. Her som lovet en update fra en særdeles hyggelig aften hos den meget flinke onkel:

Sansuien (AU-555A) spiller altså bare. Fejlen ved den der "tape monitor"-knap, som jeg ikke helt ved hvad gør godt for, er væk og der er ingen problemer med knas eller knitren. I mine ører lyder den enormt overbevisende. Vore evner rækker ikke til mere end at rengøre med trykluft samt danse "de forbudte trin" med det der i ved nok :) Vi er ikke klædt på til at skifte komponenter, eller justere på noget.

Nu skal jeg ikke kunne sige om det var effekten af et par gode sjusser, men det virkede faktisk som om, den lød bedre og bedre som aftenen skred frem. Med alle filtre slået fra, og de tre tonekontroller i neutral, lød den simpelthen dødmusikalsk. Der kommer imidlertid lidt lyd i den modsatte kanal når man kører balanceknappen til højre eller venstre. Den havde ingen problemer med at trække min brors Audiovector gulvhøjtalere, men blev skinger i diskanten allerede ved 40% lydstyrke. Rigeligt højt imidlertid (langt højere end min datter får lov til at spille :)

Jeg kunne ikke nå at få en drivrem hjem til pladespilleren (Philips 212 Electronic), men jeg tog chancen med en rem der var 5 cm for lang i omkreds. Planen var så at afkorte den, som en nødløsning indtil jeg kunne få en ny hjem fra England. Først skulle vi imidlertid have fjernet det gamle nedsmeltede gummi fra drivakslen, hvilket viste sig at være lidt af en udfordring. Sprit, rensebenzin, petroleum - selv "det blå" blev forsøgt uden effekt. Vi overvejede WD40 :) Løsningen viste sig at være Matas neglelakfjerner uden acetone.

Inden vi gik i gang med at afkorte drivremmen, ville vi dog lige tjekke om der var lyd. Det var der, og pladespilleren spiller tilsynelande fint med en rem, der er alt for lang. Pærerne under 33- og 45knapperne døde desværre da vi senere havde pladespilleren til at ligge på maven på operationsbordet, så nu er der desværre kun lys under stopknappen. Til gengæld virker autostop funktionen nu, hvilket den ikke gjorde indledningsvist. Pladespilleren kørte stabilt hele aftenen, uden at afvige hastighedsmæssigt, og den gamle GP 400 pickup lød faktisk ganske fint. Varm og behagelig - meget lyttevenlig. Vi havde svært ved at høre forskel på Philips'en og min brors Denon DP 67. På det tidspunkt kan 4 stive Gin-Tonics (samt den almindelige eufori, forbundet med at høre mine gamle vinyler for første gang i al for lang tid, imidlertid godt have haft en mindre indflydelse på den kritiske sans. Jeg er stadig stemt for at købe en ny pickup. Der kan også spores en smule motorstøj, hvis man virkelig lytter efter det.

Vi løb dog ind i det problem på et tidspunkt at vi mistede lyd i en ene kanal igen. Vi troede selvfølgelig at det var problemet med "tape monitor knappen" og gik i værkstedet. Vi kørte med lidt "forbudt substans" og noget trykluft, skruede nogle printplader ud, kiggede på dem og satte dem i igen. Problemet bestod - øv. Det viste sig imidlertid at være pladespilleren, og ikke forstærkeren, der afstedkom problemet.

Pladespilleren holder spontant op med at sende signal i den ene kanal. Når man så slukker den og tænder den igen, så virker alt fint igen. Lyder det ikke lidt mystisk?

Nå men der blev i hvert fald lyttet vinyl og drukket sjusser til den lyse morgen: The Wall, The Police, Love over Gold osv. Det var rigtigt fedt.

Nu skal der findes reolhøjtalere til et lille teenagekammer på 10 kvm, og så skal der spottes et anlæg til stuen :) Lillebror på 12 ønsker sig også noget grej til sin fødselsdag og min nevø vil også gerne have noget.

Jeg har faktisk tænkt over at besøge jeres træf på lørdag. Kunne der være interesse for at høre et vintage-setup til 300,- ? Jeg kunne godt tænke mig at det blev lyttet til med kritiske ører, og få en vurdering af om det spiller som det skal, i hvert fald.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. feb 2012 03:32

mickr skrev:Pladespilleren holder spontant op med at sende signal i den ene kanal. Når man så slukker den og tænder den igen, så virker alt fint igen. Lyder det ikke lidt mystisk?

Det kan sagtens være et mutingkredsløb der giver problemet. Det kan være en mekanisk kontakt, et relæ eller et par transistorer. Nogle pladespillere muter signalet, når armen bliver løftet. Jeg har ikke kigget på et diagram over Philips'en, så det er bare et gæt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf werner » tirs 28. feb 2012 09:59

Hej alle :D
Undskyld jeg blander mig :Skor: Jeg har netop arvet en mage til (philips 212) Den mangler remmen :thumbsup: trode jeg :shock: men remmen ligger DER som en tyk, klistert ´slange´ :QQS: Hjælp, hvordan får jeg det renset op, uden at skade " det skønne stykke hi-fi"
Har nogen af jer ider :OLO:
ps.hvis den virker bliver den bortgivet HER... :Thumpsup:
pps.kan ikk´ finde ud af at sætte biledet ind :Skor:
Kærligst Werner :D
werner
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 nov 2011
Geografisk sted: svenstrup j

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » tirs 28. feb 2012 10:11

werner skrev:Hej alle :D
Undskyld jeg blander mig :Skor: Jeg har netop arvet en mage til (philips 212) Den mangler remmen :thumbsup: trode jeg :shock: men remmen ligger DER som en tyk, klistert ´slange´ :QQS: Hjælp, hvordan får jeg det renset op, uden at skade " det skønne stykke hi-fi"
Har nogen af jer ider :OLO:
ps.hvis den virker bliver den bortgivet HER... :Thumpsup:
pps.kan ikk´ finde ud af at sætte biledet ind :Skor:
Kærligst Werner :D

Som jeg skrev ovenfor fik vi det af med neglelakfjerner fra Matas, mener det var en lille klar plastflaske med lyserød skrift. Vi brugte vatpinde - og mange af dem. Det tog sin tid :) Har du strømkablet for det mangler jeg, hvis den ikke virker, vil jeg meget gerne arve den til stumper, da der er lidt problemer med min :)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf werner » tors 1. mar 2012 07:18

Hej mickr
Tak, jeg vil gå igang....! håber den kommer til at virke, så en eller anden kan få glæde af den, ellers får du den til ´stumper´
Gamle kabler, har jeg, så det kan vi nok godt finder ud af.....!
Go´ fornøjelse med dine projekter.
Kærligst Werner
werner
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 nov 2011
Geografisk sted: svenstrup j

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » fre 2. mar 2012 02:30

mcs_5 skrev:
mickr skrev:Pladespilleren holder spontant op med at sende signal i den ene kanal. Når man så slukker den og tænder den igen, så virker alt fint igen. Lyder det ikke lidt mystisk?

Det kan sagtens være et mutingkredsløb der giver problemet. Det kan være en mekanisk kontakt, et relæ eller et par transistorer. Nogle pladespillere muter signalet, når armen bliver løftet. Jeg har ikke kigget på et diagram over Philips'en, så det er bare et gæt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Tak for dit svar, jeg har ikke haft mulighed for at rode mere med den, så jeg ved ikke om problemet stadig er der.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster