Low-end anlæg til teenageværelse

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Snelganex » fre 3. feb 2012 23:31

Hei Micr, ser du bor i Århus, kan varmt anbefale loppehuset på en sidevej til søren frichs vej. Du kan se hvornår de har åbent på hjemmesiden loppehuset.dk, så nogle B&O recievere der i torsdags, der kommer nyt ind hele tiden. De sælger også tøj og tingeltangel m.m. Så der er flere ting at jagte for din datter. Min egen datter på ti har pladespiller og anlæg, hun er glad for at spille plader, og alt mulig andet over et sæt scandyna a25 og en sansui 101, selv youtube klip lyder bedre på et godt anlæg. Mit råd til dig ang. Pladespiller er en der er halvautomatisk, så det bliver lidt betjeningsvenlig at bruge den, og dermed mer attraktivt, det må gerne være nemt at komme i gang. Mange nye plader har en medfølgende download, såvdet indkøbte kan høres på flere
medieafspillere, det er også en gevinst.
Brugeravatar
Snelganex
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17 dec 2010
Geografisk sted: Aarhus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 3. feb 2012 23:35

Sjov tråd, tænk at der kan komme så meget gang i den herinde pga. en teenager, det er da helt fantastisk :lol:
Jeg har for små to år siden taget en kandidat, trods min noget fremskredne vintage status (host). Men, det sjove var at en af mine tjekkede medstuderende var begyndt med vinyl. Pladespileren var naturligvis Technics sl 1210 fordi den er kendt for dj'ing. Vi begyndte at snakke lidt om vinyl og det smittede faktisk. Så vi begyndte at se på brugte pladespillere til et par af de andre gutter, det blev til noget Micro og Luxman. Jeg tror at den der fornemmelse af at have musikken mellem hænderne fascinerer når man ellers er vandt til de der helt uhåndgribelige filer.

En af vennerne har en datter som jeg rensede og justerede en Denon pma 750 til, og så fandt han et sæt beovox s25 for en halvtredser i en genbrugs. Især var højttalerne populære for deres retrodesign - uden at være store! Der var ikke tale om pladespiller, bare streaming og iPod.

Jeg har en Technics sl1300 stående, ikke den helt rigtige dj-ting, men dog det rigtige mærke. Den kan da byttes for et eller andet...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Captain Phoenix » fre 3. feb 2012 23:37

rørglad skrev:... tilmed ligger det vel godt og vel noget ved siden af hensigten med denne portal.


Hmmm... Billig vintage HiFi er vel også velkomment her.
Synes egentlig det er en del af charmen, at man kan finde god lyd til små penge.

Al mulig grund til at støtte interessen hos den unge dame - og andre, der finder glæde ved, at musikaflytning ikke kun er noget, der foregår i forbifarten og som sekundær aktivitet.
Men noget som kan få lov at fylde hele opmærksomheden.

Og jeg tror faktisk det er "trendy" hos mange unge at købe/høre/have vinylplader.
Man kan ind imellem på loppemarkeder o.l. møde unge mennesker af begge køn, der bladrer flittigt i vinylen.
Den ene af mine sønner ønsker sig musik til jul/fødselsdage - og konsekvent på vinyl (samtidig med at der downloades og spilles på klaver mv.).

Mine to sønner fik for nogle få år siden (da de blev 16-17 år) hver et anlæg i fødselsdagsgave.
Så ku' "fatter" få afløb for lidt af sin DIY-/sætte-i-stand-dille. Og heldigvis er de stadig glade for grejet.

Den ene fik et NAD-line up (pladespiller, tuner, for- og effektforstærker) fra deres Monitor-serie samt et par JBL L-96'ere (et par forbandet gode højttalere til rytmisk musik - der er virkelig både power og kontrol i bassen!)
Til den anden blev det et Rotel-pre/power-sæt m Sony cd & tuner, en Thorens TD 280 Mk II og et par JBL L-166'er. Pick-up'erne på begge er Ortofon OM 10'er.

Højttalerne trak jo prisen lidt op, men resten var ikke så meget dyrere end det mickr's datter har i kikkerten.
Her er lidt fotos - lavede faktisk også et par "racks" der lige passer til enhederne.
Bemærk hvor godt det er lykkedes at ramme "NAD"-farven på det første foto... Og det matcher endnu bedre i virkeligheden
;)
Billede
Billede
Billede
Billede
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 3. feb 2012 23:58

Top tjekket! :OLO:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf eggers » lør 4. feb 2012 02:20

Bent Egholm skrev:Skal jeg forstå det sådan ,rørglad, at kun hundedyrt vintagegrej har sin berigtigelse her? Så bliver jeg sgu da nok nødt til at slette mig som bruger her, eftersom jeg har en stor forkærlighed for gamle dansk producerede ting som LL, Eltra, TO-R og såmænd også Scandyna's radioer.....
Hvis bare et 1500 kroners anlæg kan rede et ung meneske fra det l... der sælges idag har det absolut udført en vigtig mission, som du også påpeger....


Helt enig. Vintage hifi er ikke udelukkende om 'high fidelity' til en lavere pris fordi det er noget gammelt udstyr. Det handler mere om oplevelser – både med udstyret i sig selv, og med de mange interessante lyd filosofier der kommer til udtryk i udstyret, og sidst men ikke mindst musikken spillet gennem det, og de vidt forskellige måder det kan lyde på i vintage-verdenen.

Om man bruger 1500 eller 15000 betyder i sig selv ikke en skid for mig.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » lør 4. feb 2012 02:55

Hej alle

Tusind tak for jeres svar. Min datter og jeg er vildt benovede over jeres engagement. Vi har været på DBA mange gange i dag og har også besøgt de nærmeste genbrugsbutikker. Vender tilbage med flere detaljer i morgen :)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » lør 4. feb 2012 12:27

Vi har et tilbud på følgende pakke:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics ... -80613231/
http://www.dba.dk/forstaerker-sony-str- ... -80478985/

Hvad siger I til det sammen med mine Jamo Concert II?

Er det noget der spiller?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Pioneer-jonas » lør 4. feb 2012 12:41

r-l-b skrev:
Pioneer-jonas skrev:
mickr skrev:Min datter på 15 tilhører jo den generation der aldrig har hørt musik i en ordentlig lydkvalitet. Det er sgu lidt uhyggeligt at tænke på at stort set ingen under 40 overhovedet, har det mindste begreb om hvor godt musik egentlig kan lyde..
M


Hovhov du :D

Jeg ved noget om god musik lyd, trods jeg kun er 20år, og bliver 21 til maj :OLO:

Mvh Jonas k. Lund


jamen du er også meget heldig :-)


Tak skal du hav Ruben :D :Thumpsup:
Pioneer SX 1010, 1250, 1280, 1980, SA 400. 900, 1000, 9100, 9500 TX 400, 600, 900, 9100, , SD1000, SD1100 CT F9191,900 , 1000, 1250
RT 707 909 2022,2044, spec1&2 PL71,PLC590.
JBL-L200,JBL4333,TeacA7030,TechnicsRS1500 Akai GX747DBX Revox-a700, sony-TC850
Brugeravatar
Pioneer-jonas
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 13 aug 2010
Geografisk sted: Fredericia
Lokalitet: EJBY

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf csso » lør 4. feb 2012 12:48

Nydelige sager!

Jeg tillader mig dog at komme med lidt alternativer - særligt på pladespiller fronten, er der mange gode alternativer.

Her blot et par stykker i Århus området:
http://www.dba.dk/pladespiller-marantz- ... -80564624/
http://www.dba.dk/pladespiller-dual-125 ... -80613345/

På forstærker siden, ville jeg klart forsøge at tale denne lidt ned:
http://www.dba.dk/forstaerker-luxman-l- ... -80011682/

Dette efterlader så nok højttalerne som det "svage" led - men tilsikrer i alle fald at man får det bedste ud af dem.

Happy hunting!!!!
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Captain Phoenix » lør 4. feb 2012 12:52

Pladespilleren vil jeg ikke være betænkelig ved at købe.
Radioen (receiveren) ville jeg nok undgå (lidt uoriginal og sådan), selv om den jo tydeligt signalerer "old school"/vintage.
Alternativer kan være:
http://www.dba.dk/receiver-akai-aa-1040 ... -80596317/ (som godtnok er i sølv, men solid, tidstypisk og enkel - og har alle tilslutninger, der er brug for)
http://www.dba.dk/receiver-jvc-r-s5-310-w/id-80451617/ (ikke så kraftig - men tilstrækkelig. Og meget clean at se på).

EDIT: fandt lige et YouTube-klip af en amerikaner, der er meget glad for JVC'en
http://www.youtube.com/watch?v=EHW2m2S8 ... ata_player
Desværre er baggrundmusikken så høj at man ikke kan høre hvad han siger - men flot ser den ihvertfald ud. Og til kr. 349,- er der ikke meget at betænke sig på.

Ellers er der sikker nogen her på VH, der har noget til salg - hjælpsomhed er der ihvertfald nok af.
:OLO:
Senest rettet af Captain Phoenix lør 4. feb 2012 13:04, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 4. feb 2012 12:57

mickr skrev:Vi har et tilbud på følgende pakke:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics ... -80613231/
http://www.dba.dk/forstaerker-sony-str- ... -80478985/

Hvad siger I til det sammen med mine Jamo Concert II?

Er det noget der spiller?


Hov... Csso var hurtigere end jeg, enig, enig! Begge pladespillere er mindre plastic, Dual har en meget let arm og skal bruge bløde pickupper, Marantz'en vil med en lidt tungere s-arm og stivere pickup virke lidt mere robust i det når man bruger den. Og det er da totalt retro det look...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Roky » søn 5. feb 2012 01:24

Hej mickr og datter.

Ja, vi er flere unge (er selv 20) herinde som går op i godt gammelt grej :cool1:

Vil også som andre har været inde på, gå i lille bue uden om B&O. Det er ikke fordi grejet er dårligt, men priserne er tit IMO noget over hvad du får i lydkvalitet.
Hvis du har tiden, kan det helt sikkert svare sig at kigge i genbrugsforretninger - Men der er efterhånden mange om budet - Og chancen for at grejet skal efterses er stor.
Vil gå efter en receiver eller integreret fra før 1980. Det vintage-fedeste kunne være en receiver med et flot skalalys- Det kan nærmest være vanedannende. Grej efter 1980 har generelt en noget lysere klang (steril) og en del af den særlige magi fra vintage bliver svær at finde. Og ligeså med den særlige byggekvalitet og ikke mindst design- Man kommer hurtigt over i det lidt intetsigende grej, som du skriver, du gerne vil undgå. Mht til højttalere synes jeg det er mest fornuftigt at vælge nye højttalere, både fordi du har dem i forvejen, men også fordi der er LANGT imellem de højttalere, der spiller op mod nye ordentlige højttalere.
Vil helt klart bruge de fleste af pengene på en god forstærker over en pladespiller. Jeg har selv forsøgt med vinyl, men jeg fik det ikke brugt den nok. Og hvis man kører død i det, så er det synd og have brugt en masse penge på det. Så hellere starte med en rimelig billig pladespiller og se om hun får smag for det.
Roky
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: Østjylland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 5. feb 2012 15:50

clh1997 skrev:Ellers er der sikker nogen her på VH, der har noget til salg - hjælpsomhed er der ihvertfald nok af.
:OLO:

Technics sl1300:
Billede

Direktedrevet, resonansdød sprøjtestøbt alu plint, solid og uden fikumdik. Kan evt. byttes med et eller andet, eller købes til noget der ligner prisen på de andre. Men den står jo på sy'fyn...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf rørglad » søn 5. feb 2012 23:20

Bent Egholm skrev:Skal jeg forstå det sådan ,rørglad, at kun hundedyrt vintagegrej har sin berigtigelse her? Så bliver jeg sgu da nok nødt til at slette mig som bruger her, eftersom jeg har en stor forkærlighed for gamle dansk producerede ting som LL, Eltra, TO-R og såmænd også Scandyna's radioer.....
Hvis bare et 1500 kroners anlæg kan rede et ung meneske fra det l... der sælges idag har det absolut udført en vigtig mission, som du også påpeger....


Nej Bent,
jeg er ikke fortaler for hudedyrt vintage grej, og jeg synes bestemt ikke at du skal slettes som bruger!
Men da jeg læste overskriften "Low-end anlæg (søges) til teenageværelse", syntes jeg at det kaldte på en kommentar, selvom jeg var klar over, at den ikke ville "please" alle.
For i min begrebsverden er "low-end" ikke en betegnelse for "ikke dyrt", men for "ringe kvalitet" - eller den direkte modsætning til "high fidelity" (uanset om det er nyt eller gammelt), og det synes jeg fortsat ikke at denne portal skal dyrke alt for meget!
Men i øvrigt håber jeg at den unge dame har fået nogle brugbare råd, og at hun måske med tiden selv kan blive aktiv på Vintage HI FI.

mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » man 6. feb 2012 03:10

Kære nørder :) (I mean that in the nicest possible way)

Jeg skal straks beklage at jeg ikke har været tilstrækkeligt hurtig til at respondere på de overvældende mange indlæg. Vi har haft familiebesøg hele weekenden, men jeg har da fået tiltusket mig lidt tid foran computeren, for at glo på dba.dk og dette fantastiske site. Meget, meget fed ”klub” i har kørende her, med subforum for kurerservice og alt muligt.

Kudos!

Hold nu kæft hvor er det vildt at så mange gider engagere sig i at få banket noget fed lyd op på det teenageværelse. I har fået skabt to nye monstre: Min datter OG mig. Jep jeg hár meddelt konen at hun godt kan forberede sig på at vinke farvel til mit røvkedelige senfirser Denon/NAD/Infinity –anlæg, og gøre plads til noget seriøst vintagegrej i stuen også :) Min 12-årige søn er faktisk også begyndt at snakke om anlæg…

Jeg anede altså ikke at Hi-fi-grej med sådan ca. samme levealder som mig selv, havde nogen værdi overhovedet. Jeg er amatørfotograf og jeg kan fortælle jer at lidt af det samme gør sig gældende i den verden. Der bliver gjort mange krumspring for at kunne anvende f. eks. objektiver fra ”da far var dreng” på megaspiffy high-end digitale spejlreflekskameraer. Mine to bedste objektiver er fra 1985. ”They just dont make them like they used to”, gælder bare mange steder.

Anyways her et par kommentarer til jeres mange indlæg: Jeg kan desværre ikke rigtigt få det at fungere med citater og alt muligt, da kommentarerne strækker sig over flere sider
.
Lige en enkelt ting: Flere kommenterer på højttalere: Hun får de der Jamo Concert II til at starte med, og så må vi opgradere derfra. Vi ér gået på jagt efter et par A25.

@ santashooter: Nej jeg har da heller ikke nogen ambition om at hun aldrig vil lytte til en MP3-fil igen. Jeg har imidlertid et ønske om at hun fra nu af altid vil tænke over hvordan musikken egentlig ville lyde ukomprimeret.
Den Sanui, du linker til ser sweet ud http://www.dba.dk/receiver-sansui-model ... -80396788/
Pladespilleren er væk :(

@ r-l-b: Bare rolig, vi har droppet alle tanker om B&O :) og jeg har sendt dig en PB vedrørende pladespiller.

@ eggers: Lenco-pladespillere vil vi helt sikkert kigge på. Jeg ville aldrig have troet… :)

@ kbekke: Hun skal nok få fundet nogle plader frem. Hun bruger meget tid i genbrugsbutikker. Jeg er sikker på at du har ret i det der med at LP-formatet stiller andre krav om fordybelse og ro. Det tror jeg faktisk, at mange unge kan finde en masse værdi i.

@ csso: Før jeg var kommet herind, ville jeg klart have fulgt dit link: http://www.dba.dk/stereoanlaeg-denon-m- ... -79930278/ men nu er det fed vintage der er i fokus :)

@ rørglad: Tja jeg kan egentlig godt forstå hvad du mener, og jeg er jo helt ny på dette forum. Min mavefornemmelse siger mig dog at der er højt til loftet, og plads til lidt af hvert, på vintagescenen? Jeg ved ikke om det ville have hjulpet, hvis jeg havde kaldt indlægget ”Billig Hi-fi til teenageværelset.” Dit ønske om at ”beskytte” dette forum er under alle omstændigheder sympatisk og forståelig.

@ Snelganex: Er allerede i fuld gang i de nærmeste genbrugsbutikker. Jeg har dog ikke rigtigt fundet andet end en ”Telefunken Operette Hi-fi 301”, en ”National Panasonic RE-7860LBS” og en ”Hightone HST 1012”. Med mindre jeg tager fejl, ikke lige det vi leder efter. Jeg kunne dog erhverve en Onkyo R1 PX 7210 for 100,- (ikke rigtigt vintage, ved det godt) for 100,- og endte med at købe en Denon DR-M10 for 32,- Så kan jeg få ryddet op i kassettebåndene – langt om længe.

@ Boptilyoudrop: Hvad kan din Technics sl1300 byttes til – den ser da sød ud
?
@ clh1997:Mega nice setups du har fået bygget der.

Generelt: Tak til alle der har gidet svare. Vi skal sgu nok få fed lyd derinde.
Jeg lover at vende tilbage med en liste over ting vi har kig på men lige nu er der fokus på:
http://www.dba.dk/receiver-akai-aa-1040 ... -80596317/
samt
http://www.dba.dk/pladespiller-pioneer- ... -80649183/
Tak til alle bidragsydere indtil videre.
Senest rettet af mickr ons 21. mar 2012 00:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster