Gad vide om det stadig kan spille

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Gad vide om det stadig kan spille

Indlægaf Flagstad » søn 12. feb 2012 15:01

Jeg er ejer af, --

- ( I dette forum, burde jeg sikkert have skrevet "lykkelige ejer af", men så vil i sikkert bare kommentere på længden af tidsperioden hvor anlægget ikke har spillet) - Så jeg må hellere nøjes med at gentage.

Jeg er ejer af et, syntes jeg selv, dejligt anlæg, fra Luxman.

Det består af følgende:

1 stk. Luxman Amplifire L-510
1 stk. Luxman Turntable PD-290
1 stk. Luxman Tuner T-530
2 stk. Luxman Cassettedeck K-250
4 stk. Avance Concrete 200 højtalere.

Jeg har haft anlæget siden jeg købte det som spritnyt i 1984, og anlægget er vel det eneste der har fulgt mig gennem tiden. Jeg har aldrig haft lyst til at skille mig af med det. Lige nu står det flot til pynt i min stue, som det altid har gjort gennem tiden. Men fakta er at anlægget ikke har været "samlet" og at det ikke har spillet i de sidste - mindst 20-22 år. - Det står bare og ser godt ud i min stue, og højtalerne fungere fint som underlag for diverse blomsterarrangementer. MEEEN det kunne jo være dejligt hvis der kunne komme lyd ud af det igen.

Det kræver dog noget før det vil kunne gå i opfyldelse. Det er desværre ikke helt sundt længere, så det vil kræve noget service. Så vidt jeg husker er der noget galt med forstærkeren - udgangene i den ene side har det vidst ikke så godt. Bas-enhederne på højtalerne er "udtørret". Der skal ny pickup på grammofonen, osv. Det trænger i det hele taget til en god gang service.

Spørgsmålet er derfor, hvor findes der et værksted (helst på sjælland) som har ekspertisen til at få det til at spille igen.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
Flagstad
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 feb 2012

Re: Gad vide om det stadig kan spille

Indlægaf r-l-b » søn 12. feb 2012 17:57

en del af det skal der ikke værksted til

Højtalerne kan refoames - det kan du med vejledning selv udfører - eller du kan købe nye enheder til dem - jeg mener der er en butik på frederiksberg der forhandler enheder der er compatible med de der var i avance betonhøjtaler - lidt søgning - eller indput fra andre kan hjælpe med det

pickup - der skal findes en der passer til din pladespillers tonearm og pengepung - heldigvis er det til at få både bløde og stive pickupper og både mm og mc pickupper

L-510-530-550 havde en tendens til at blive meget varme da de kørte helt eller delvist i kl A - derfor ttrænger de oftere til service end almindelige kl AB forstærkere.

Jeg kan desværre ikke anbefale dig et værksted på Sjælland - der er et jeg kan anbefale dig at holde dig fra - men måske der er en af hajerne herinde som kan hjælpe dig - her er flere faguddannede som kna deres kram

Det er et dejligt anlæg og jeg kan sagtens forstå du gerne vil bringe det til live igen - Tuneren skal måske renses men der findes også råd at hente - dit kassette deck - hvis du stadig har bånd du lytter til - kan måske trænge til en rem, en afmagnitisering m.m. men det - igen - er noget som der sikkert er nogen der vil hlæpe dig med.

Jeg giver bolden videre til andre .... og forøvrigt velkommen på vintage hifi .dk :thumbsup:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster