Teenage-setup vs. 3 :)

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf Bent Egholm » tors 3. maj 2012 22:17

De problemer i har haft med mine gamle Beovox M100 fatter jeg ikke en disse af....Jeg har haft dem kørende på flere forskellige forstærkere uden at de nogensinde har slået et sikringskredsløb fra eller brændt sikringer. Og de har da fået lov til at spille pænt højt....
At der ingen bas er i dem lyder enddog meget mystisk. Jeg vil mene de var alt andet end afdæmpede i det område...
Kort sagt, jeg er et stort spørgsmålstegn....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf Captain Phoenix » tors 3. maj 2012 22:47

Ja - det lyder mystisk. Jeg var forbi Bent i marts og der spillede alle enhederne i M100'erne.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf mickr » tors 3. maj 2012 23:06

Nu skal vi lige være enige om at de helt sikkert ikke havde problemer hos Bent. Det er vi overhovedet ikke i tvivl om :) De har sprunget sikringer en gang, mens forstærkeren kørte og der blev fiflet med balance/volume. Senere slog et sikringskredsløb fra, men der var forstærkeren stadig tændt og de andre højttalere stadig koblet til. Det kan sagtens være at de to forstærkere bare er blevet lidt tøsefornærmede over vores famlen rundt i blinde. Da vi senere satte dem til begge forstærkere i god ro og orden skete der ikke noget.

Der er heller ikke tale om at der er enheder der ikke siger noget. Alle enheder giver lyd fra sig.

Det er heller ikke sådan at der ingen bas er, men de har ikke meget at sige fra nedre mellemtone og nedefter i sammenligning med min brors audiovector, der så måske siger lidt for meget i det frekvensområde.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf r-l-b » fre 4. maj 2012 00:06

er du kommet til at koble den ene i modfase?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf mickr » fre 4. maj 2012 00:13

r-l-b skrev:er du kommet til at koble den ene i modfase?


Helt sikkert ikke. Min bror havde lavet kabler med bananer i den ene ende og HT-stik i den anden. Og vi dobbeltjekkede loddearbejdet med et meter.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf 0mega » lør 5. maj 2012 12:58

Hej Alle,
Først må jeg klappe jer på skulderne, for jeres fine holdning, den glade tone og hjælpsomhed der findes på dette forum. Det er jo helt fantastisk!
Jeg er så "brormanden" der er ved at blive "Konverteret" til denne forunderlige verden af hygge og fryd ved gammelt velfungerende grej. Den glade oplevelse skal gerne bringes videre til næste generation, så det er nok ikke sidste gang jeg skriver...
Til de mange som er involveret i sagen, skylder jeg en update.

- Nyt til sagen:
Jeg har igen undersøgt kablerne og her skulle årsagen findes... Det er lidt vildt og lidt af et tilfælde jeg fandt fejlen.
ca. 5 cm. efter DIN-stikket på det ene kabel, sad et lille (enkelt core) stykke afklip og kortsluttet de to ledere. Den var gået igennem kappen på begge ledere, men kun lige akkurat... Jeg opdagede det da jeg skulle trække kablerne ud af højttaleren og stak mig i fingeren... sygt nok...
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 feb 2012
Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf mickr » man 7. maj 2012 11:54

Så fik vi tid til en lille lyttesession i brormands stue igen, og nu hvor kilden til den periodiske fejl er fundet, kunne vi koncentrere os om lyden.

I det ene ringhjørne: Teenage-setuppet som indtil videre består af: Rotel 820BX4 og et sæt Beovox M100. Signalkilden var en Marantz CD67SE.

I modsatte ringhjørne mere moderne grej: Vincent hybrid rør/transistorforstærker spændt for et sæt Audiovector Mi3 Signature. Signalkilden er en Vincent CD-afspiller (også en rør/transistor-hybrid). Da han købte sit anlæg for ca. 5 år siden gik han efter varm og fyldig lyd. Lidt synd at han ikke kendte til vintage-hifigrej dengang ;)

anyways her er vores indtryk: Teenage-setuppet spiller pænt og høfligt når vi lytter til Dire Straits, Leonard Cohen, Pink Floyd osv. Neutralt, tørt og lidt kedeligt i vores ører, og der skal sættes meget damp på før der sker noget i det nedre frekvensområde. Man kan dog godt nyde musikken uden at sidde og savne noget. Når der kommer Nirvana, Dizzy Mizz Lizzy og andet tung rock, hvor der ikke er kælet for detaljerne i produktionen, lyder setuppet imidlertid meget uinspirerende og simpelthen trættende. Man savner i den grad spark i det lave frekvensområde, og generelt bare "liv". Og det er jo lige præcis den type musik, det skal bruges til, samt det der er værre, nemlig 80'er heavy-rock. Beovox'erne kan virkelig synge i øvre mellemtone, og afvikler et forbandet flot stereoperspektiv, men de leverer altså bare ikke, når de skal spille nedre mellemtone og bas, slet ikke ved moderat lydniveau.

For lige at få en ting på det rene: Vi er ikke på jagt efter Cerwin Vega dybbas uden klang og musikalitet. Min niece skal have et setup der leverer et lyttevenligt og balanceret lydbillede, når der høres Metallica ved moderat lydstyrke, og beviset på at det faktisk godt kan lade sig gøre kommer fra modsatte ringhjørne:

Alt lyder bedre her - især de lækre produktioner. Selvom bassen fylder meget i lydbilledet er den super kontrolleret og præcis, og meget musikalsk. Lyden er varm - måske lidt for varm - men lyttevenlig ved alle lydstyrker. Scorpions og Van Halen er træls at høre på, men ikke decideret øretrættende.

Vi begyndte så at udskifte komponenter: Beovox'erne på Vincentanlægget er flotte i øvre mellemtone, men kan ikke følge med i det nedre, og er heller ikke lige så rare at høre på i den øverste diskant, som Audiovector'ne. Audiovector-højttalerne lyder ok på Rotel-forstærkeren, men resultatet er alligevel lidt tørt og køligt.

Audiovectorhøjttalerne er musikalske og lyttevenlige på alle niveauer, og Beovox'erne generelt overlegne, bortset fra øvre mellemtone og perspektiv.

Min søns Marantz 1060 fik så lov til agere gæstestjerne. Med sine 30 W. Kunne den selvfølgelig ikke levere samme lydtryk som min brors kineser, men hold nu kæft, vi manglede ingenting - nogen steder. Den kan spille den lille dreng.

Min bror er blevet sur på hele teenagesetuppet, og er gået i kælderen med det. Det synes jeg, er rigtig trist.

Har vi en bruger herinde, der bor i nærheden af Højbjerg (Århus), der gad komme forbi til en lyttesession, som måske endda kender lyden af M100'erne?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf Boptilyoudrop » man 7. maj 2012 13:02

Dejligt at det kom til at spille, jeg var lige ved at være ked af at dømme dem i stykker så voldsomt. Virkelig en drilsk fejl og godt der ikke kom røg ud!

Ked af at Mickr er gået i kælderen. Jeg tror den der Rotel måske bare skal have et sæt ht'er der er knap så stramme i det, B&O's produkter er vist lidt mere til klassisk end til rock? Jeg tror der bare er tale om et mindre godt miks der.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf csso » man 7. maj 2012 16:34

En af disse 2 bør kunne løse problemet:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=220758

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=220278

i øvrigt fra samme sælger
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf Boptilyoudrop » man 7. maj 2012 16:51

Jeg tænker på om den forstærker trænger til lidt kærlighed? Har i målt DC og bias? Visuel fejlsøgning? Jeg havde en forstærlker der satte lytterne i strømforsyningen af. Der var sovs ud i bunden og lyden blev lige præcis tynd, uden bund og tilligemed stresset når der blev fyret lidt op...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf mickr » man 7. maj 2012 23:31

Boptilyoudrop skrev: Jeg tror den der Rotel måske bare skal have et sæt ht'er der er knap så stramme i det, B&O's produkter er vist lidt mere til klassisk end til rock? Jeg tror der bare er tale om et mindre godt miks der.


Det tror jeg også. Jeg vil tro at et sæt gode gamle A25 ville være et bedre match.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf mickr » man 7. maj 2012 23:32

Boptilyoudrop skrev:Jeg tænker på om den forstærker trænger til lidt kærlighed? Har i målt DC og bias? Visuel fejlsøgning? Jeg havde en forstærlker der satte lytterne i strømforsyningen af. Der var sovs ud i bunden og lyden blev lige præcis tynd, uden bund og tilligemed stresset når der blev fyret lidt op...


Visuel fejlsøgning: Tjek - alt ser fint ud
DC/bias: Sådan noget er vi slet ikke kloge nok til ;)

Off topic: De to teenagefædre er lige hjemvendt fra en lyttesession på et anlæg der formentlig ikke kan erhverves for under halvanden million. Højttalerene alene koster små 700.000,- Pickup: 45K. Jeg havde ikke lige regnet med at jeg ville komme til at synes så godt om Willie Nelson. Meget vild oplevelse! Det lød ikke "tusind gange bedre" end de små setups vi samler til ungerne, der koster ca. 1500,-
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 8. maj 2012 12:27

Du måler dc direkte fra plus til minus på ht-terminalerne med et voltmeter. Der skal helst kun være nogle få millivolt +/-. Er der mere end 10-15 mV skal det justeres, det er ikke svært, medmindre der er en fejl et sted. Bias måles inden i og kræver at man har værdien og kan finde målepunkterne. Måske man kan finde servicemanual på nettet og så er der jo altid nogen herinde der kan hjælpe. Jeg har selv fået meget hjælp gennem tiderne, stor taknemmelighed herfra :Thumpsup:

Tube har naturligvis redegjort for sammenhængene i den her tråd:
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=556&t=1384
Tjek den ud :thumbsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf 0mega » fre 11. maj 2012 08:03

Så er der målt på ht terminalerne. Jeg har måle med og uden ht tilsluttet og med og uden aktivitet på udgangen (altså afspillet musik imens der måles)
Alle målinger ligger mellem 40-48 mv.
Jeg ved ikke hvordan der skal måles på Bias... så i første omgang må jeg nøjes med spændingen på ht.
Hvordan påvirker det forresten lydbilledet, hvis spændingen er for høj?
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 feb 2012
Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Re: Teenage-setup vs. 3 :)

Indlægaf thov » fre 11. maj 2012 16:54

DC over HT-terminalerne har næppe nogen indflydelse på lyden, bortset fra brum og anden støj, som for det meste kun høres, når der ikke er signal.
Op til 50mV er acceptabelt, 10-15mV er flot og skal det være ekstremt, og har man tilstrækkeligt med præcisionsmodstande og sorterer dem, kan man komme ned på +/- 1mV.
(Det er det mit DVM blafrer omkring, både før og under målingen).

Tomgangsstrømmen er straks mere tricky, for den skal 'bare' være høj nok til at forhindre cross-over forvrængning i udgangstransistorerne.
Den indstilles nemmest med et Amperemeter mellem + på ladelytterne og forstærkerens +tilslutning.
Hvor meget det så er, kan man måle sig til med et skop (Som de færreste har).
Det sædvanlige 'Slag på tasken' for kl. A/B forstærkere, siger 50mA ved bipolare transistorer og 100mA til MOSfets.
Forstærkere i Kl. A drift er ovre i en anden boldgade.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 60 gæster