Blå pærer til Marantz

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf NikonSP » søn 22. jul 2012 08:31

. . . . . . . . .
har lige checket service manualen yderligere:

Der er nævnt 4 lamps i forb. med skala og metre: V001, V002, V003 og V004. De 2 første til Dial(skala) og de 2 sidste til Meter. ALLE ER OPGIVET TIL 8V 0.2A Så hvis øvrige dele til skalalyset er OK, så er det i min Verden det du skal bruge, når du gør i stand. Pærerne kan købes ved CAS i Tyskland på ebay, der har jeg fået dem tidligere. Det kunne være disse, men check det lige inden bestilling.

http://www.ebay.de/itm/Marantz-Lampen-l ... 588a514219

Der står intet i manualen om, at det skal være blue tinted pærer, - men det udelukker jo ikke, at der oprindelig fra Marantz alligevel er sat sådan nogle i, eller at der er sat nogle i siden :?

Ved farvning af pærer, har jeg valgt at bruge det produkt, der er lavet til det, af hensyn til varme bestandighed også på sigt og transparens, det er det, der er rigtigt for mig. Hvilke løsninger andre finder, er naturligvis op til den enkelte, men et neglelak produkt tror jeg ikke er egnet, pga. manglende varme bestandighed.

Ja, - der er ikke altid nemt at restaurere, selvom man måske gerne vil gøre det helt rigtige! :(

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » fre 27. jul 2012 01:43

Så er der lys i den tuner! Flot og blåt - og så alligevel ikke, men flot nok til fodbold:

Tuneren er, som skrevet, omstillet til 240V.

I skalalyset sidder der nu to klare 250MA. Det ser rigtigt ud. Der kommer lidt "falsk lys" (gultonet) ind i bunden af skalaen, men det er pænt nok.

I de to metre sidder der nu en ufarvet 150MA i hver.

I det venstre meter "FM TUNING" er der ok blåt lys, men også lidt falsk ditto fra sider og bund, i det højre meget svag, men dog synlig blå belysning.

Det er fint nok, og både 1060'eren og 2020'eren er pudset, rengjort og polerede i en sådan grad at de stort set står som fabriksnye. Fantastisk hvad "det blå" kan udrette!
Senest rettet af mickr lør 28. jul 2012 00:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. jul 2012 10:59

Ja- "Det blå" har udrettet meget for os, må vi erkende. Godt med, at lyset i skala ser rigtigt ud. Det med "strølyset"...hm...kunne det tænkes, at arrangementet omkring belysningen ikke er samlet helt rigtigt?? - Model 2020 er, med forlov, nok ikke én af de tunere fra Marantz, hvor samlekvalitet og generel tilpasning er af den højeste kvalitet - det kunne vel være, at delene bare ikke slutter lystæt - jeg ved det ikke.
Mht. det svage lys i højre meter .....har du haft åbnet metret, så du kan se, hvad dette kan skyldes. Måske er der slet ikke lys i pæren i dette meter (måske er det bare strølys fra nabometret, som du kan se?? - måske er der noget pergamentpapir/Vellum, som er misfarvet??? - Får pæren den spænding, som den skal have og er den af samme type, som den i det venstre meter?
Men dejligt, at nogen ofrer den opmærksomhed på disse ting - og modtageren bliver sikkert glad.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » lør 28. jul 2012 00:25

Fredmarantz skrev:Ja- "Det blå" har udrettet meget for os, må vi erkende. Godt med, at lyset i skala ser rigtigt ud. Det med "strølyset"...hm...kunne det tænkes, at arrangementet omkring belysningen ikke er samlet helt rigtigt?? - Model 2020 er, med forlov, nok ikke én af de tunere fra Marantz, hvor samlekvalitet og generel tilpasning er af den højeste kvalitet - det kunne vel være, at delene bare ikke slutter lystæt - jeg ved det ikke.
Mht. det svage lys i højre meter .....har du haft åbnet metret, så du kan se, hvad dette kan skyldes. Måske er der slet ikke lys i pæren i dette meter (måske er det bare strølys fra nabometret, som du kan se?? - måske er der noget pergamentpapir/Vellum, som er misfarvet??? - Får pæren den spænding, som den skal have og er den af samme type, som den i det venstre meter?
Men dejligt, at nogen ofrer den opmærksomhed på disse ting - og modtageren bliver sikkert glad.

Venligst
Freddy


Det er nemlig bygge/samlekvaliteten der er årsagen til det der så hedder "strølys". Jeg kunne formentlig godt skille den ad igen og prøve at maskere bagsiden af brønde og skalaplade, men den er fin nok som den er, og jeg gider helt ærligt ikke at gøre mere ved den nu. Fruen er også begyndt at tvivle på mit mentale velbefindende, kan jeg ligesom fornemme ;)

Tak for hjælpen alle, også til Mads der fik flyttet tråden :cool1:
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Blå pærer til Marantz

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. jul 2012 00:44

Her på matriklen er det forlængst med blevet officielt fastslået, at det med det mentale velbefindende er overgået til historibøgerne :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Blå pærer til Marantz

Indlægaf mickr » ons 1. aug 2012 23:27

1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Blå pærer til Marantz

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. aug 2012 00:09

Det ser da flot ud.

Du har sagt, at du ikke udfører mere på den - og det er fint - man kan vel også blive ved :Skor:

Men skal vi nu ud i det "hysteriske" - hvilket slet ikke er nødvendigt, så ser det ud til, at det "grøngule" signal strength meter skal have skiftet "Vellum" - hvilket vil sige det hvidlige diffusionspapir (en slags kraftigt hvidgråt permanentpapir), som er monteret på bagsiden af plastskiven, som udgør "Signal-strength" - meteret. Dette papir brunes med tiden grundet varme fra pærerne bag. Det kan være ganske kompliceret at skifte det - men er man fingernem...såh...

Ellers er den altså fin og sikkert fuldt brugbar nu - og kan trække pænt ind fra "de danske stationer"

Tillykke med resultatet - not bad at all!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Blå pærer til Marantz

Indlægaf mickr » tors 2. aug 2012 01:21

Lyset i "SIGNAL STRENGHT-meteret er slet ikke så grønligt i virkeligheden, det lyser bare lidt svagere end i det andet meter. Jeg tænkte godt nok på at skifte vellum i dem, samt at afmaskere dem bedre bagfra, men helt ærligt - hvis min kone opdagede at jeg gik i gang med sådan et projekt, ville hun ringe efter en blå vogn. :Skor:

Den tuner er færdig nu og jow den kan virkelig hive stationer ind, helt uden antenne. Lyden er upåklagelig. Nu håber jeg bare at sønikke ikke begynder at lytte til underlødig radio :| Don't get me started om de ørefræsende elendige stationer, man finder på FMbåndet i vore dage. Selv P3 lyder jo Fandeme som Viborg lokalradio efterhånden. Geez :QQS:

Til gengæld synes jeg at nogle af DRs DAB-kanaler er ret fede.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster