Blå pærer til Marantz

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Blå pærer til Marantz

Indlægaf mickr » ons 18. jul 2012 00:03

Jeg skal have lagt sidste hånd på min søns Marantz-anlæg inden fødselsdagen d. 9/8, og i den forbindelse mangler jeg fire 8 V. 200 MA. blå pinolpærer til hans kommende tuner (Marantz 2020). De ser ud som disse: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=113514 bortset fra at dem jeg efterlyser er Marantzblå.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Captain Phoenix » ons 18. jul 2012 08:06

Her stiller jeg måske mit manglende Marantz-kendskab til skue... :oops:
Men er pærerne ikke alm. klare - og kommer den Marantz-blå farve ikke fra "filmen"/folien på skala-glasset (som den gør på alle andre mærker)?

Hvis det er sådan kan 8V/250mA pinol-pærer fås meget billigere hos http://www.pc-elektronik.dk/shop/ (4,56 kr/stk).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf rørglad » ons 18. jul 2012 13:23

Kaptajnen har ret.
Standard pæren er af klart glas. Den blå farve kommer fra glasset.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » ons 18. jul 2012 13:42

rørglad skrev:Kaptajnen har ret.
Standard pæren er af klart glas. Den blå farve kommer fra glasset.


De fire pærer som jeg har hevet ud af tuneren er altså blå!
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Sorenki » ons 18. jul 2012 21:10

http://www.ebay.com/itm/12V-0-3A-Fuse-L ... 074wt_1199

jeg ved dog ikke hvor meget jeg stoler på kvaliteten...

Freddy, Harvey?

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » ons 18. jul 2012 22:38

Har bestilt to på 150 mA til VU-metrene og to på 250 mA til skalaen, i klart glas. Fruen har vist nok noget porcelænsmaling.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Nillerviborg » ons 18. jul 2012 22:42

SMD-lysdioder med 120grd. spredning = aldrig skifte pærer igen...
- Og hvis det er nødvendigt må der jo en blå film imellem...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. jul 2012 23:39

Hejsa fra Wien!

jeg kender ikke systemet i 2020, da den er for ung for mig - men følger den det normale Marantz-skema, så er skala fuselamps 8V 200Ma. Hvis man omstiller apparatet til 240V-drift, så holder de laaang tid. Jeg er en sjælden gang stødt p åen blåmalet Marantz-pære, men de klare er mest anvendte.

Mick - jeg har ikke haft mulighd for at svare på din PM - da jeg er ude at rejse.

Jeg er ikke tilhænger af dioderne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » tors 19. jul 2012 01:18

Fredmarantz skrev:Hejsa fra Wien!

jeg kender ikke systemet i 2020, da den er for ung for mig - men følger den det normale Marantz-skema, så er skala fuselamps 8V 200Ma. Hvis man omstiller apparatet til 240V-drift, så holder de laaang tid. Jeg er en sjælden gang stødt p åen blåmalet Marantz-pære, men de klare er mest anvendte.

Mick - jeg har ikke haft mulighd for at svare på din PM - da jeg er ude at rejse.

Jeg er ikke tilhænger af dioderne.

Vh
Freddy


Jeg havde selv overvejet blå dioder, men nej det må sgu fungere med lidt porcelænsmaling. Jeg kunne ikke skaffe 200 mA og har derfor besluttet at sætte 150 mA i metrene (de sidder nemlig tæt på plexiglasset) og 250 i skalaen (de sidder bag en metalplade).

Nyd din ferie i dejlige Wien Freddy, men en gang må du hoste op med en forklaring på hvorfor i al verden man dog valgte at bruge sådan nogle sære sikringslignende pærer.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. jul 2012 23:19

OK- Hjemkommet fra dejlige Wien:

Ved et nærmere kig på en 2020 er jeg ikke i tvivl om, at skalaen er belagt med en blågrøn (mest blå dog) belægning på bagsiden af skalen, så al klar belysning (fuselamps) som tændes bag denne skala, fremstår blåt = ingen grund til at male blå)

Marantz brugte i mange år 200mA fuselamps til bagbelysning af skala. Jeg kender ikke den pågældende serie godtnok til at kunne påstå, at de også gjorde det med 2020. Alt tyder dog på, at de gjorde det. Mange har siden i god tro friskt sat 8V 300mA fuselamps i - med smeltede lampehuse (af plast) som resultat = uopretteligt.

Jeg ville i en 2020'er godt turde sætte et sæt 8V 250mA i, hvis man man samtidig sætter apparatet om til 240V-drift, som tidligere foreslået. Det må man da kunne på en 2020'er - eller??

150mA lyder rigtigt til meterbelysning.

De "sære" sikringslignende pærer er ikke sære - de var nærmest standard på den tid. De sad i rigtig mange ting, både konsumer og proff.
Hvorfor man valgte det ?? Jeg er sikker på, at du, når du har skiftet dem, synes, at det var dejlig let - man skal ikke skrue - dreje - bare klemme dem i. Det er let at opbevare dem, de fylder intet - og let at at se, hvis filamentet er brudt. Eneste hage ved dem synes jeg er, at det er forholdsvist let at ødelægge dem, hvis man er lidt hårdhændet - ganske som sikringer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » lør 21. jul 2012 01:46

Tak for svar Frede.

Jeg tror, du har ret mht. skalabelysningen, men de lamper der sad derinde var lige så blågrønne som de to andre. Pærerne derinde sidder monteret bag en metalplade.

Jeg har desværre ikke tuneren hos mig i skrivende stund. Hvordan "omstiller" man typisk sådan noget grej til 240V?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jul 2012 13:27

Hej igen!

jo - det kunne selvfølgelig være optimalt, hvis du lige havde tuneren hos dig, så du kunne kigge efter.

Mht. omstillnig til 240V fra sandsynligvis 220V, så er det ofte gjort ved at sætte en omskifter på bagsiden af apparatet på den rigtige "setting" - men ved nærmere kig på nettet af Marantz 2020-bagsider, ser det ikke umiddelbart ud til, at man på denne model kan gøre dette. Jeg har sandsynligvis kun set 2020'ere beregnet til det ameriaknske marked..... Disse er ofte IKKE forsynet med denne mulighed. Eksemplarer betregnet til det internationale marked er ofte forssynet med denne mulighed - men bestemt ikke altid. Hvis omskifteren ikke sidder der, må vi på jagt efter en servicemanual, som beskriver hvorledes dette gøres (hvis muligt). Der skal ofte flyttes et par kabler på terminal-bloken inde i apparatet. Denne blok korresponderer med trafoens sekundærvindinger. Så er det batre lgie at finde sådan en manual. Jeg har ikke selv denne manual, men måske det ærede medlem af dette forum "NikonSP" har? Eller måske kan den findes på nettet (Hifiengine).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf NikonSP » lør 21. jul 2012 23:02

NikonSP/Harvey netop hjemkommet fra ferie :D :D :D
kan jeg se, der har været bud efter Freddy og mig. Freddy har med vanlig omhyggelig tilgang redegjort for fuselamps fortræffeligheder, så der kan vist ikke tilføjes yderligere i den sag!! :thumbsup:

Kun måske lige en enkelt ting mht. hvad man farver pærerne med: Jeg kan se der har været nævnt noget om porcelænsmaling . . . . . :QQS: Der findes helt specielle malinger(de skal kunne holde til varmen), der anvendes til formålet. Kan købes både som spray og stick i flere farver. Jeg havde nogle pærer til en Kenwood 600T tuner, der skulle farves grønne :shock: - det blev de så!!

Mht. voltage regulering af Marantz 2020 tuner: Jeg har en original service manual til den. Af den fremgår det på side 5, at hvis det er en 'European Model', så er der en voltage conversion 'ting' på bagpladen. Rund bakelit/plastik. Der er en rund center skrue med en kærv i. Skru den ud - forsigtigt!! den er sart - derefter kan den runde conversion ting trækkes ud, og derefter puttes ind igen i position 240V, - hvis det altså ikke var den, den sad i, i forvejen.

Så er den ged vist barberet :Skor:

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf mickr » søn 22. jul 2012 00:48

Tak for de detaljerede og kompetente svar :Thumpsup:

Tuneren er nu omstillet til 240V.

Glas/porcelænsmaling brændes normalt i en ovn ved 180 grader. Så lidt varme kan det altså godt tåle. Teenagedatteren viste mig for øvrigt tidligere i dag, at hun har noget neglelak der rammer farven 100 % - men det er vel no go?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: K: Blå pinolpærer

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. jul 2012 01:22

joh - jah....

Jeg er nu langtfra overbevist om, at der skal farvede fuselamps til.....klare fuselamps kan med næsten 100% sikkerhed gøre det, hvis altså bagsiden af skalaplasten er blå i de "vinduer", hvor der står frekvenstal. (og det er jeg ret sikker på, at den er) - jeg synes, at det vigtigste er, at du har fået omstillet tuneren til de 240V og fået fat i nogle 8V 250mA-lamper. Hos Marantz har det aldrig været pærerne, der gav det blå lys, men derimod skalapladens egen indfarvede/coatede blå farve, som var masket med sort på alle steder, hvor der ikke var frekvenstal / skalarelevans (modeller fra 69 - 77). (hvis dette altså giver mening ?.) På 2020 (1979/80) er det så vidt jeg kan se - en alu-blænde med "udskåret" skala og tal med en baggrund, som formentlig er blåt transparent coated eller klistret på bagsiden
Jeg har set blågrønt malede pærer i ny og næ hos Marantz (og jeg har godtnok set mange Marantz under hjelmen)), men det har nærmest været sporadiske tilfældigheder - og ligeledes har jeg set det hos Accuphase (T-101 + T-100).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 69 gæster