Tilbage til Marantz, råd ønskes

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf zaragon » man 11. mar 2013 12:17

Det ser nysseligt ud, det må jeg sige. Godt at Fredmarantz er så hjælpsom og har så god viden om produkterne fra Marantz. Så forøvrigt, at der er en Marantz 2500 til salg i HiFi4All til 9K, hvis det trak lidt i bankrådgiveren...;-). Min egen Marantz 4400 købte jeg i UK som ny, og den har mulighed for at ændre strømforsyningen vha. nogle farvede ledninger øverst i kabinettet. Jeg valgte dengang at sætte den til 220V, men da vi fik 230V satte jeg den til 240V, så jeg var rimelig sikker på, ikke at overbelaste nogle kredsløb. Jeg tror, det kun er US/JP-modellerne, der udelukkende har 110V/60Hz. For et par år siden, havde min "lokale hi-fi pusher" en 4400 til salg for.....1.450DKK!!! Jeg blev tilbudt den som reserve, men takkede nej. Så vidt jeg husker, var det også en 110V model, men den spillede da i forretningen.

Herligt at høre, så mange af jer der har nydt træffet, og beskrivelser og fotos gi'r et rigtig godt indtryk. Jeg er ked af, jeg ikke kunne deltage - havde ellers set frem til det.


Bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. mar 2013 00:38

No Quarter skrev:Så er problemerne løst. Med Freddys uforlignelige hjælp kører nu både min 1060 og 112 perfekt. Tak for rådene her.

Og så var jeg til træf'et i lørdags, der fandt jeg min ungdoms drøm, en 5020 tape. I ret brugt stand, men jeg hører ikke meget bånd, men den lyder godt, har dog lidt knitren når man tramper i gulvet... Hold op hvor er den flot. Jeg tænder den bare for at se VUmetrene stå og vippe. Fik en 2225 med til prisen, nu mangler jeg bare et sæt højttalere og et sted at stille den :-)

Mit oprindelige spørgsmål var om jeg skulle lave mine 1060 og 112 eller købe en receiver. Jeg endte med begge dele, og en 5020 som ekstra bonus. Alt sammen takket være dette forum og især Freddy :-)


Tak for de pæne ord - Det er altid fedt at få noget godt gammelt Marantz op at køre igen - i for den sags skyld et (næsten) hvilket som helst godt apparat fra dengang. Det er godt, at sættet er kommet til ære og værdighed igen og bliver brugt som tilsigtet. Ja- og så fik du nappet en flot båndoptager og en receiver oven i købet :p

Dit sæt er rigtig flot dér på hylden. :thumbsup:

Det med den knitren, når du stamper i gulvet, kan godt blive lidt svær. Der er noget i mig, der siger løs forbindelse /dårlig lodning / dårlig forbindelse, men det kan vel ligge et hav af steder i den (5020). Du kan prøve at skifte kabler og prøve nogle "known to be good" som sidder godt fast i terminalerne i begge ender. Eller du kan åbne båndoptageren og prøve med en pind af et ikke ledende materiale at gå lidt på jagt i apparatet og "tappe" lidt på de forskellige dele og lodninger og hvis du finder synderen kræver det sandsynligvis en omlodning af stedet. Men det kan ligge 1000 steder. Måske nogle her på forum har andre ideer?

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. mar 2013 00:45

zaragon skrev:Det ser nysseligt ud, det må jeg sige. Godt at Fredmarantz er så hjælpsom og har så god viden om produkterne fra Marantz. Så forøvrigt, at der er en Marantz 2500 til salg i HiFi4All til 9K, hvis det trak lidt i bankrådgiveren...;-). Min egen Marantz 4400 købte jeg i UK som ny, og den har mulighed for at ændre strømforsyningen vha. nogle farvede ledninger øverst i kabinettet. Jeg valgte dengang at sætte den til 220V, men da vi fik 230V satte jeg den til 240V, så jeg var rimelig sikker på, ikke at overbelaste nogle kredsløb. Jeg tror, det kun er US/JP-modellerne, der udelukkende har 110V/60Hz. For et par år siden, havde min "lokale hi-fi pusher" en 4400 til salg for.....1.450DKK!!! Jeg blev tilbudt den som reserve, men takkede nej. Så vidt jeg husker, var det også en 110V model, men den spillede da i forretningen.

Herligt at høre, så mange af jer der har nydt træffet, og beskrivelser og fotos gi'r et rigtig godt indtryk. Jeg er ked af, jeg ikke kunne deltage - havde ellers set frem til det.


Bedste hilsener,
-z-


Skægt med den 4400 i forretningen. Jeg har 2 stk. 4400 og de er forskellige. Den kunne fås med hhv. "blåt scope" og med "grønt scope" - og dem jeg har er én af hver - og så er den ene netop også på fixed 110V, som så nødvendigvis må køres med en stepdown-trafo og den anden med muliti voltage omstilling på den interne klemrække. Jeg har også stillet min multivoltage-4400 til 240V af samme årsag som dig - og så lige den med at pærerne går lidt (meget) længere på literen. Og så har jeg originalt træsvøb (WC-43) til dem begge - dét er altså flot og tilpas blæret! :cool1:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » tirs 12. mar 2013 21:03

Det med den knitren, når du stamper i gulvet, kan godt blive lidt svær. Der er noget i mig, der siger løs forbindelse /dårlig lodning / dårlig forbindelse, men det kan vel ligge et hav af steder i den (5020). Du kan prøve at skifte kabler og prøve nogle "known to be good" som sidder godt fast i terminalerne i begge ender. Eller du kan åbne båndoptageren og prøve med en pind af et ikke ledende materiale at gå lidt på jagt i apparatet og "tappe" lidt på de forskellige dele og lodninger og hvis du finder synderen kræver det sandsynligvis en omlodning af stedet. Men det kan ligge 1000 steder.


Uden nogen forstand på elektronik gik jeg i gang. Det med at vride lidt ledninger, skubbe på lidt lodninger mv., det måtte jeg da kunne finde ud af. Fik låget af. Ups, der var godt nok mange komponenter, og plader i flere lag. Nå, i gang, og alle steder jeg rørte, den samme svage skratten i begge højttalere. Hov, der er nogle stjernskruer der holder printpladerne, lad mig teste dem. Første skrue var løs, strammede den, og støjen var væk! :Thumpsup:

Nu mangler jeg bare at Harvey er heldig og finder en ny glasplade til mig (revnet). Og så stopper den ikke når båndet løber ud under spoling. Det må jeg se på, men lige nu stopper jeg for at nyde sejrens sødme over skrattelyden... Men råd om det sidste er naturligvis velkomne.

I øvrigt forbløffer det mig hvor godt den lyder. Sidder og lytter til et kasettebånd med Vivaldi. OK, jeg har ikke hørt det i årevis, men sikken en klar lyd i forhold til før. Er det virkelig muligt? Min gamle båndoptager var en h/k TD4500, ikke noget billigt sprøjt.
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf NikonSP » tirs 12. mar 2013 23:28

Hej 'No Quarter'

Den 5020, er vel nok kommet i passende omgivelser, de klær hinanden rigtig godt. Knitter fejlen var jeg ikke opmærksom på, da jeg afprøvede tingene, men dejligt at du fik skovlen under fejlen :cool1: Jeg havde en forstærker for et stykke tid siden, der led af samme fejl, - løse skruer.

Mht. et erstatningsvindue ligger det lidt mere tungt :( Jeg har godt nok en lignende defekt cass. Model 5220 stående, med et Ok vindue, men det er desværre ikke muligt at få det ud, uden at ødelægge det, hverken selve vinduet eller hele den sorte frontramme. ØV ØV Beklager :(

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf zaragon » ons 13. mar 2013 12:55

Fredmarantz skrev:
zaragon skrev:Det ser nysseligt ud, det må jeg sige. Godt at Fredmarantz er så hjælpsom og har så god viden om produkterne fra Marantz. Så forøvrigt, at der er en Marantz 2500 til salg i HiFi4All til 9K, hvis det trak lidt i bankrådgiveren...;-). Min egen Marantz 4400 købte jeg i UK som ny, og den har mulighed for at ændre strømforsyningen vha. nogle farvede ledninger øverst i kabinettet. Jeg valgte dengang at sætte den til 220V, men da vi fik 230V satte jeg den til 240V, så jeg var rimelig sikker på, ikke at overbelaste nogle kredsløb. Jeg tror, det kun er US/JP-modellerne, der udelukkende har 110V/60Hz. For et par år siden, havde min "lokale hi-fi pusher" en 4400 til salg for.....1.450DKK!!! Jeg blev tilbudt den som reserve, men takkede nej. Så vidt jeg husker, var det også en 110V model, men den spillede da i forretningen.

Herligt at høre, så mange af jer der har nydt træffet, og beskrivelser og fotos gi'r et rigtig godt indtryk. Jeg er ked af, jeg ikke kunne deltage - havde ellers set frem til det.


Bedste hilsener,
-z-


Skægt med den 4400 i forretningen. Jeg har 2 stk. 4400 og de er forskellige. Den kunne fås med hhv. "blåt scope" og med "grønt scope" - og dem jeg har er én af hver - og så er den ene netop også på fixed 110V, som så nødvendigvis må køres med en stepdown-trafo og den anden med muliti voltage omstilling på den interne klemrække. Jeg har også stillet min multivoltage-4400 til 240V af samme årsag som dig - og så lige den med at pærerne går lidt (meget) længere på literen. Og så har jeg originalt træsvøb (WC-43) til dem begge - dét er altså flot og tilpas blæret! :cool1:

Venligst
Freddy


hehe - dejligt at høre fra dig, freddy :cool1: og ja, jeg har også set, at 4400 kan have såvel blåt som grønt oscilloskop... mit er blåt (ej BLÅT til lyst?) Var det årgangene, der skiller scopet fra grønt til blåt? Det kan du måske svare på. Eneste rigtige "problem" jeg havde med 4400, da jeg brugte den fast, var at den var følsom overfor strømskift... tændte vi f.eks. komfuret, kom der et "blop" fra højttalerne. OK - så vidste man da, at komfuret var tændt! :lol: Fik alt gjort up-to-date i slut-90'erne, og den har været en alletiders "legekammerat" indtil jeg pga. dts og ac-3 via tv, skiftede til at bruge min SR-9200. Smart, parat og start, men .... den har ikke HELT det, som 4400'eren har. Jeg koblede i øvrigt dengang min 4400 sammen med en Phase Linear 700 mk.II, og det lød flot med mine JBL L-300 summit. Jeg bridgede 4400'erens kraftresourcer til bagkanalerne.... I dag er jeg nu meget, MEGET glad for mit skift til Tannoy Buckingham fra JBL, som nu står i soveværelset... jeps - det ER lidt dumt, ved det godt... :QQS:

Jeg skal da naturligvis også "blære mig lidt", Freddy!... jeg har en original (med ledning, naturligvis) fjernbetjening til den, træsvøb (WC-43) som du, en SQ-2BA dekoder (selv om jeg faktisk brugte min Sony SQD-2010), og naturligvis også en CD-400B (hvor jeg i dag -hvis jeg ellers orker det- hører CD-4 via min Technics SH-400).

Dengang (da jeg var ung - suk), var jeg meget i tvivl om jeg hellere skulle købe en Telefunken TRX-2000... okay... den er så senere indlemmet i musæet. Virker fint, og har en ufattelig god radiodel.


Jeg tror, vi er mange, der savner de "gode gamle hi-fi dage"!! :'(
bedste hilsener,
-z- :thumbsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » tirs 14. maj 2013 17:03

Moderne tider. Jeg er klar over, at det jeg skriver nu sikkert ikke interesserer flertallet af dette forums læsere. Men det kommer alligevel...

Nu hvor jeg har god klassisk lyd fra 1060 forstærker, 112 tuner, 5020 tape (med lidt udfordringer), JVC JL-F45 plus en dejlig neighbour-killer 2225 receiver i garagen, så var det på tide at udvide selve musikkilderne. Det meste musik jeg hører nu om dage er faktisk på internettet, og ja lyden er digital mv., men jeg elsker blues og der er gode bluesstationer som kører døgnet rundt. Indtil nu har jeg hørt den type musik via en billig Bush radio jeg fik i gave. Men nu tænkte jeg at forbedre lyden til det niveau man kan.

Så opgaven var at få en god kilde til internet radio, DAB, DAB+, USB (til når man hører fra Youtube). Dette og meget mere (f.eks. iphone styring) kan en Marantz NA7004 (den har også FM, men det lytter jeg på min 112 naturligvis).

Jeg sidder og lytter til den nu. Og eftersom jeg kan veksle mellem hundredvis af bluesstationer, og gemme mine favoritstationer, så er det den musikkilde jeg lytter mest til. Og der står trods alt Marantz på den!

Når den står på ren lytning, taler vi stadig vinyl og måske opera. Men til daglig musik er NA7004 super god.
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster