Tilbage til Marantz, råd ønskes

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » man 18. feb 2013 20:31

Hej
Jeg er en Marantz fan som købte en 1060 og en 112 for mine surt optjente penge som teenager midt i 70’erne. Et par år efter købte jeg to HD66er også. Det setup kørte jeg med i ca 30 år, så skiftede jeg ud med harman/kardon receiver og CD, men nu vil jeg tilbage til klassisk Marantz mht forstærker og tuner (jeg bruger stadig mine HD66, efter de har fået nye gummimembraner). Spørgsmålet er så, hvad jeg skal have? Jeg har to muligheder, få repareret det jeg har, eller købe en receiver på ebay.

Det jeg har: Det virker, men følgende skal udbedres:
1060: Kan ikke skrue helt ned for højre kanal, den forbliver høj. Nogle gange
112: Diverse pærer gået, og centreringsinstrumentet viser 7-8 mm til højre når FM stationen er optimal, burde stå i midten

Købe på ebay:
Jeg overvejer min ungdomsdrøm, en 4400, men priserne gør at jeg også kigger på 4300, 4270, 2325 og 2275

Hvad kan bedst betale sig? Hvad vil det koste at få det jeg har repareret. Jeg ved intet om elektronik, men kan ellers reparere stort set alt, så hvis jeg blev instrueret, tror jeg at jeg kunne skifte komponenter selv. Eller er der en i nærheden af Roskilde der kan det? Hvad tror I det kommer til at koste? Og de receivere man ser på ebay, holder de, eller er det som regel sådan at man kan regne med at komponenter fejler hele tiden, de er trods alt gamle?

Alle gode råd er velkomne :p
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » man 18. feb 2013 23:00

Jeg ved snart ikke, hvor jeg skal begynde, men jeg kan da tage fat i din drøm om et fint Marantz-set-up - nemlig din gode gamle 1060'er, og din 112 - tuner.

Det er, når de er i orden gamske vellydende og flotte ting, som man godt må ofte lidt på at få sat i stand. noget af kan man selv gøre, men andre ting bør man nok overlade til én , som er vant til at servicere ældre udstyr.

Jeg kan da i første omgang anbefale, at du får kigget tingene efter af én, som ved, hvad han har med at gøre - og så lægge nogle penge for det.

Din alternative idé om at anskaffe en af de store receivere kan jeg da også godt forstå - men man kommer uvægeligt til at lægge pænt med penge for én i toptrim, hvad det vel næsten skal være, hvis du ikke også hér skal ud at købe service til dem. De store drenge kan købes en gang imellem herhjemme(dog sjældent) - og ellers på tysk Ebay. Køb én, som kan gå på 230V (220/240) - hold dig fra de amerikanske, da du kan være uheldig at købe én, som kun er til 110V.

Det er nærmest umuligt på afstand at fortælle dig, hvad du skal gøre for at få gang i din 1060'er og din 112' er igen, men her på forum er vi en flok velmenende og hjælpsomme mennesker, som kan guide dig - ellers er der måske mulighed for, at én her kan udføre arbejdet for dig.

Det, som nok i første omgang skal til vedr. din 1060'er er det, som vi ofte ( nok mest Tubemanias oprindelige og meget rammende udtryk) - nemlig en "Fransk vask og strygning" - som ofte er en totalrensning af alle kontroller - og god grundig rengøring - inspection af komponenter/lodninger - evt. pæreskift - indstilling/trimning af forstærkerdelen - og i sjældnenere tilfælde en udskiftning af nogle af komponenterne i apparatet.

Vedr. din 112'er fornemmer jeg, at der også her skal en totalrensinng af kontroller og så rensning/"WD40'ing" af selve tunerdelen (persillehakkeren inden i apparatet.) Dette skal gøres af en erfaren udi dette - og så en frisk omgang pærer til skala - skalapind - funktionslamper og meter. Alle disse ting kan købes - men det er ikke ligegyldigt, hvad man sætter i - det skal gerne være det "rigtige". Også her skal man være lidt vant til at udføre dette.



Udfra, hvad du fortæller om hhv. din 1060'er og 112'er, så er de absolut til at redde og bringe tilbage til fordums storhed. :-) - og dét fortjener de da :thumbsup:


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » man 18. feb 2013 23:58

Tak Freddy. Ja måske mine 1060 og 112 er det smarteste. De lyder godt og ser godt ud, og de skal kun fylde lyd i 20M2, så der er rigelig power. Og lidt nostalgi, da jeg købte den 1060 som 13-14 årig var det min klasses bedste produkt, jeg havde den et par gange med til fester, hvor der skulle høj lyd til... Min kammerat købte året efter en 1070 og en 112, så var han foran... :p

Er der en jeg kan snakke med i nærheden af Roskilde om at udføre det der skal til? Jeg fik lavet mine højttalere i Vassingerød, for måske 10 år siden, men kan nok ikke finde stedet igen, og han var vist ikke Marantz ekspert, behøver man være det? Mest kritisk er at få lyden skruet ned, familien er lidt træt af at blive vækket når 1060eren pludselig stiger til dags-lydniveau i højre kanal :shock:

Eller kan jeg (elektronik-eksperter advares mod at læse mine næste ord) bare skille ad og sprøjte noget kontaktspray ind et sted. Som sagt ved jeg for lidt om det, men er trods alt smart nok til at spørge før jeg gør det og ødelægger noget :p Eller kan jeg købe og udskifte volumenkontrollen?
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 00:51

En 1060'er er efter min mening en lille juvel - ser dog ikke ud af meget, men er, synes jeg, yderst velafbalnceret designet og så lyder den (igen efter min mening) rigtig fint - og kan lydmæssigt godt hamle op med andre rigtig fine ting.

En 112 tuner matcher den jo fuldstændigt - og de to modeller blev ofte og forståeligt købt sammen i sin tid - de passer bare sammen. Det har da været et rigtig fedt imponatorsæt i sin tid -(og for den sags skyld endnu, hvis man ikke lige hænger sig så meget i apparaternes fysiske størrelse) 1060'eren er en ulv i fåreklæder.

Jeg ved ikke, om der er nogen i nærheden af Roskilde, som du kan tale med om evt. kyndig service....hvis der er, kan de måske kigge med her og melde sig på banen.

Jeg ville godt kunne kigge på dem, men jeg bor i Herning- og dét er altså for langt, vil jeg synes.

Det med volumekontrolen er da lidt mystisk, men jeg kunne forstille mig at rensning af alle kontroller incl. volumekontrollen selvfølgelig ville være helt på sin plads. Ja- i princippet åbner man "bare dyret" og "sprøjter noget rensevædse ind", men det skal gerne gøres ordentligt - med ret dosis og efterfølgende gymnastik - selvom det lyder let, så kan man godt gøre lidt ud af det - det ER jo en Marantz :-)

112'eren skal have nye lamper og renses også , som jeg skrev i tidligere indlæg.

mere behøver der ikke være galt - er der mon nogen, som kan hjælpe i det sjællandske??

Et lille tip: Måske kunne du på 1060'eren prøve at "massére" alle kontroller - trykknapper - potentiometre - omskiftere osv - en hel masse . Giv dem en ordentlig omgang gymnastik (trykke - trykke - dreje -dreje ) og prøv at se, om det med volumekontrollen måske har hjulpet - hvis det har ændret sig eller eller aftaget lidt, så ved vi da ca. hvor vi kan begynde...


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » tirs 19. feb 2013 13:22

hvis det har ændret sig eller eller aftaget lidt, så ved vi da ca. hvor vi kan begynde...


Hvis jeg motionerer volumenkontrollen lidt, og så meget forsigtigt skruer ned, så går lyden ned, men efter et sekund hopper højre kanal op i lyd igen. Måske lige så snart jeg slipper knappen,det må jeg lige teste nærmere...
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 13:35

jah - måske har vi fat i noget. Jeg tænker stadig, at du skal motionere ALLE kontroller, da nogle kontroller ofte har "fat i hinanden" - og noget af dette kan måske hjælpe. Du skal ikke være decideret hårdhændet, men du må godt tage ordentlig fat - 20-30 gange pr. knap.

Jeg tænker også, om lodningerne på volumeknappen er ok? Måske kan en gennemgribende rensning af volumekontrollen være fin at foretage - så altså efterlodning + rensning af minimum volumekontrollen. (worst case må vel være, at volumekontrollen er defekt og ikke reparerbar - så skal du jo på jagt efter en ny, men dér er vi ikke endnu.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » tirs 19. feb 2013 18:57

Prøvede lige det jeg kunne nemt: Tog låget af, rensede blidt med trykluft, så nu ikke så støvet ud, har stået i et skab i 10 år. Motionerede alle kontakter mv. grundigt. Sprøjtede kontaktvæske ind i volumen kontrol. Strammede en skrue der var løs. Alt var dog forgæves, det virker faktisk som om den spiller lidt højere nu, men tør ikke sværge.
:?
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 19:53

Jeg tror ikke, at jeg kan hjælpe - det er for "diffust" - det kan være en hel del forskellige ting, som bliver svært at klare på afstand. Det, som du har gjort, skader næppe, men har ikke kunnet lade os komme nærmere problemet.
Jeg ville i situationen nok sende den til rep. hos en god gammeldaws tekniker. Han kan sikkert lave det for noget mindre end du skal give for en stor Marantz receiver eller andet nyt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » tirs 19. feb 2013 21:24

Kan man ikke købe en volumen dims, det er vel bare en variabel modstand?

Ellers venter jeg bare på en sjællander er kunne tænke sig at hjælpe mig med både dette og 112'eren
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Marantzman » tors 21. feb 2013 11:54

Jeg har en 1060 som også var ustyrlig i volumen... nøjagtig det samme som du beskriver. Jeg skilte volumepotentiometret ad og fjernede lidt ir og sort snask der havde aflejret sig på kontaktdelene med isopropylalkohol og kontaktrens og så forsvandt problemet og har ikke været der siden.
Det var ikke svært at udføre, selv uden elektronikuddannelse, man skal bare lige holde sig for øje hvordan det er samlet når man skiller det ad. Evnt. tage nogle billeder undervejs.
Jeg er næsten 100% sikker på at det vil afhjælpe dit volumenproblem.

mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. feb 2013 17:55

Det lyder som et godt bud på, hvordan problemet kunne løses- :thumbsup:

Men der kan selvfølgelig også være andre problemer, som spøger. Jeg ville i hvert fald også prøve dette som et godt "skud i bøssen". Der er i hvert fald ingen tvivl om, at den meget grundige rensning, hvor man kommer helt ind i maskinrummet på pots og switches vil være af det gode.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » man 11. mar 2013 09:19

Så er problemerne løst. Med Freddys uforlignelige hjælp kører nu både min 1060 og 112 perfekt. Tak for rådene her.

Og så var jeg til træf'et i lørdags, der fandt jeg min ungdoms drøm, en 5020 tape. I ret brugt stand, men jeg hører ikke meget bånd, men den lyder godt, har dog lidt knitren når man tramper i gulvet... Hold op hvor er den flot. Jeg tænder den bare for at se VUmetrene stå og vippe. Fik en 2225 med til prisen, nu mangler jeg bare et sæt højttalere og et sted at stille den :-)

Mit oprindelige spørgsmål var om jeg skulle lave mine 1060 og 112 eller købe en receiver. Jeg endte med begge dele, og en 5020 som ekstra bonus. Alt sammen takket være dette forum og især Freddy :-)
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Tonni » man 11. mar 2013 09:34

Hvor er det da bare dejligt at læse! TILLYKKE!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf No Quarter » man 11. mar 2013 09:50

Flot synes jeg...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 18 feb 2013
Lokalitet: Jyllinge

Re: Tilbage til Marantz, råd ønskes

Indlægaf Tonni » man 11. mar 2013 10:50

Ikke flot. - SMUKT! - En skam dog at den HK ikke matcher... En smule "misundelig" har man vel lov at være... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 100 gæster