Min kære nevø skal konfirmeres lige om lidt, og i den anledning har jeg selvfølgelig for længst, samlet et lille anlæg sammen: Marantz 1060, Denon SL-7D og to sæt højttalere, som jeg vakler lidt i mellem: Et sæt Rega Kyte, og et par QLN Qubic 111. Beklager, højttalerne er nok ikke helt vintage, men det skal blive meget værre.
Problemet er, at jeg jo nok må se i øjnene at knægten (der ellers er fornuftig og velfungerende på alle andre områder), simpelthen ikke interesserer sig en døjt for vinyl...
Nuvel, tænker den dunkle onkel, men en god lille forstærker og et par anstændige små højttalere er jo stadig en fin gave, til lyd fra computer og mobil.
Nu er der så sket det, at jeg har lånt ham en af mine gamle synthesizere (og den er vintage, skulle jeg hilse og sige), og den sidder knægten så og hakker i, så det er en ren fornøjelse. Den bold har faderen skyndt sig at gribe i luften, og vi har fundet et Kurzweil SP2 såkaldt ”stagepiano” som han så gerne vil forære sønnen. Jeg hjalp med at finde et tangentinstrument uden indbyggede højttalere fordi – ja fordi, sådan nogle altid lyder ad helvede til, og så også lidt fordi, noget vintagehifi, med endnu større berettigelse, kunne få lov til at snige sig ind på endnu et teenageværelse.
Nu skal I så lige hjælpe mig her: Et keyboard har som standard flg. audio-udgange: Hovedtelefoner og to jackudtag (højre venstre). Er det korrekt at hovedtelefonudgangen typisk er af inferiør kvalitet, sammenlignet med de to linjeudgange? Hvordan opnår min nevø optimal lydkvalitet, med det her setup? Kan sådan en fin gammel Marantz-integreret overhovedet holde til at blive brugt på den måde? Marantzen har jo mulighed for at blive adskilt i en pre- og en effektdel. Skal jack til rca-kablerne kobles på efter forforstærkertrinnet?