Teenageværelse gone wrong :)

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf mickr » søn 7. apr 2013 02:06

Min kære nevø skal konfirmeres lige om lidt, og i den anledning har jeg selvfølgelig for længst, samlet et lille anlæg sammen: Marantz 1060, Denon SL-7D og to sæt højttalere, som jeg vakler lidt i mellem: Et sæt Rega Kyte, og et par QLN Qubic 111. Beklager, højttalerne er nok ikke helt vintage, men det skal blive meget værre.

Problemet er, at jeg jo nok må se i øjnene at knægten (der ellers er fornuftig og velfungerende på alle andre områder), simpelthen ikke interesserer sig en døjt for vinyl... :QQS:

Nuvel, tænker den dunkle onkel, men en god lille forstærker og et par anstændige små højttalere er jo stadig en fin gave, til lyd fra computer og mobil.

Nu er der så sket det, at jeg har lånt ham en af mine gamle synthesizere (og den er vintage, skulle jeg hilse og sige), og den sidder knægten så og hakker i, så det er en ren fornøjelse. Den bold har faderen skyndt sig at gribe i luften, og vi har fundet et Kurzweil SP2 såkaldt ”stagepiano” som han så gerne vil forære sønnen. Jeg hjalp med at finde et tangentinstrument uden indbyggede højttalere fordi – ja fordi, sådan nogle altid lyder ad helvede til, og så også lidt fordi, noget vintagehifi, med endnu større berettigelse, kunne få lov til at snige sig ind på endnu et teenageværelse.

Nu skal I så lige hjælpe mig her: Et keyboard har som standard flg. audio-udgange: Hovedtelefoner og to jackudtag (højre venstre). Er det korrekt at hovedtelefonudgangen typisk er af inferiør kvalitet, sammenlignet med de to linjeudgange? Hvordan opnår min nevø optimal lydkvalitet, med det her setup? Kan sådan en fin gammel Marantz-integreret overhovedet holde til at blive brugt på den måde? Marantzen har jo mulighed for at blive adskilt i en pre- og en effektdel. Skal jack til rca-kablerne kobles på efter forforstærkertrinnet?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf mcs_5 » søn 7. apr 2013 02:44

mickr skrev:Hovedtelefoner og to jackudtag (højre venstre).

Hvis de to jackudtag ellers er linieudgange, kan du sagtens koble dem til en AUX-indgang eller lignende.

Kan sådan en fin gammel Marantz-integreret overhovedet holde til at blive brugt på den måde?

Ja. Det er værre med højttalerne. Musikinstrumenter er nogle gange ikke så venlige ved diskantenhederne, som den "færdige" musik...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf spuncut » søn 7. apr 2013 14:34

Hej mickr
Som Mikkel skriver kan Hi-Fi højtalere ikke holde til keyboards.
Her er nogen foreslag på noget Behringer som er til at betale
og ganske fornuftigt til stuebrug :
http://www.thomann.de/dk/search_dir.htm ... ier&oa=ala

MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf eggers » søn 7. apr 2013 17:33

Til hjemmestudio brug kan et hifi anlæg fint bruges til at spille noget keyboard på. Bare tag line out fra synthen og sæt dem til aux på forstærkeren.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf knv » søn 7. apr 2013 21:10

Det er helt korrekt, at jack udgange oftest er af horribel kvalitet, men det kan linje udgange for den sags skyld også være. Derudover er jeg er helt enig med mcs_5 i, at det straks er værre med højttalerne. Nu er det ikke mange år siden jeg selv var teenager, så jeg vil faktisk anbefale at køre jack til phono direkte i forstærkeren, dels fordi det er rart at kunne justere lydstyrken på keyboardet (fjernbetjeninger er vist en by i Rusland) og dels fordi det også kan bruges til både computer og telefon. Det giver en omskiftelighed, som jeg selv nød godt af, før jeg gik over til at køre ren vinyl :p

Det er ikke en lydmæssig optimal løsning, men den er sgu bekvem :cool1:
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. apr 2013 22:24

mickr skrev:Nu er der så sket det, at jeg har lånt ham en af mine gamle synthesizere (og den er vintage, skulle jeg hilse og sige), og den sidder knægten så og hakker i, så det er en ren fornøjelse. Den bold har faderen skyndt sig at gribe i luften, og vi har fundet et Kurzweil SP2 såkaldt ”stagepiano” som han så gerne vil forære sønnen. Jeg hjalp med at finde et tangentinstrument uden indbyggede højttalere fordi – ja fordi, sådan nogle altid lyder ad helvede til, og så også lidt fordi, noget vintagehifi, med endnu større berettigelse, kunne få lov til at snige sig ind på endnu et teenageværelse.

Nu skal I så lige hjælpe mig her: Et keyboard har som standard flg. audio-udgange: Hovedtelefoner og to jackudtag (højre venstre). Er det korrekt at hovedtelefonudgangen typisk er af inferiør kvalitet, sammenlignet med de to linjeudgange? Hvordan opnår min nevø optimal lydkvalitet, med det her setup? Kan sådan en fin gammel Marantz-integreret overhovedet holde til at blive brugt på den måde? Marantzen har jo mulighed for at blive adskilt i en pre- og en effektdel. Skal jack til rca-kablerne kobles på efter forforstærkertrinnet?


Træk signal ud af keyboardet(L-mono/right) og før dem til AUX (eller lige ind i "lørdag aften" på 1060'eren (main in). Der kræver selvfølgelig stikkompatibilitet. (i dette tilfælde 2 x mono-1/4"-jacks til RCA left/right. )
I sidstnævnte løsning kan man, som KNV rigtigt nævner, regulere lydstyrken på output pot'en på Synth'en/keybaordet.
Tilbage står vi nu med en korrekt forbundet Marantz + et par Hifi-kasser - og ingen af disse er dimensioneret til den dynamik, som synth'en/keyboardet kan levere.
Marantz'ens indgange og udgang kan blive overstyrede - og ligeså kan højttalerne formentlig ikek gengive den dynamik, som disse ting kan levere.
Der går egentlig ikke noget i stykker (hvis du altså ikke giver "Volle Kanne") - de er bare ikke tænkt til den brug.

Lidt hyggespil kan det godt gengive rigtig pænt - og det bliver nok ved det.

Hvis du går lige ind i main in (kræver, at du fjerner de to plasticstik/bøjler, som sidder i pre-out/main in) - så pas på ,at de to sorte stikdimser ikke forsvinder - det er en naturlov, at de gør det, medmindre man aktivt gemmer dem et sted, hvor man kan huske at man lagde dem. Jeg ville alene af den grund nok vælge AUX-indgangen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf mickr » man 8. apr 2013 00:07

"Stikdimserne" mellem for- og effektdelen har manglet siden vi købte Marantzen. Der sidder noget hjemmesløjd med noget meget tynd ledning nu. Jeg køber nogle anstændige kabler til erstatning herfor.

En 1060'er har jo også de der to jackindgange på fronten. Ville det være meget strengt forbudt at køre de to monoudgange fra keyboardet direkte ind i dem? De ses her, nederst til venstre:
Marantz_1060_(1971)_Entin.jpg


Min nevø er en meget fornuftig dreng, der sagtens kan forstå at der skal spilles ved moderat lydstyrke, og ikke under nogen omstændigheder fyres op til hvor det ikke lyder rigtigt længere. Det stagepiano som han får, er ikke en synth hvor man kan lave helt sindssyge bippeliplyde, eller 15 HZ sawtooths, men der er da f. eks. et par ret beskidte orgler i det.

En ting der undrer mig lidt, i min grænseløse uvidenhed, er at det lyder lidt som om, det er ligegyldigt om man bruger en aux-indgang eller går direkte i effektdelen. Det forstår jeg simpelthen ikke, for foregår der ikke en forstærkning i forforstærkertrinnet? Ville man tilsvarende kunne sætte en cd-afspiller eller tuner direkte ind i effektdelen på en forstærker? Ja jeg har aldrig været bange for at stille dumme spørgsmål!

Sidste af slagsen - og det er slet ikke vintagehifirelateret: Er det korrekt at for optimal lydkvalitet, bør et keyboard være indstillet på max volume før det ryger ind i et PA-anlæg? Det fik jeg altid at vide dengang jeg spillede lidt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf knv » man 8. apr 2013 00:24

mickr skrev:Sidste af slagsen - og det er slet ikke vintagehifirelateret: Er det korrekt at for optimal lydkvalitet, bør et keyboard være indstillet på max volume før det ryger ind i et PA-anlæg? Det fik jeg altid at vide dengang jeg spillede lidt.


Jeg tillader mig, at sige nej til overstående spørgsmål. Hvis lydkilden er skruet helt op, så opstår der ofte overstyring, som simpelthen lyder forfærdeligt. Det er derfor bedre, at skrue lidt ned for lydkilden og lade PA klare resten :p
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf Fredmarantz » man 8. apr 2013 00:29

Der er ikke noget i vejen for, at han kan bruge de to indgange på fronten - han skal nok liige justere udgangssignalastryken på Stagepiano'et, så det lyder rigtigt og "mærkes" rigtigt - det sidste kan man nok fornemme.
Kurzweil'en er en rigtig skøn sag- den skal nok lyde fint, men selv et piano kan jo have en voldsom dynamik -
Jeg afstod fra at anbefale det med de to indgange på fronten, idet man ofte i sin iver kommer til at "fimse" lidt med jack'sene og kommer til at ridse 1060-fronten - det er meget ofte set - også på headphoneudgange.

Man kan godt stoppe en CD - eller andet liniesignal direkte i "main in" - men det er åbenlyst nødvendigt at have en pålidelig volumeknap/attenuator på kilden (fzx CD'en eller i dette tilfælde stagepianoet. ) - elelrs bliver det højt - rigtig højt. :shock: :shock: :shock:
Har man en liniekilde (alt, der kan gå i en tuner/AUX/Tape- indgang) - kan man gøre dette med at stoppe den direkte i slutampen (main in) - men det er helt nødvendigt, at man kan skrue ned ellers er det "full throttle". Volumeknappen på pianoet eller CD'en fungerer hermed som volumeknappen på 1060'eren. En tuner går det næsten aldrig med idet der sjældent er outputvolumeregulering på en sådan. De findes dog.

Det er ikke korrekt, at et Keyboard lyder bedst, når man giver hele dynen ind. Men det er godt at fodre mixeren med et brugbart kraftigt signal da man herved kan EQ-regulere, så det kan høres og fodre AUX'er på pulten tilsvarende fuldfedt. Jeg plejer at give ordre til at Keyboardere giver ca. "90%" af deres mulige signal - til pulten, idet de derved ikke kan "stikke af" under en vild solo og overstyre mine indstillinger. Jeg oplever også, at hvis man giver 100% på visse keys, at man skal "pad'e" (dæmpe signalet ind) - da de ofte er ret kraftige. Et elektronisk keyboard burde lyde fint uanset om det afleverer 70% eller 100% signal til pulten.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf thov » man 8. apr 2013 11:49

Der står vist 'Mic' ved de to frontbøsninger, så der skal skrues meget ned på signalet til dem, for at undgå overstyring.
Mikrofonindgange plejer at ligge omkring 3mV i følsomhed, linieindgange 775mV, så der er lige i omegnen af 250 gange for meget.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf Fredmarantz » man 8. apr 2013 13:52

Der står "MIC/AUX2" på fronten. Den må vel passe på et liniesignal ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf thov » man 8. apr 2013 16:04

Ja, men en pudsig konfiguration med to mono jack-bøsninger.
Men der går ikke noget galt ved at teste indgangene - højst en forskrækkelse når forvrængningen sætter ind.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf mickr » tirs 9. apr 2013 00:36

Tak for alle de fine svar drenge. Jeg er især vild med måden hvorpå Freddy, endnu en gang, demonstrer sin kompromisløse vintagededikation, ved at fraråde den åbenlyse løsning, fordi den måske kunne afstedkomme skrammer på den fine Marantz-alufront. Jeg bøjer mig i støvet, og lover at jeg vil tage en alvorlig samtale med knægten om at sådanne sager har man kun til låns i en periode, og at mens de er i ens besiddelse, er man forpligtet til at passe godt på dem, og i øvrigt behandle dem med respekt. Hvis han ikke kan forstå det, så har jeg en ok 80 Watt midthalvfemser Onkyo (af den halvdyre slags) der må stå for skud.

Min søn har jo også sådan en 1060'er, og på den prøvede vi en gang forsigtigt (ja undskyld), at slutte en elbas til en af de to jackindgange. Vi oplevede der, at der skulle skrues meget højt op for forstærkeren før der kom ordentligt signal. Langt højere end de 12:30 som Freddy havde formanet min søn om, var max ;) Jeg havde bare læst et eller andet sted, at et af 1060'erens selling points netop var, at man kunne smide en mikrofon ind i den ene, og en guitar i den anden indgang på fronten, og så lige give et nummer til festen. Det synes jeg er en megafed feature, men jeg kunne dengang forstå på Freddy at sådan nogle narrestreger skal man altså helst afholde sig fra :oops:

Og ja, jeg fatter da heller ikke en bønne af det der med indgansimpedans (eller hvad det nu hedder), for er det ikke mærkeligt at en mikrofon bare sådan lige skulle kunne gå ind forfra på sådan en 1060 i den venstre kanal, og så en guitar i den anden, eller for den sags skyld noget AUX i stereo? (Nu går vi lige off topic - beklager):

Min datter spiller elbas (dén er næsten vintage) og til hende har jeg købt sådan en skrækkelig multieffekttingest med digital simulering af alle mulige analoge pedaler og forskellige forstærkere, så hun kunne øve med hovedtelefoner. Hvis man sætter hovedtelefoner til udgangen på elbassen, kommer der selvfølgelig ingen lyd. Når man sætter bassen til multieffektdimsen, kommer der korrekt signal til hovedtelefonerne ud af dens eneste udgang. Samme udgang som man så bagefter kan forbinde til hendes combo (basforstærker og højttalerkabinet i en enhed). Vi har prøvet at stille volume på comboen på kl. 9, forbinde instrumentet og registreret lydniveauet, hvorefter vi så sætter multieffektenheden til og oplever samme lydniveau. Men hov; på elbassen fik vi meget lavt lydniveau med hovedtelefonerne, på effektenheden får vi fint signal i hovedtelefonerne, og gennem comboen er der ingen forskel i signalstyrke. Hvad er det lige der sker her - sidder der små nisser inde i den dims der eller hvad?

Nå, det var off topic. Det eneste af mine andre tossede spørgsmål som jeg ikke har fået besvaret er: Vi er helt enige om at man generelt får et bedre signal fra signalkildens line-out, end fra hovedtelefonudgangen - på musikinstrumenter og hifigrej generelt, ikke sandt? Ja, selv jeg føler mig tosset ved at spørge...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Teenageværelse gone wrong :)

Indlægaf mcs_5 » tirs 9. apr 2013 02:36

mickr skrev:Og ja, jeg fatter da heller ikke en bønne af det der med indgansimpedans (eller hvad det nu hedder), for er det ikke mærkeligt at en mikrofon bare sådan lige skulle kunne gå ind forfra på sådan en 1060 i den venstre kanal, og så en guitar i den anden, eller for den sags skyld noget AUX i stereo? (Nu går vi lige off topic - beklager):

Guitar og en gammeldaws højimpedant mikrofon minder meget om hinanden elektrisk. Skal du ikke vælge noget forskelligt på indgangsvælgeren efter om du vil have mic eller aux2?

Min datter spiller elbas (dén er næsten vintage) og til hende har jeg købt sådan en skrækkelig multieffekttingest med digital simulering af alle mulige analoge pedaler og forskellige forstærkere, så hun kunne øve med hovedtelefoner. Hvis man sætter hovedtelefoner til udgangen på elbassen, kommer der selvfølgelig ingen lyd. Når man sætter bassen til multieffektdimsen, kommer der korrekt signal til hovedtelefonerne ud af dens eneste udgang. Samme udgang som man så bagefter kan forbinde til hendes combo (basforstærker og højttalerkabinet i en enhed). Vi har prøvet at stille volume på comboen på kl. 9, forbinde instrumentet og registreret lydniveauet, hvorefter vi så sætter multieffektenheden til og oplever samme lydniveau. Men hov; på elbassen fik vi meget lavt lydniveau med hovedtelefonerne, på effektenheden får vi fint signal i hovedtelefonerne, og gennem comboen er der ingen forskel i signalstyrke. Hvad er det lige der sker her - sidder der små nisser inde i den dims der eller hvad?

Ja, buffer-nisser. Elbassen har en høj udgangsimpedans, der ikke kan drive hovedtelefoner. Effektdimsen har en meget lavere udgangsimpedans, så den kan nemmere drive hovedtelefoner. Da dimsen samtidig har en forstærkning på 1, vil den give samme lydstyrke når du tilslutter den basforstærkeren.

Nå, det var off topic. Det eneste af mine andre tossede spørgsmål som jeg ikke har fået besvaret er: Vi er helt enige om at man generelt får et bedre signal fra signalkildens line-out, end fra hovedtelefonudgangen - på musikinstrumenter og hifigrej generelt, ikke sandt? Ja, selv jeg føler mig tosset ved at spørge...

Normalt ja. Hvis linieudgangen befinder sig på et DIN-stik, kan det være en strømudgang, og den er ikke så meget bevendt forbundet til en phono AUX indgang. Her kan hovedtelefonudgangen nogle gange være en mulighed, hvis du ikke lige har den rigtige DIN-normerede indgang...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 75 gæster