Rank Arena R 900

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Rank Arena R 900

Indlægaf smitty » ons 10. apr 2013 16:33

Hejsa

Min kæreste er åbenbart blevet smittet af min vintage-feber. Hun har gravet en Rank Arena R 900 op fra storskraldscontaineren, hvor hun bor. Jeg kan ikke finde oplysninger om denne model - er der nogen der kan bidrage med lidt flere oplysninger?

Jeg har ikke haft den mellem hænderne endnu, men tror bare planen er at den gives væk, hvis der er en herinde der kan bruge den - jeg formoder den er defekt.

Anyone?

Mvh Tommy
Brugeravatar
smitty
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 jun 2012
Lokalitet: Brønshøj

Re: Rank Arena R 900

Indlægaf Klausen » ons 10. apr 2013 18:40

Kan huske den der hedder Rank-Arena R 830 den havde mine forældre og den var fin indtil min lillebror splittede den ad.
Så det kunne da være en lækker sag at se igen i stuen.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Rank Arena R 900

Indlægaf Captain Phoenix » ons 10. apr 2013 19:35

Rank Arena R 900 var den kraftigste af to receivere, Rank Arena markedsførte i slut-70'erne (den mindre hed R 700). Den engelske Rank-koncern (senere kendt som Rank Xerox) havde nogle år forinden overtaget det hæderkronede danske mærke Arena - men jeg er ret sikker på at receiverne var samlet i Japan (al dansk produktion fra Arena var ophørt længe forinden).

De er helt traditionelt opbygget indvendigt - og der er god plads i det ret høje kabinet, så de så måske ud af lidt mere end de egentlig var. Der er DIN-stik (og kun DIN-stik) til både pladespiller, båndoptager og AUX samt til højttalere, så de er helt klart lavet til det europæiske marked.

Den mindre, men næsten ens udseende R 700 ser sådan ud (i hvid - fandtes også i palisander-look):

Billede

Så vidt jeg husker gav R 700 2 x 20 w og R 900 2 x 30 w (i 4 Ohm efter DIN-normen) og jeg mindes ikke der var problemer med dem af nogen art i tiden efter de blev solgt (har solgt nogle stykker i sin tid), så de var OK lavet. Spillede også rimeligt, men de var prissat temmelig billigt, så det var "indstigningsmodeller".

Med deres lidt kantede udseende og mix af alu og sort, var de et varsel om design-elementer, der blev mere udbredt i 1980'erne. De havde faktisk et par forgængere (R 600 og R 800), der havde ca. samme specifikationer, men var i et mere 1970'er typisk design (med afrundede former og fronten helt i aluminium), som egentlig er hyggeligere. Men alle havde de fin, blå skalabelysning.

Vel ikke det værste sted at starte, hvis kæresten skal med på Vintage-vognen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rank Arena R 900

Indlægaf smitty » søn 21. apr 2013 11:32

Ohøj Captain.

Takker for info. Har fået fingrene i den og den er i lidt sølle stand, så den gives bort.

Mvh Tommy
Brugeravatar
smitty
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 jun 2012
Lokalitet: Brønshøj


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 94 gæster