Varm mikrofon.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Varm mikrofon.

Indlægaf mellon » fre 14. jun 2013 23:34

Fruen i livet ville gerne lave nogle stemme optagelser. Så leder efter en mikrofon med et frekvensområde på noget der ligner 100 - 12000 hz. Den må meget gerne være "varm" i lyden.
Vi ville helst ikke ha' for meget af rummets lyd med. Er der nogle der kan anbefale noget, eller har noget til salg.
Helst noget dansk. Gerne Brüel & Kjær eller B&O.

Nå ja, også gode råd om mikrofoner til formålet modtages :p

Vh
mellon
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 09 jun 2012
Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf eggers » lør 15. jun 2013 01:23

B&O har lavet nogle interessante båndmikrofoner, men de støjer vist ret meget. Brüel & Kjær er nok uden for "casual" prisrammen og de er ikke hverken varme eller særligt begrænsede i frekvensområdet som jeg husker dem.

Hvis det ikke skal koste en bondegård så findes der nogle fine sager lavet i Kina, også flere med indbygget AD-konverter og USB stik. Skal det være lidt bedre laver både Blue og Røde også sådanne modeller. Røde har god pris/ydelse hvis man ikke vil have kinesiske mikrofoner. De tyske mærker er også god kvalitet, men priserne er "pro". Det er mærker som AKG, Neumann, Sennheiser og Bayer.

Du skal nok lede efter en "front adress", cardiod, super-cardiod eller hyper-cardiod mikrofon for at få god retningsbestemthed. Om det skal være dynamisk eller kondensator er mindre vigtigt. Dynamiske er traditionelt mere varme, hvor kondensator er mere sprøde i lyden. Dog behøver kondensatormikrofoner 48V bias aka. "phantom power".

Nu jeg kommer i tanke om det kunne du kigge på Heil PR-40. Det er en dynamisk studiomikrofon til stemme/radio brug. Den er varm og rig i lyden, er cardiod, front adress, behøver ikke phantom, og koster ikke en formue: http://www.heilsound.com/pro/microphones/pr-40
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Torben » lør 15. jun 2013 02:25

enig med "eggers" men der er store sager nogen af dem.
Må jeg foreslå du kiker på den bedre del af Sonys mikrofoner - når det er stemmer er det måske ikke nødvendigt med hyper kvalitet.
Til gengæld er det meget vigtigt at registere stemmer - de skifter nemlig som også ordene og formulering ændrer sig.
Rum ! altod skidt - så mikrofon rimelig tæt på!
med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Torben » lør 15. jun 2013 02:27

glemte - desværre - de robuste "Electro Voice" også at sige at der er muligheder for redigering af lyd!
Et billigt og slet ikke tosset program er "Magix" - eller en mixerpult der har indbygget Eq. men så letter økonomien nok lidt mere!
Mer hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf zaragon » lør 15. jun 2013 08:55

..fine råd eggers og torben - glem heller ikke Audio-Technica's fine produkter... AT4060 med rørteknologi tilfører varme særlig sammen med den "proximity-effect" (nærfelts-brug) (pop-) sangere ofte kan lide. (me included, da det gi'r intimitet). Det er noget helt andet vi taler om, såfremt der skal indspilles klassisk sang - så er nærfelts-mikrofoner/-opstilling nærmest ubrugelige.

Jeg er helt uenig i, at man ikke vurderer vokaler/stemmer som noget, der er værd at bruge penge på hvad angår mikrofoner. Verdens fineste og mest udspekulerede instrument er STEMMEN. :!: , og den kan være hamrende svær at optage korrekt. Ja, ja... jeg ved godt, der er mange meninger og instrumenter (Bösendorfer m.fl.), men vend altid tilbage til UR-instrumentet: Det er kun stemmen. -og det mener jeg virkelig.

held og lykke med at finde den rigtige mic. til fruen!
:Thumpsup: -z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Torben » lør 22. jun 2013 01:38

Det var ikke sådan ment med stemmer - de er bare, så flotte de er, ikke så problemfyldte som mere begrænsede instrumenter der i regelen kræver mere afstemte mikrofoner!
Og - igen - hvad er opgaven, en større soli sang i de højere stemmelejer - eller en smuk registrering af mere hverdags stemme materiale?
Så derfor den med de ikke så kritiske mikrofoner!
m.v.h. TorbeN
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf zaragon » søn 23. jun 2013 00:40

Kære Torben - jeg føler din frustration, og jeg beklager dybt, hvis vi (læs: jeg?) har været med til at gøre dig usikker... det var aldrig nogens hensigt, hverken min eller andres, er jeg helt sikker på!

Stemmer ER "problemfyldte" at optage - selv Neumann's dyre mikrofoner bli'r modificeret, for at få det bedste resultat ifb. med en specifik kunstner. OK - jeg tænker måske, at mellons frue næppe er den nye Callas/Dion-Streisand, men det er bare så vigtigt, at kunstneren er tryg ved mikrofonen, og genkender sin "egen lyd". Det kunne jeg f.eks. selv slet ikke med den "kølige" Sennheiser MD441.

Meget kan ændres vha. pc-teknologi eller en prof. mixer, men bedst er det jo, hvis basiselektronikken først og fremmest er god. Alt er jo også afhængigt af, hvor mange penge, man vil smide efter projektet, hvor meget man går efter kunsten, mao.:Hvad man vil med det! Er det bare for sjov til karaoke med veninderne eller børnene, så er mange af forslagene her ude af proportioner.

Forresten laver B&O ikke mic's mere, og de var aldrig interessante... Brüel & Kjær er jo prof., men ofte meget analytiske, hvilket sjældent er godt for en solo-vokal...

mellon: Fortæl lidt mere om, hvad din bedre halvdel vil med sangen, hvilken genre, hvilket rum, og så må vi ta' den derfra! ;-)


God week-end, god Skt. Hans!
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. jun 2013 02:31

mellon skrev:Fruen i livet ville gerne lave nogle stemme optagelser. Så leder efter en mikrofon med et frekvensområde på noget der ligner 100 - 12000 hz. Den må meget gerne være "varm" i lyden.
Vi ville helst ikke ha' for meget af rummets lyd med. Er der nogle der kan anbefale noget, eller har noget til salg.
Helst noget dansk. Gerne Brüel & Kjær eller B&O.

Nå ja, også gode råd om mikrofoner til formålet modtages :p

Vh


Der er vel ikke nævnt noget tættere omkring formålet - er det overhovedet sang? - eller "bare" tale?

100 - 12000Hz - ikke et imponerende frekvensområde- det kan alle proff. mics klare uden problemer. (måske med undtagelse af et par enkelte typer, som er specielt udviklet til stortromme/bas.

Og skal jeg være ærlig, vil jeg påstå, at man kan lave fine stemmeoptagelser, med de beskrevne krav, med myriader af mikrofoner. Det handler mest af alt om, hvorvidt den "stemme" er mikrofonvenlig eller ej - og om den, som ejer stemmen, kan bruge den i forhold til en mikrofon - samt om både optagelsen og efterbearbejdelsen bliver lavet ordentligt.

Varm i lyden? - det kan man mixe sig til. Hvis det skal være til overkommelige priser, så kunne barbermaskinen Sennheiser MD-421(dynamisk) være et fint bud - den har en ret stor membran - og leverer en fyldig lyd alt andet lige. Skal det være kondenseret, men med en vis reduktion af kondensatormikrofoners iboende tendens til at snappe "rum-lyden" også - kunne en AKG C-535EB være fin.

B&O og Brüel & Kjær - øhhh?? - det er da noget af en forskel - både i pris og ydelse

Er det ren tale, med det lidt begrænsede frekvensomfang, der ønskes- og med mindst mulig indflydelse fra rummet, så må det nok blive en dynamisk sag (fxMD-421)- og SKAL det være kondenseret, så den AKG, som tidligere nævnt.

Skal det være "stemmeoptagelser" - og speakeren?/sangeren? er uøvet, vil det være en stor fordel af komprimere minimum 2:1. Jo tættere lydkilden (munden) er på mikrofonen, jo mindre rumlyd. (derfor behovet for kompression)
Er det en kondensatormik, så sæt et pop-filter foran - eller/og lad alle P-er og B-er slippe ovenover mikronfon - og subcut ved 125-130Hz, hvis det er en kvinde. Ydermere, så vil det altid være en god ide at lade optagerummet dæmpe med alle midler. Falder bare en enkelt "æggebakke" ned fra væggen - og man snævrer i en Neumann, så kan det høres. (vel at mærke EFTER den er faldet ned ;) )

Alle de dyre studiemikrofoner til mange mange tusinde kan selvfølgelig også bruges - men også her handler det om, hvorvidt stemmeindehaveren lyder ordentligt i sig selv (klang og teknik) og kan bruge mikrofonen (afstand/selvkomprimering).

Jeg vil nu gerne vide, hvad formålet er...sang eller tale? Og hvis det er sang, skal sangen så stå alene eller skal der indspilles instrumenter på samme tid i samme lokale?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Torben » man 24. jun 2013 02:14

hej freddy!
Stort set er jeg enig - selvom jeg har haft det vanskeligere med små ting som f.eks. tværfløjter og andre småt lydende instrumenter - der er f.eks. Brüel & Kjær fine - end stemmer, det handler om centimeter fra en fin optagelse til et rum mareridt.
Hørte fornylig i MAlmö ved Naxos store fine fest nye danske optagelser - rædselsfulde!
MAn tager et rum (ofte kirke eller sportshal) så sætter man et orkester - eller kor - op og et pænt stykke derfra en stereomikrofon - eller flere.
Lyden - rum og stemmer og/eller instrumenter.
Det hele noget slemt sjask
Det jeg mener er at en 421, og deropad kan styres til god lyd af den ansvarlige !
Så fortsat - stemmer er , ved seriøs indsats, til at have med at gøre mikrofonmæssigt!
I højere grad end visse instrumenter.
Før Gheorge Zamfir blev spillemand for danskpop dronninger og andet lavede han et par fantastiske plader med pan fløjte og orgel, MArcel Cellier var organist, hans kone passede Nagraen, de spillede i en kirke - og lyden var enestående.
Talte selv med Cellier på en midem i Cannes - venlig mand - han sagde at mikrofon var vigtig men at "lytte den ind i musikstykket var alt afgørende"
<helt enig med B&O - har selv en BM3 og en B&O stereo mikrofon - ville aldrig bruge dem - men synes at designet er flot (det var B&O de´sign dengang!)
Pop filtre - joh det er ok. men er man i et seriøst studie så prøv at fjerne mikrofonen bare lidt fra solisten - har pgældend esolist bare en smule stemme så kan en god mikrofon "synges op" uden altødelæggende rum

med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf mellon » tirs 9. jul 2013 00:30

Mange tak for alle de gode input, det er endt op med en Røde NT1-A mikrofon. Inden fruen lukkede sig inde med den blev den lige prøvet med tværfløjten, er noget imponeret over lyden i noget der er så relativ billigt.
For at gøre livet lettere for hende og give mig lidt nyt legetøj har vi også investeret i en Steinberg CI2, lidt sjovt, den kommer med Cubase 6, sidste gang jeg legede med det var omkring 1990 der hed det Cubase 1,5 og kostede en bondegård. Der er godt nok sket noget siden.
mellon
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 09 jun 2012
Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jul 2013 00:57

Røde NT-1A er som sikkert bekendt, en kondensatormikrofon - og dens frekvensområde rækker vidt - fra ret dyb bund til den højeste top - altså noget mere udstrakt end det, som du oprindeligt efterspurgte. Hvis du ikke vil "ha' for meget af rummets lyd med" - så er det nok heller ikke den mest optimale - men har I fundet en mikrofon, som I synes lyder helt rigtigt, så er det jo fint. Du meldte aldrig tilbage om formålet med mikrofonen - sang - eller tale, men det, at konen spiller tværfløjte, afslører jo noget musikalsk, som mon ikke hun vil synge i den?
Det er en meget følsom mikrofon - og den fanger nærmest alt. Derfor er den særlig følsom overfor akustikken i rummet, som den står/hænger i. Den akustik kan i jo "tune" til formålet. Ligeledes skal "fruen i livet" have lært, hvordan hun kommer til at lyde bedst (efter jeres smag) i den. Det er noget med afstand - fruens compressionsteknik - stemmefylde og styrke. Gør jer selv den tjenste at lave et "subcut ved ca. 130-135 Hz, hvis hun skal synge i den. Det klæder kvindestemmer at være kvindestemmer. Ligeledes vil det omtalte "Subcut" også kunne eliminere den værste lavfrekvente støj, når bussen kører forbi udenfor - hvis naboen lige smækker hoveddøren lidt hårdt i - eller lægehelikopeteren lige flyver over og skal hente en fisker ved Livø [kryds] - resten må i mixe jer til. Tillykke med valget!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf zaragon » tirs 9. jul 2013 09:14

-gode råd fra Freddy, og jeg tilslutter mig helt klart, at kondensatormikrofoner er et godt valg til vokaler, særlig når optagelsen skal høre på hi-fi'en og ikke tv'et i soveværelset.

I bedre studier, er det vist en kendt sag, at man gerne prøver lidt forskellige mikrofoner på kunstneren. Ingen stemmer er ens, og ingen vokalteknik ej heller. ...og så er der jo lige det, med præcis HVILKEN genre, man gerne vil udsætte andre folk for. ;-)

Stormembran og lillemembran gør også noget forskel - men at en kondensatormikrofon er bedre til at optage overtoner, og "gi' luft" i en vokal, er -imho- uomtvisteligt.

Med fare for at fornærme nogen, vil jeg mene, at der herhjemme findes kun EN kvindelig sanger, der ikke har brug for en kondensatormikrofon... og det er Anne Linnet. Hendes stemme må være noget af det nærmeste, naturen har skabt, der kan sammenlignes med en sinus-generator! *LOL* Ingen overtoner overhovedet, parret med nedadrettet mund og grimt sprog. Nu rolig: Det er jo kun MIN mening, men jeg har slet ikke øre for konen, uanset om hun "sætter sig på tværs" eller leger med "lille Messias". Muligvis bare mig, der er komplet umusikalsk overfor A.L.'s kunstneriske udfoldelser. - I USA har de jo Macy Gray... hvem der nogensinde har placeret den kone foran en (sikkert dyr?) mikrofon, bør sættes i fængsel! *LOL*

OK - vi "kvidrer jo alle, med det næb vi har fået tildelt..."

Til lykke med Røde!! Udmærket valg - de gi'r meget for pengene!


mvh.,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf Bent Egholm » tirs 9. jul 2013 10:13

Jeg er helt enig med zaragon i hans synspunkter om Fru Linnet og Fru Gray's talenter eller mangel på samme. Kan kun komme i tanker om en der om muligt er endnu dårligere: Marie Key....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Varm mikrofon.

Indlægaf eggers » tirs 9. jul 2013 12:55

mellon skrev:Mange tak for alle de gode input, det er endt op med en Røde NT1-A mikrofon. Inden fruen lukkede sig inde med den blev den lige prøvet med tværfløjten, er noget imponeret over lyden i noget der er så relativ billigt.
For at gøre livet lettere for hende og give mig lidt nyt legetøj har vi også investeret i en Steinberg CI2, lidt sjovt, den kommer med Cubase 6, sidste gang jeg legede med det var omkring 1990 der hed det Cubase 1,5 og kostede en bondegård. Der er godt nok sket noget siden.


Godt valg! (Selv om det ikke præcis blev efter de kriterier du oprindeligt beskrev). Kondensator har altså bare en klarhed som de dynamiske ikke kan levere. Nu har den en fin nyre-formet karakteristik som dæmper lyde fra bagsiden meget, så den opsamler relativt mindre rumstøj.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster