#Fixed!# AKAI GX-630DB har diskant problemer

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

#Fixed!# AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » man 27. sep 2010 22:25

Hej alle!

Jeg har nogen tid nu været lidt i vildrede over den manglende diskant jeg synes der er, når jeg indspiller/overspiller musik på min AKAI GX-630DB. Der er ikke fordi den overstyrer eller at det lyder grimt, men det er simpelthen som om der mangler noget af musikken i det øvre frekvens spektre. Især på en optagelse af Dusty Springfield, er det nærmest som om der er lagt et "slør" henover nogen af blæserne. Det er lidt svært at forklare, da resten af musikken lyder fuldstændig som det der kommer ind i maskinen.

Jeg har renset hovederne meget grundigt med isopropyl alkohol og bruger et spritnyt bånd. Endvidere har jeg checket manualen for at adapter hub'sene sider som det skal, til bånd med metal hus og ikke som de skal til plastik båndhus.

Så er det måske tonehovedet der er blevet træt, eller kan være "ude af vinkel"?

Men slå jer endelig løs, da det er en træls situation at sidde i, da det musik den eller præstere (minus det der "mangler") jo er mega fedt

Mvh.
Senest rettet af Chaize ons 6. okt 2010 23:03, rettet i alt 1 gang.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Fredmarantz » man 27. sep 2010 22:58

Du nævner selv, at du har totalrenset efter alle forskrifter, så det er jo nok ikke, fordi den trænger til den slags rensning. :cool1:

Afmagnetisering?

Jeg tænker også justering (evt. en udskifning af nogle kondensatorer på et print eller to + efterfølgende justering.?
- desuden strejfer tanken om hoveder, som trænger til justering, mig.
Mistilpasning af båndtype i forhold til, hvad maskinen er indstillet til?
Slidte hoveder, men sådan noget plejer at komme snigende over tid -
(i øvrigt synes jeg at huske, at netop den slags hoveder (GX) profileredes ved at være uopslidelige?)

Har du selv haft den fra ny - eller hvor længe siden fik du den? - kender du hele dens historie?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » tirs 28. sep 2010 00:35

De bliver normalt ikke slidte de glas-hoveder, men det kan sagtens ske den ikke passer helt i BIAS til båndet...for at indstille det nøjagtigt skal der anvendes tonegenerator og så benytte maskinens VU metre til at se forskel på 'før og efter' optagelse (source/tape) omskifteren. Den har mulighed for at indstille bias vha C25 (kondensator-trimmer)...den benyttes ved båndtilpasning og sidder på; Recording amp PC board MY5016 . Når diskanten er for svag er bias for kraftig...justering skal ske ved -20db...10Khz
mvh
Senest rettet af Tube mania tirs 28. sep 2010 01:15, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. sep 2010 01:05

Hovederne kan jeg også være justeret forkert mekanisk?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » tirs 28. sep 2010 01:10

Kun hvis nogen har pillet og det plejer ikke at være tilfældet...jeg har haft fat i en del af disse maskiner og der har ikke været behov for at stille hoveder på dem...de er meget stabile i broen. Derimod har det været nødvendig med småjusteringer for level og bias.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. sep 2010 01:12

Jeg er bare vandt til udstyr der er hærget af div. eksperter ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » tirs 28. sep 2010 01:19

Det har vi alle været udsat for, men jeg har på fornemmelsen denne maskine kun har behov for en 'minor adjustment' idet det ikke lyder så galt og hvis nogen har pillet plejer man ikke at være i tvivl...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » tirs 28. sep 2010 14:42

Hold da fast, det var sgu godt i lavede det her forum, for hulen en dejlig masse svar der kom!

Maskinen blev mig foræret sidste jul, og var blevet købt af en hifikyndig/musiker, der både havde optaget en del af hans egne kompositioner og overspillet forskelligt musik. Han påstod at den fornyelig var blevet eftergået i alle sømme af ham selv, og at det eneste der ikke var helt i top, var de knapper der styrer mic in/line in nivauerne, da disse er uoriginale. Men min bror tjekkede den hurtigt igennem (de var ham der købte den) og syntes at alt var i tip top. Han både afspillede nogen af hans egne bånd og prøvede at optage med den.

Men, som i også nævner kan der måske være lidt med hovederne, altså at de ikke er helt alligned med båndet, når det kører over dem. Så jeg napper lige nogle billeder engang når jeg kommer hjem. Så må vi lige se hvad i får ud af det.

Mht. til standen af selve hovederne, så er de af glas skulle øjensynlig ikke være til at slide op.. men men. Ellers må jeg lige få en nærmere instruktion af bias indstilling, da jeg ikke aner hvor jeg skal begynde. Jeg har diagram og manual til den inde fra vinyl engine, men sådan en service manual med diagrammer ligner virkelig rumsprog i mine øjne.

Men jeg vender tilbage med nogen billeder, og så eller mange tak for hjælpen foreløbig!

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Sorenki » tirs 28. sep 2010 15:24

Det kunne godt lyde som Zenith justeringerne der er ved siden af; det er når hovedet er skævt på båndet, således at enten kun toppen af hovedet, eller bunden af hovedet rører. Dette kan justeres med en tonegenerator og et oscilloscop. eller VU-meteret, selvom jeg selv synes den er for unøjagtig.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » tirs 28. sep 2010 16:45

Det har du ret i, men hvis man ikke har andet...selv bruger jeg denne model (2 kanal-2 visere) i samme instrument. Sådan en optager kan ellers godt gengive diskant...min GX635DB fik jeg op på 29Khz ved -10db...det er vildt, men det var selvfølgelig også på høje hastighed.
mvh

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. sep 2010 22:15

Chaize skrev:Men, som i også nævner kan der måske være lidt med hovederne, altså at de ikke er helt alligned med båndet, når det kører over dem. Så jeg napper lige nogle billeder engang når jeg kommer hjem. Så må vi lige se hvad i får ud af det.

Hvis der er noget galt her, er det ikke noget du kan se. Du skal ikke justere ret meget før diskantgengivelsen er ødelagt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » tirs 28. sep 2010 23:33

Ja så fik jeg endelig tid idag til et par hurtige billeder:

Billede
Uden bånd

Billede
Med bånd

Som det ser ud her, så forekommer hovederne jo rene, men om båndet køre helt rigtigt over afspilnings hovedet, det må i bedømme. Håber i kan få noget ud af billederne.

Endvidere har jeg hurtigt fundet denne guide: http://www.ehow.com/how_6961738_set-bias-tape-recorder.html -om den så er brugbar, det skal jeg ikke kunne sige, dog synes jeg det lyder forholdvis ligetil.
Så har jeg ellers bare to spørgsmål til. #1: En tone generator er vel en tonegenerator, så jeg kan vel bare bruge en fra min Mac. #2: Er der nogen der ved hvor bias skruen sidder på min maskine?

Håber virkelig der kommer gennembrud i sagen, på den ene eller anden måde. Men ellers skal i virkelig have mange tak for hjælpen, og håber da den vil fortsætte :)

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Sorenki » tirs 28. sep 2010 23:51

det kunne faktisk godt se ud som om hovederne er lidt langt ude i bunden, i forhold til toppen, men jeg kender ikke maskinen - måske den kunne trænge til en justering?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » ons 29. sep 2010 00:02

santashooter skrev:det kunne faktisk godt se ud som om hovederne er lidt langt ude i bunden, i forhold til toppen, men jeg kender ikke maskinen - måske den kunne trænge til en justering?
det kunne faktisk godt se ud som om hovederne er lidt langt ude i bunden, i forhold til toppen, men jeg kender ikke maskinen - måske den kunne trænge til en justering?


Ja, når man sidder og kigger på billederne så kunne det faktisk godt ligne at afspiller hovedet sidder en smule længere fremme end slette og optage hovedet. Det kan vel ikke skade at prøve ved at indspille et lille track, med høj frekvens og overdrevet stereo spredning. Så ville man kunne konkludere om hovedet læser lige meget i hver kanal og om det er der diskant problemet ligger.

Hvad siger i til den idé? Da jeg ikke lige føler mig kompetent til at slå mig løs med indstillingen af bias på den, da det vidst er en skrue inde i printet et sted man skal justere på.. Men det kan være jeg bare skal samle mig mod til.

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Sorenki » ons 29. sep 2010 09:46

Nu skal vi lige have terminologien og forståelsen på plads - du siger du mangler top, og det kunne godt se ud som om, hovedernes Zenith skal indstilles. (at toppen af hovedet er længere "tilbage" end bunden af hovedet) Zenith påvirker toppen af lydspektret,men dette kan ikke ses på et stereoperspektiv, man skal indstille dem, indtil de høje toner er højest volumenmæssigt.
hvis der er problemer i fasen eller stereospredningen, er det andre ting der skal tages fat på. andre indstillinger og andre skruer der skal skrues på.

jeg vil lige tilføje, at i mine øjne er hovedjusteringer mere "farlige" en biasjusteringer og andre elektriske justeringer, da du i højere grad arbejder med "cirka" indstillinger og man skal holde hovedet koldt, så alt sker i den helt rigtige rækkefølge, ellers risikerer du at du bare skruer tingene længere fra hinanden.

nu siger jeg at det godt kunne se ud som om der er et problem, men jeg ved ikke om de egentlig er Helt som de skal være - jeg kender ikke maskinen, og det er næsten umuligt, visuelt, at sige om en maskine skal justeres - det skal måles frem, og der skal meget lidt til at ændre det hele, både til det bedre men desværre også til det værre...

men held og lykke med det - og forresten, en fed maskine!

og thumbs up for at du vil ordne det selv og ikke bare giver den til en ekspert - det er en ret fed læringsproces :cool1:

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 12 gæster