Luxman PD 310 problem med hastighed

Analog når det bedst

Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » søn 8. mar 2015 11:56

Hjælp søges
Jeg har, syntes jeg selv, været hamrende heldig og erhvervet mig denne Luxman PD 310, brugt, men hamrende flot ren kosmetisk, den har stået ubrugt i en årrække, og jeg har så konstateret at den svinger i hastigheden. Jeg har fulgt adskillige tråde om årsagen, og der er flere der har beskrevet snavs på kontakterne, og disse skal renses, så langt så godt, men har nu forsøgt, ved hjælp af servicemanualen fra Vinylengine, at skille alufronten ad, 3 lange skruer under fronten, og 2 under pladetallerken, uden held ;) , har herefter vendt pladespilleren på hovedet, afmonteret bunden, men det blev jeg heller ikke klogere af :(
Så er der nogen der kan give mig en forklaring hvorledes jeg skal gøre? Ellers må jeg have fat i professionel bistand ;)

På forhånd tak
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Highmass » søn 8. mar 2015 15:00

Hej Birger.
Tillykke med spillen, det kan være en rigtig fin pladespiller, såfremt den har den rigtige plademåtte/strammer (Hvis dit vakum virker, så undlad alligevel at bruge det, det gør ikke noget godt for hverken lyden eller pladerne). Nu er det godt nok en del år siden, at jeg sidst har gjort det med en 310, men hvis du sender et billede at den uden bundplade, så vil jeg da tro at jeg kan huske hvad der skal gøres.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » søn 8. mar 2015 16:29

Hej Lars

Dejligt :OLO:

Jeg vil lægge et billede ind snarest muligt, har dog ikke et kamera hjemme men mandag eller senest tirsdag aften.

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » søn 8. mar 2015 18:51

Hmm... Tålmodighed er ikke min stærkeste side

image.jpg


Og et mere

image.jpg


Med venlig hilsen
Birger

Udskiftning af fedt/olie fra centerlejet, er der nogen der har erfaring med denne model?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf spuncut » søn 8. mar 2015 21:10

Hej Birger
Hvis ellers pladetallerken og motor kører uhindret så vil jeg foreslå en grundig rensning af de to hastighedspotmetre (VR1 og VR2). Giv dem en gang kontaktrens samtidig med at der, mange gange, drejes fra yderstilling til yderstilling. Herefter blæses kontaktrens og skidt ud med trykluft. Slut af med et pift WD40.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » søn 8. mar 2015 21:25

Både tallerken og motor ser ud til at virke upåklageligt, så jeg vil forsøge dit forslag.

Takker for forslaget
Nu er der ikke lige så meget hul ind, så skal jeg "bare" forsøge at sprøjte disse midler ind tættest på pladen?
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Tonni » søn 8. mar 2015 21:33

Ja. Men ikke så det hele sejler! Og hjælper det ikke er det klapjagt på knækkede lodninger, og evt døende smålytter. Det sidste klares bedst med en elektronikkyndig i besiddelse af et ESR-meter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Highmass » søn 8. mar 2015 21:39

Hej Birger.
Pladespilleren skal op og stå på højre side. (Husk at tage tallerkenen af inden, eller kan den falde af og lande på armen hvis du er uheldig). Så sprøjter du kontaktspray ind der hvor der er en åbning i hastighedspotmetrene. Potentiometrene skal så masseres godt, og derefter giver du dem en gang trykluft. Hvis det ikke hjælper, så prøver du det samme med hastighedskontakterne. Hvis det heller ikke hjælper, så her du et mere alvorligt problem, og så skal du have professionel hjælp (Det er dog ikke ret sandsynligt i min erfaring). Motor og centerleje er IKKE beregnet til at skulle smøres af brugeren. Hold dig fra det, medmindre du har en konkret grund til at tro at der er et problem.
Hvad arm sidder der på den?
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » søn 8. mar 2015 22:05

Takker Tonni, er dog klar til mere prof bistand, hvis det er nødvendigt.
Takker Lars. Altså tallerken af, og så afmontere bunden. Op på højre side og "BLÆS" Skal det være kontaktspray? Har læst mange anbefaler WD 40, som jeg har i rigelige mængder af ;)

Takker for rådene indtil videre
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf spuncut » søn 8. mar 2015 22:31

Hej Birger
Rigtig kontaktrens, eksempelvis Kontakt 60, er første del af en 3-trins procedure, som løsner skidt og ir. Andet trin er en opløsningsvædske som kan skylle skidt og ir ud, der findes et produkt netop lavet til formålet, men jeg bruger lugtfri petroleum og trykluft. Tredie trin er at beskytte de nu tørlagte kontaktflader således at der ikke straks dannes belægninger, der findes også et særligt middel til formålet, men WD40, i små mængder, er ganske udmærket.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » man 9. mar 2015 09:46

Hej igen

Lidt flere billeder, de første i tråden er fra IPad

med låg.jpg


Armen er en SME 3009 R, pick-uppen er Ortofon MC 20 Super II, fanen var bøjet i 90 grader :( Men rettede den ud, rensede den, og den spiller :Thumpsup:

Set fra Bunden.jpg


Hastigheds regulatorer.jpg


Det er så disse hastighedsregulatorer, bag deres metalhætter, der skal renses.

Med venlig hilsen
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf spuncut » man 9. mar 2015 12:20

Hej Birger
Håber at du er med på at det ikke er nødvendigt at fjerne indkapslingen, bare sprøjt vædske ind i sprækken ved tilslutningerne.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » man 9. mar 2015 13:21

Hej Spuncut
:cool1:
Jeg er helt med på at sprøjte ind i sprækken, så tæt på pladen som muligt, og med beskyttelse af øvrige komponenter.

MVH Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » tirs 10. mar 2015 12:43

Nå, så har jeg lusket mig til en KEMA EL-K80S Kontaktrens, så nu er det "bare" tiden ;)
Den skulle både rense og smøre, samtidig med at den passer godt på både plastik og kunststoffer, så sparer jeg WD 40.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Luxman PD 310 problem med hastighed

Indlægaf Struktør » tirs 10. mar 2015 20:46

Så, tog mig tiden, så nu er der blæst kontaktrens ind, og hjulene er drejet frem og tilbage

image.jpg


Printpladen kan afmonteres, og vinkles, således at jeg kunne sprøjte kontaktrens ind... Nu får den lov til at stå til i morgen aften, og så må jeg se om dette, forhåbentlig, er nok :p

Med venlig hilsen
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster