Klassik rockmusik på vintage hifi

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » lør 2. jul 2016 02:10

Jeg har ikke et vintage hifi anlæg men overvejer en pladespiller

Hvor fedt er det at hive en feed rock plade med f.eks led zeppelin deep purple,pink floyd,status quo eller gasolin fra 70'erne ned fra hylden og afspille den via ens vintage hifi anlæg fra samme årti, pladespiller,forstærker og højtaler fra samme periode som de gamle rock plader, der i tidernes morgen netop har spiller de nyeste plader med led zeppelin deep purple,pink floyd,status quo eller gasolin på fulde drøn til glæde for ejeren af anlægget og til stor irritation fra naboerne

Nogen her inde der kan beskrive følelsen?

Nogen herinde der har alderen til at kunne have oplevet det,har oplevet det?

Tænker det må være en fed oplevelse, min far som ikke lever mere havde en scandyna 2400 reciver og store 3 vejs gamma højtaler med 12" bas og bånddiskant, noget gamma monitor med hjemmelavet kabinet, dog uden diskant regulering som der er på billedet, han havde ikke en pladespiller men en luxmann båndoptager, anlægget er for længst solg og nåede aldrig rigtig at høre rock musik på anlægget ud over lidt gasolin

Billede
Senest rettet af gasolin lør 2. jul 2016 02:20, rettet i alt 3 gange.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Almarx » lør 2. jul 2016 02:13

;)Nu stod jeg lige inde på biblioteket og overvejede om jeg skulle låne et boxset med The Grateful Dead eller Bob Dylan, - nå, måske en anden dag.
Senest rettet af Almarx lør 2. jul 2016 02:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » lør 2. jul 2016 02:22

Pladespilleren jeg er blevet anbefalet er en Pioneer PL-10
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Struktør » lør 2. jul 2016 08:30

Prøv det, har flere forskellige kombinationsmuligheder... Men tænker ikke over om det er fra samme årti. Glædes over den kvalitet og lyd disse ældre forstærkere, pladespillere og højttalere frembringer, og så udseendet ikke mindst.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf acj1980 » lør 2. jul 2016 20:56

Jeg har nu levet længe nok til at ha bragt mine erfaringer inde på noget af det gode solide 70er gøjl, også selvom jeg er en årgang 1980, du kan roligt begynde at lede efter noget vintage grej, det var nemlig godt kram det meste fra det årti, højtalerne kan være forskellige som nat til dag, men det kan vi jo tage når den tid kommer, det kommer jo meget an på hvad musik man er til, og hvad højtalerne skal spille,

Jeg har f.eks selv et sæt Jamo j152 der er fra 1980 som jeg har renoveret begge basser på,
(nederest i midten på billedet)
Billede

Og så et sæt studiobox som også deler navn med både Jamo og Grundig, her er det som Jamo J50, det er egentlig et sæt Philips med en 12"bas, 5" mellemtone og 1" diskant
Billede
Begge sæt spiller i mine ører super harmonisk og sober, det er så trykkammer for begges vedkommende, bas-refleks fylder mere fysisk
mvh
Alex
acj1980
 

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. jul 2016 21:52

gasolin skrev:Pladespilleren jeg er blevet anbefalet er en Pioneer PL-10

Den skal du da købe - eller en PL-12D (nummeret senere).
Spiller i 100 år og med nærmest frit valg mht pick-up'er.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jul 2016 00:16

gasolin skrev:Jeg har ikke et vintage hifi anlæg men overvejer en pladespiller

Hvor fedt er det at hive en feed rock plade med f.eks led zeppelin deep purple,pink floyd,status quo eller gasolin fra 70'erne ned fra hylden og afspille den via ens vintage hifi anlæg fra samme årti, pladespiller,forstærker og højtaler fra samme periode som de gamle rock plader, der i tidernes morgen netop har spiller de nyeste plader med led zeppelin deep purple,pink floyd,status quo eller gasolin på fulde drøn til glæde for ejeren af anlægget og til stor irritation fra naboerne

Nogen her inde der kan beskrive følelsen?

Nogen herinde der har alderen til at kunne have oplevet det,har oplevet det?

Tænker det må være en fed oplevelse, min far som ikke lever mere havde en scandyna 2400 reciver og store 3 vejs gamma højtaler med 12" bas og bånddiskant, noget gamma monitor med hjemmelavet kabinet, dog uden diskant regulering som der er på billedet, han havde ikke en pladespiller men en luxmann båndoptager, anlægget er for længst solg og nåede aldrig rigtig at høre rock musik på anlægget ud over lidt gasolin



Ja- der ER mange herinde - rigtig mange, som "var der" - dengang i 70'erne og netop dyrkede hifi-anlægget og al musikken osv fra dengang. Dengang, hvor det var de nævnte bands og musikere, som var "navnet på spillet" for en ung mand. Der er også nogen, som fulgte med i 60'erne, selvom det nok er knap så mange.

Og JA ....Det var fedt. :p - Om nogen kan beskrive følelsen....tjohh...men det bliver enten en kort eller en lang - og jeg vælger den korte.

Livet med pop - og rockmusikken, som jeg gjorde mest i dengang i ungdommen, var en kæmpedel af livet for mig - og en stor del af ungdomskulturen dengang. Som jeg husker det, var den eksperimenterende og nyskabende del af rockkulturen helt anderledes påtrængende, end den er i dag. Alle - næsten alle, havde et halv - til helfedt anlæg - mange læste magasiner - osede rundt i Hifi/radioforretninger - alle kunne tale med om de forskellige mærker og modeller og mange byggede selv højttalere og elektronik - fx i ungdomsskolen osv....Det var en stor del af mit liv og dannede rammen om mit sociale liv oven i købet. Måske er jeg stadig i det af nostalgiske grunde - jeg er faktisk 100% sikker på, at det er derfor. Så nogle gange, vrider jeg på knapperne - hører noget fedt, lukker jeg mine øjne og "er der" igen. At så lyden på de gode ting fra dengang efter min mening enten nemt kan hamle op med "moderne" lydanlæg og i mange tilfælde, i mine ører, overgår det betragteligt, er yderligere et godt argument for at kunne lide vintagehifi. Man skal dog huske på, at alderen på gearet har sat sig tekniske spor. Meget udstyr tåler en kærlig og kyndig hånd for at spille op til sit bedste. det er trods alt nogle år siden, det blev fremstillet. Meget udstyr har 40-50 år på bagen efter hånden. Gad vide, om det, som sælges i dag - også i den tungere ende, spiller om 50 år?

På med vanten og skaf indledningsvist en god pladespiller fra dengang - den nævnte er cool - og sammen med den nævnte PL12D - en helt værdig repræsentant for det, vi snurrede på dengang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » søn 3. jul 2016 02:39

Captain Phoenix skrev:
gasolin skrev:Pladespilleren jeg er blevet anbefalet er en Pioneer PL-10

Den skal du da købe - eller en PL-12D (nummeret senere).
Spiller i 100 år og med nærmest frit valg mht pick-up'er.



Sælger vil ikke sende og den er helt oppe ved århus, uden bil er den udelukket

Prøver og se hvad en anden har som jeg skal ringe til i morgen

Bare den er pæn,fungere og der er plads til den der hvor den skal stå, så alder og mærke mindre vigtig, selv om
det uden tvivl vil være en fordel at den kan monteres med en moderne pickup, altså ikke skal have en gammel pickup af tvivlsom kvalitet eller prøve at få skiftet nålen som er på pickuppen

Så kan jeg få lidt af det ægte følelse med en original rock plade fra 60/70'erne, selv om jeg ikke
har en vintage anlæg, men et moderne anlæg af fornuftig kvalitet
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » søn 3. jul 2016 02:50

Hvad var de typiske anlæg i 70'eren ud over f.eks B&O som jeg ved min onkler har haft
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jul 2016 03:07

Gør dig selv en god tjeneste at prøve at læse nogle af de mine fine tråde herinde - netop omhandlende de mange anlæg, der var dengang.

Af typiske mærker kan nævnes Sansui - Pioneer - Kenwood - Marantz - AR - JBL - Akai - B&W - Revox - Thorens - Garrard -Luxman - Lenco - Technics - Dual- Accuphase- Nikko - Quad - Harman/Kardon og mange flere.

Prøv evt. søgefunktionen på siden :-)

Det vil være for omfangsrigt (i hvert tilfælde for mig) at begynde at udbrede mig om alle de anlægs-typer, der var i sving fx i 70'erne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf ferr31 » søn 3. jul 2016 09:55

Sælger vil ikke sende og den er helt oppe ved århus, uden bil er den udelukket

Prøv at oprette en tråd i Vintagehifi gods og kurer transport.
Det er ret tit det lykkedes at få noget fragtet.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » søn 3. jul 2016 12:31

Har fundet en Pioneer PL12D som er mørk til 500kr og der vil sælger godt sende

Hvad vil en billig pickup der passer til sådan en koste?

Update fandt en nåleenhed til 388kr
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Captain Phoenix » søn 3. jul 2016 18:06

gasolin skrev:Har fundet en Pioneer PL12D som er mørk til 500kr og der vil sælger godt sende

PAS PÅ med at få sendt den slags med post/fragtmand. Det går meget tit galt.
Som minimum skal pladetallerkenen af og anbringes under bunden på pladespilleren (ellers kan den hoppe af undervejs og ødelægge... det hele).
Et andet problem er låget, der tit går i stykker pga vrid/skub hvis det sidder monteret på hængslerne.
Det bør helst pakkes seperat - eller som minimum med en masse styroform så det ikke er forbundet til værket.
Af med kontraloddet også - ellers smadres pu-armens lejer nemt.

Som sagt (og ikke for at tage humøret fra dig) - meget kan gå galt.
Overvej atter en gang om der er en som vil køre kurer-service for dig. Flere har gjort det før.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf gasolin » søn 3. jul 2016 22:22

Har fundet en anden som godt vil aflevere for en hund
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Klassik rockmusik på vintage hifi

Indlægaf Captain Phoenix » søn 3. jul 2016 22:26

Det lyder da som en god løsning - held og lykke!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster