forfalskninger af komponenter - transistorer mv.....

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

forfalskninger af komponenter - transistorer mv.....

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. nov 2016 09:43

Som en udledning af en anden tråd voksede dette emne mere og mere frem. Det gjalt primært fake's - counterfeit - forfalskede - ikke originale udgangstransitorer af TO-3 typen - men i denne tråd kan man komme med alt hvad der på komponentniveau hersker inden for "forfalskning" / dårlige efterligninger.

De første par indlæg er hentet fra den anden tråd:

viewtopic.php?f=556&t=9069


"Ikke, at jeg ønsker at bringe unødig ængstelse og mistænksomhed over for alt, men jeg vil da henlede opmærksomheden på denne artikel, nu når snakken om lavkvalitets- kopiskrammel er på tapetet:

http://sound.whsites.net/counterfeit.htm

Jeg tror såmænd også, at de nævnte ting fra Basslab sikkert (og forhåbentligt) er ok.

Vh
Freddy"


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

forfalskninger af komponenter - transistorer mv....

Indlægaf Helikon » tors 10. nov 2016 19:20

Fredmarantz skrev:Ikke, at jeg ønsker at bringe unødig ængstelse og mistænksomhed over for alt, men jeg vil da henlede opmærksomheden på denne artikel, nu når snakken om lavkvalitets- kopiskrammel er på tapetet:

http://sound.whsites.net/counterfeit.htm

Jeg tror såmænd også, at de nævnte ting fra Basslab sikkert (og forhåbentligt) er ok.

Vh
Freddy


I forlængelse af ovenstående indlæg omkring fake parts er der et begreb der kaldes "black topping" det er beskrevet nærmere her
http://medsmagazine.com/2012/04/counter ... -the-risk/

og mere af samme skuffe
http://hackaday.com/2014/02/19/ft232rl-real-or-fake/

måske skal det have sin egen tråd? Hvis, vil du så oprette en Freddy

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

forfalskninger af komponenter - transistorer mv....

Indlægaf sorenb » tors 10. nov 2016 20:11

Kina stumper er høj-risiko ift. fake-parts
Ebay er generelt også meget risikabelt - fx Dalbani synes at have en god track record for fake's

uanset, er det en god ide at teste stumperne inden de bliver brugt - fake parts overholder typisk ikke specs (ellers var der jo ingen grund til at fake')
Købte en pose med 100 Toshiba C4686'ere på eBay ret billigt, og de test'er allesammen fint, og linger originale ... det er et lotteri
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

forfalskninger af komponenter - transistorer mv....

Indlægaf tctla » tors 10. nov 2016 20:33

Her er mit seneste (Så vidt jeg da ved !!) møde med Fake eBay komponenter.
Jeg havde bestilt nogle 2N3055 til at reparere en gammel analog Monacor strømforsyning med.
Ikke de aller-billigste, jeg kunne finde, men en 'mærkevare' ST Microelectronics, der normalt borger for kvaliteten.

Da jeg fik dem pakket ud, var det næsten ikke til at se typenummeret på transistorene mere.
Det havde klæbet til indpakningen, og var næsten forsvundet fra transistorerne.
Nu går det åbenbart SÅ hurtigt med at skippe lortet afsted, at de ikke har tid, at vente på, at malingen tørrer.
....ELLER, 'producenten' har selv købt Fake maling på eBay :Skor:

'Store blå uskyldige øjne', der absolut ikke forstod min frustration over, at have modtaget det skrammel.
Sælgeren påstod, at han IKKE sælger Fake, men refunderede 100% uden yderligere diskussion.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: forfalskninger af komponenter - transistorer mv.....

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2016 01:02

test for at få den på forsiden - nyoprettet emne.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster