XLR

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

XLR

Indlægaf Helikon » tirs 7. feb 2017 15:46

XLR stik er absolut vintage.

The XLR connector was invented by James H. Cannon, founder of Cannon Electric in Los Angeles, California (now part of ITT Corporation), and for this reason it was sometimes colloquially known as a Cannon plug or Cannon connector and in Japan as Cannon jack, though this term has since fallen out of common usage in the industry. Originally manufactured as the Cannon X series, by 1950 a locking mechanism was added (Cannon XL) and by 1955 a version surrounding the female contacts with a synthetic rubber polychloroprene insulation using the part number prefix XLR. There was also an XLP series which used a hard plastic insulation, but was otherwise the same. ITT Cannon originally manufactured XLR connectors in two locations Kanagawa, Japan and Melbourne, Australia. The Australian operation was sold to Alcatel Components in 1992 and then acquired by Amphenol in 1998. ITT Cannon continues to manufacture XLR connectors in Japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector

James H. Cannon
May 19, 1890 to February 20, 1950
Also known as James Hughes Cannon
Founder in 1915 of the Cannon Electric Co. in Los Angeles; and known for inventing the "Cannon Plug" ,also known as the XLR connector used widely today.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cannon_family
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: XLR

Indlægaf MDA » lør 25. feb 2017 08:41

Det var jeg godt nok ikke klar over, man lære noget nyt hele tiden :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: XLR

Indlægaf tctla » lør 25. feb 2017 13:14

I min lære-tid som radiomekaniker først i 70'erne, kaldte vi dem aldrig andet end Cannon-stik.
XLR er noget nymodens pjat ....eller, det er det jo så ikke :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: XLR

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. feb 2017 13:32

Phono-stik kaldes også RCA-stik - kære børn har nogle gange flere navne ...og nogle gange går der "jargon" i det - fx på værkstederne. Jeg husker også i 70'erne og for den sags skyld langt ind i 80'erne, at vi som musikere kaldte dem (Cannon/XLR) Cannons - og senere, da jeg trådte ind i lydmandsfaget - ca. 1987 - kaldtes de ene og alene XLR - og det gør de stadig..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster