Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf spuncut » tirs 21. feb 2017 13:07

Hej his067
Hvor gammel er den lyt der?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf his067 » tirs 21. feb 2017 14:17

7 år!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf sorenb » tirs 21. feb 2017 14:36

his067 skrev:Det underlige er at forstærkeren har ligget stille i fire- fem måneder og kun har kørt i mindre end en time efter jeg satte den til for at servicere den. OG at den har været under skarp observation i hele den periode hvor den kørte, enten med en probe på katoden eller visuelt for at se om der var red-plating (som der ikke var tegn på). Og så er det også underligt synes jeg at det er C19 der er læk: den sidder jo på de nærmeste i parallel med C20 som ikke lækker.
Iøvrigt opdagede jeg lækken imens forstærkeren var slået fra og ikke engang tilsuttet lysnettet....Det er sgu mystifistisk.

ift red plating er det vel snarere c8, c8a, c9, c9a, der er interessante?
ift at du opdager det efter den er slukket ... måske er den blot blevet varmt op, trykket steget og har lige så stille og roligt presset væsken ud
Sidder den et sted hvor den bliver varm? og hvilken temperatur er max specificeret til?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf his067 » tirs 21. feb 2017 16:21

Det var derfor jeg holdt øje med katodespændingen: der har før været problemer med C8 og C9
Det er næsten umuligt for C19 at blive for varm:
IMG_1675.JPG


Kan det måske være det modsatte? Forstærkeren står ude i mit bibliotek som med jævne mellemrum ikke bliver opvarmet. så måske blev bæstet opvarmet og da det så blev kølet ned igen har det presset elektrolytten ud. Men hvorfor er det så at de to andre lytter ikke tog skade?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf sorenb » tirs 21. feb 2017 23:21

kan godt se, at det nok er lidt svært med overophedning med den placering ...
tror ikke det omvendte kan være tilfældet ... øget tryk hænger typisk sammen med øget temperatur

Erstat dem med nye, og send de defekte tilbage til Jensen akkompagneret af et harmdirrende brev, gerne i kancellistil-stil, hvor du redegører for den armod og barnegråd, lytterne har begunstiget dit liv med - gerne med reference til det nu amputerede forhold til både Linn og SME, forårsaget af disses mangelfulde produktionskvalitet ... har en bekendt, der havde købt Karen Wolf kokostoppe i den lokale Brugsen, og som viste sig ganske harske ...nuvel, han gjorde indsigelse, og modtog inden længe en velvoksen kasse indeholdende to pakker friske kokostoppe, samt a sorteret af det øvrige brede Karen Wolff sortiment ... hvem ved, måske anstrengelsen giver dig dobbelt nye lytter, samt a sorteret af hvad Jensen iøvrigt måtte have på programmet af lytter og transformatorer m.v. :lol:
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf his067 » tirs 21. feb 2017 23:31

Ja, man kan jo altid håbe.... ;)
Men desværre har Jensen bare sendt mig en regning for en ny lyt (og har også fortalt mig, at det ikke var fem år siden jeg købte dem, men syv år: der er godt nok check på kunderne, der hos Jensen :Skor: ).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf sorenb » ons 22. feb 2017 13:03

var der en årsags-forklaring til lækken? med den oplevelse i bagagen tror jeg at jeg ville vende mig mod et andet fabrikat, fx Nichicon, Panasonic, Kemet ... fremfor at evt. købe sig til en gentagelse
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Skal min elektrolytkondensator skiftes?

Indlægaf his067 » ons 22. feb 2017 13:39

sorenb skrev:var der en årsags-forklaring til lækken? med den oplevelse i bagagen tror jeg at jeg ville vende mig mod et andet fabrikat, fx Nichicon, Panasonic, Kemet ... fremfor at evt. købe sig til en gentagelse

Jeg er ganske enig, men jeg må også skele til pengepungen: der er seks 500µF kondensatorer i de to forstærkere: Hvis jeg skal sætte et andet fabrikat (f.eks. Cermet eller Nichicon) i koster det hen i retning af £500. Så er det trods alt billigere at skifte en Jensen (som jo nok også kommer fra en andet produktion, med andre parametre og forhåbentligt bedre kvalitetskontrol).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster