Pladerensere

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Pladerensere

Indlægaf Anders » søn 26. feb 2017 17:28

Captain Phoenix skrev:Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
Nok ikke en ting jeg ville anbefale... ;)

Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf sorenb » søn 26. feb 2017 19:17

Anders skrev:
Captain Phoenix skrev:Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
Nok ikke en ting jeg ville anbefale... ;)

Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.

Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf Captain Phoenix » søn 26. feb 2017 19:57

sorenb skrev:
Anders skrev:
Captain Phoenix skrev:Det er en rensearm fra AM Kemi - den er forsynet med en (stiv) børste og en "fnug-rulle" af noget velour-lignende materiale.
Nok ikke en ting jeg ville anbefale... ;)

Hvorfor ikke? Umiddelbart virker det til at være et nemt alternativ til kulfiberbørsten.

Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.

Nemlig - og med en kulfiber-børste "trækker" man jo børsten og støvet væk fra/af pladen.
Denne børste/rulle flytter støvet med rundt.
Og så sker der sikkert en overførsel af vibrationer fra pladen, armen står på, til pladetallerkenen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf his067 » søn 26. feb 2017 20:57

Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.

parastat-gramophone-record-cleaning-machine-f68ff3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf sorenb » søn 26. feb 2017 23:03

his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.

parastat-gramophone-record-cleaning-machine-f68ff3.jpg

gætter på, at du ikke har en Decca kulfiberbørste ?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf Anders » søn 26. feb 2017 23:06

Captain Phoenix skrev:
sorenb skrev:Det er nok begrænset hvor meget støv den reelt fjerner, og står ikke mål med den statiske elektricitet den bidrager med.

Nemlig - og med en kulfiber-børste "trækker" man jo børsten og støvet væk fra/af pladen.
Denne børste/rulle flytter støvet med rundt.
Og så sker der sikkert en overførsel af vibrationer fra pladen, armen står på, til pladetallerkenen.



Det virker jo ganske indlysende, når I siger det. :)
Senest rettet af Anders søn 26. feb 2017 23:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf Captain Phoenix » søn 26. feb 2017 23:07

his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.

Forståeligt, Frederik.
Havde selvsamme Watts Parastat-børste - dengang... Gad vide hvor den blev af...?
De er meget retro-fede - kan godt lide tyngden i dem.
BTW:
Kulfiberbørster behøver da ikke at efterlade en støv-linje. Tror det kommer an på hvordan men "svejfer".
Senest rettet af Captain Phoenix man 27. feb 2017 00:16, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf sorenb » søn 26. feb 2017 23:28

Captain Phoenix skrev:
his067 skrev:Jeg må indrømme at jeg er gået helt vintage med pladerensere: Watts Parastat (ikke 'parastatic')! De kostede en formue da jeg studerede (250 kr i 1979 tror jeg: Ihvertfald mange penge for en studerende dengang) men er nu utroligt billige på eBay. De udmanøvrerer helt mine kulfiber børster der altid efterlader en linie af støv og efterlader en helt ren plade.

Forståeligt, Frederik.
Havde selvsamme Watts Parastat-børste - dengang... Gad vide hvor den blev af...?
De er meget retro-fede - kan godt lide tyngden i dem.
BTW:
Kulfiberbørster behøver da ikke at efterlade en stør-linje. Tror det kommer an på hvordan men "svejfer".

Hvis man benytter en AM-børste vil den nok efterlade omtalte spor
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf his067 » man 27. feb 2017 04:43

Jeg har haft adskillige kulfiberbørster og har indtil for nyligt brugt Hunt EDA versionen. Jeg tror min 'svejf-teknik' (herligt ord) er helt fin. Jeg blev bare forbavset over hvor meget nemmere og mere effektiv, Parastaten er, da jeg købte den for et par uger siden. Jeg købte den fine Mark I version for £10 på e-bay! Mark I har brugsanvisningen indgraveret i (metal-)hylstret: selv efter halvtreds-tres år står den skarpt og sort imod den fine krom-baggrund. Se, det er, hvad jeg kalder 'kvali-vare'!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf B&O Vintage » man 27. feb 2017 09:15

his067 skrev:Jeg har haft adskillige kulfiberbørster og har indtil for nyligt brugt Hunt EDA versionen. Jeg tror min 'svejf-teknik' (herligt ord) er helt fin. Jeg blev bare forbavset over hvor meget nemmere og mere effektiv, Parastaten er, da jeg købte den for et par uger siden. Jeg købte den fine Mark I version for £10 på e-bay! Mark I har brugsanvisningen indgraveret i (metal-)hylstret: selv efter halvtreds-tres år står den skarpt og sort imod den fine krom-baggrund. Se, det er, hvad jeg kalder 'kvali-vare'!

Hvor på eBay? Der kom ikke nogen op når jeg tastede Watts Parastat ind. Kan du linke, på forhånd tak. Kim
PS eBay UK en mark 11A GBP 55. Det er ikke nogen som har en shop? Var det en brugt du købte?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf his067 » man 27. feb 2017 09:31

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf B&O Vintage » man 27. feb 2017 14:59

Tak, jeg snuser rundt om på linkene.
I mit seneste engros køb af plader fandt jeg denne EMI Anti-static Kulplade. Er det noget at satse på? Afprøves på en dejlig lagkage plade :cool1:Did you hear about the midnight rambler... Yes it's blooooody nice.
IMG_20170227_135404-2340x2340.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf his067 » man 27. feb 2017 15:01

Så vidt jeg husker havde den nul effekt på min Linn Sondek.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Pladerensere

Indlægaf vericon » man 27. feb 2017 15:16

Den her rejser børster -

Sættet er både til plader og P.U.og den store er retningsbestemt - kræver lidt træning men virker fint

Discwasher 01 web.JPG


Findes stadig men ikke længere med de vinklede hår -

Discwasher 02 web.JPG


Bruger "Washeren" uden "fluidum"

Det rækker
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af his067 tirs 28. feb 2017 23:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Brugeranmodninger
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Set til salg på nettet

Indlægaf LarsW » man 27. feb 2017 19:28

Denne record cleaner har jeg nu altid brugt, måske ikke den bedste men den er god
til prisen.

http://www.ebay.com/itm/NEW-RCA-DISCWAS ... SwuhhXXGs5

Mener også at man stadigvæk kan få den visse steder i Danmark.


Ups..Der var der kom før mig med den samme cleaner :QQS:
Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster