KlausM skrev:Jeg har aldrig forstået, hvorfor JBL enheder absolut skal have skiftet hele membranen og ikke kun kanterne, som man ellers gør på alle andre mærker enheder.
Det kan jeg godt forstå - dette har også altid ligget i mit baghoved "hvorfor nu en hel reconing, hvis en ordentligt lavet refoaming teknisk set var lige så god"?
Jeg har hidtil villet gøre det som JBL anbefalede - så var det jo i orden. Det har mine to reconinger med 18 års mellemrum med netop 2231A også været. Den sidste i øvrigt udført godt af S2V i Viborg.
Tilbage til det uforståelige - jeg prøver nu i det følgene bare at opstille et par hypoteser:
- kunne det være, at dét, at JBL i stort omfang tidligere fremstillede højttalere primært til professional (PA - Musik - Store Monitors - Cinema- store luxushøjttalere til hjemmebrug osv) - fik ideen og måske også erfaringen for, at mange svingspoler havde lidt overlast med deformiteter til følge og derfor ligeså godt kunne walk the line og anbefale en total udskiftning af de bevægelige dele?
- kunne det være, fordi der også, sammenholdt med ovenstående, var en glimrende mulighed for at kunne sælge reconekits til mange penge - med øget omsætning til følge. Det ville aktionærerne vel ikke være kede af?
I vore dage er disse enheder vel i væsentligt omfang overladt til os, der endelig har råd - og vi passer sørme så godt på det, at svingspolerne måske ikke i samme omfang får de tæsk, som de gjorde tidligere- og at man derfor med større sikkerhed kunne fastslå, at svingspolerne nok har fået det bedre - og igen har gjort det muligt for os at refoame i stedet?
Jeg ved godt, at jeg anbefalede en original/autoriseret reconing med originalkit, hvis muligt, til trådstarter, men det skal man vel gøre, hvis har en mand på linjen, hvor økonomien i sådan et tilfælde ikke spiller den store rolle?
Jeg var på nippet til at skrive, at man måske også kunne få en vurdering af svingspolens tilstand hos fx S2V inden man iværksatte en evt. reconing? Dette kan vel også komme på tale generelt, hvis netop disse reconekits er en mangelvare (NLA)? Jeg ville også have det svært med aftermarket no-name kits - alene pga. usikkerhed om, hvorvidt de nu også levede op til kvali-kravene mht både mål og beskaffenhed.
Edit: Senere - vel omkring starten af 70'erne gik JBL kraftigt ind på consumermarkedet og lavede fx L100 m.fl. - og disse enheder var vel ikke så heavy duty-orienterede som de tidligere til proff.-brug, som ellers i stort omfang udgjorde bestykningen i også "hjemmehøjttalerne" fra 60'erne, hvor man både kunne finde LE14 - LE85'ere - LE175'ere - potatomashere og hvad der er større osv....
Vh
freddy