At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Alt om GDS

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf rørglad » søn 26. apr 2020 09:20

Et par gode prober, der koster gratis, kan afhentes i Viborg.
Mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf x-tian » søn 26. apr 2020 10:28

Jeg vil lige gøre opmærksom på Dave fre EEVBLOG på youtupe han er ekstremt dygtig og meget pædagogisk dog lidt en Duracell-kanin på speed meeeen
Han har lavet en del for nybegyndere her er introduktionen til Scope.
https://youtu.be/Iq4QlfH-oqk

BTW med hensyn til prober så har jeg både med og uden omskifter da jeg forholdsvis ofte måler meget små signaler (støj i 2mV området) er en 1:1 en nødvendighed i mit tilfælde på mit analog scope, desuden kan det også være en fordel lige at smide proben i frekvenstælleren og det virker ikke hvis det er en 10:1 generalt
Og når man måler frekvenser < 100KHz og i impedanser i omegnen af 45 Kohm er det meget begrænset hvilken probe der ikke giver et fornuftigt signal 1:1 / 1:10 .

Men pas på med specielt lavinpedanset målinger med BNC - BNC kabler på 50 -75 ohm det kan snyde hvis du ikke har impedanstilpasning i termineringerne

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » søn 26. apr 2020 12:28

Vil man have noget der kan mere end et 500kr's skop fra dba, får man ret meget for ca. 3000,-. For lidt tid siden købte jeg et Rigol DS1054Z, som vist stadig går for at være hjemmefuskerens favorit fordi der er utroligt meget for pengene. Det er selvfølgeligt et digital-skop med en max. samplerate på 1Gsa/s og hele 4 kanaler og som udgangspunkt en båndbredde på 50MHz, men det kan hackes til 100MHz og en højere følsomhed. Fordelen ved et digitalskop er at man slipper for at tælle tern og omregne til RMS da de indbyggede målefunktioner klarer den slags. Desuden er et digital-skop uovertruffen til at fange engangshændelser, hvilket ifbm. audio er ovre i den noget advancerede boldgade, men ikke desto mindre særdeles anvendeligt. Det kunne til eksempel være at man ville måle hvordan spændingen over ladelytterne faldt når en forstærker belastes til max. effekt for at kunne afgøre om ladelytterne trængte til udskiftning. Med et digitalskop kan man rent faktisk måle hvor lang tid det tager for lytterne at tabe deres ladning. Herudover kommer de fleste digitalskoper med Fast Fourrier Transformation (FFT), som man kan kalde for "poor mans spectrumanalyzer". FFT kan måle overtonerne af et givent signal og er det en sinus skulle der ikke ikke være meget mere at måle end hvad en given forstærker har tilført i form af forvrænning, altså får man en advanceret forvrængningsmåler med i købet. FFT'en i Rigol DS1054Z kræver dog lidt tilvænning at bruge og slet ikke på højde med gode skoper fra fx. R+S, men absolut brugbar ift. prisen. Vil man fx. måle hvor meget bias der rent faktisk skal til for at holde crossoverforvrængningen nede i en kl. AB-forstærker er Rigol DS1054Z alt rigeligt, dan man i denne situation blot har brug for en relativ måling. Det er henved 20år siden jeg forlod elektronikbranchen og jeg skal da love for at der er sket noget på den tid, funktionerne som man får i et 3000kr's skop som Rigol DS1054Z skulle man betale over 100.000 for for 20 år siden.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf x-tian » søn 26. apr 2020 14:34

Lige meget hvad gælder det om at stikke fingeren i jorden og finde ud af hvad du vil og hvad du har brug for for at indfri disse ønsker om det er et scope til 100,- eller 50.000,- er lige meget hvis det ikke kan det du vil --og overkill er bare spild af gode penge på specks, hvilket i min verden er fjollet Du skal købe udstyr til dig selv og ikke for at imponere masserne.

Jeg er ikke specielt begejstret for digital scope (har et Tektronix) men det har nogle funktioner mit FLUKE storrigescope ikke har, men skulle jeg vælge faldt valget på mit FLUKE
Og mit FLUKE fik jeg for at tage det såeeeee
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf tctla » lør 2. maj 2020 02:33

Her er nogle Tektronix guldkorn vedr. Prober, til alle.
Læs og forstå; det er ikke langhåret info. :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf cdp » lør 2. maj 2020 06:56

Meget informativ tråd, hvor meget almindelige amatører kan drage nytte af scopet, afhænger nok i høj grad af lysten til at lære og udforske. I princippet kan en mobil også bruges/ombygges til et simpelt scope. Sad og studerede lidt forstærker teori på youtube, her er det jo meget aktuelt. Har klippet et punkt, hvor man kan se stage 1 & 2 i opbygning og virkning. Bemærk de 0,033 uf før 2. transistor. - troede såmænd dc var elimineret ved indgangen, eller er vi ude i noget modkobling ? ;)
https://youtu.be/emH6Ej7G4No?t=321
- Igen lidt offtopic..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » lør 2. maj 2020 07:48

DC spændingen på basen af den første transistor ligger på ca. 1,1 Vdc, så for at eliminere DC indflydelse fra den kilde man tilslutter, har du kondensatoren i indgangen. De 0,033uF mellem forstærkerne er også nødvendig, da DC arbejdspunkt på collektor af første trin er ca 8 Vdc og DC på basen af andet trin også her er ca. 1,1 Vdc. Det kræver så også en kondensator her til at adskille disse to DC niveauer.

Hvad videoen ikke viser er at signalet fra base til collektor bliver fasevendt 180 grader. Der sker i hvert af de to trin, så det samlede fasedrej bliver 180 + 180 = 360 grader, som er det samme som 0 grader.

Det vil oscilloscopet vise hvis man med den ene kanal måler på basen af transistoren og med den anden kanal måler på collector af den samme transistor. Amplitude forskellen mellem de 2 scope kanaler er så lig med forstærkningen.

Giver det mening?

EDIT: og nej, der er ingen modkobling.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf cdp » lør 2. maj 2020 08:44

Absolut, og tak for info. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pokemon » lør 2. maj 2020 10:57

KenRas skrev:EDIT: og nej, der er ingen modkobling.

Mvh Kenneth

vad laver så de to 100ohms vis ikk det modkobling?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » lør 2. maj 2020 11:28

Korrekt, det er den simpleste form for modkobling i et enkelt transistor trin.

Det ved du, jeg og andre med en teknisk faglig baggrund. Jeg tror dog at Carsten undrede sig over om de 0,033uF havde noget med modkobling at gøre, hvilket den jo ikke har.

Jeg ville bare ikke, for Carsten og andre der forsøger at forstå det helt fundamentale, gøre det mere kompliceret end nødvendigt.

Modkobling bliver behandlet i det næste semester af “HiFi forstærkere for dummies” :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pokemon » lør 2. maj 2020 14:09

cdp skrev:Meget informativ tråd, hvor meget almindelige amatører kan drage nytte af scopet, afhænger nok i høj grad af lysten til at lære og udforske. I princippet kan en mobil også bruges/ombygges til et simpelt scope. Sad og studerede lidt forstærker teori på youtube, her er det jo meget aktuelt. Har klippet et punkt, hvor man kan se stage 1 & 2 i opbygning og virkning. Bemærk de 0,033 uf før 2. transistor. - troede såmænd dc var elimineret ved indgangen, eller er vi ude i noget modkobling ? ;)
https://youtu.be/emH6Ej7G4No?t=321
- Igen lidt offtopic..


Billede

diagram ligner den i vidoen

spæning over R1=10k R2=1k Re=100ohm Rc1=1k Vcc=12v
Vcc *(R2/(R1+R2)
12V * (1k/(10k+1k)) = 1,09V

Vbe er sådan 0,65V altså spæningsfal over base til emiter

og så er spæning over Re1 = 1,09V - 0,65V = 0,44V
nu kan du berene strømen som 0,44V / 100ohm = 4,4mA

og det er så oss strømeni Rc1 på 1k
spæningover den modstan er så 1k * 4,4mA = 4,4V
så spæning på colector er 12V - 4,4V = 7,6V

og det same for næst trin

ingangsimpedans er R1 og R2 og Re1 * 100 i paralel
100 er hfe eler beta for tranistoren
kan vær højer eler noen gange lit laver
men 100 * 100ohm = 10k
så er ( 1/1k + 1/10k + 1/10k) = 833ohm

vis nu hfe hade været 200 og ikke 100 vile ingangsimpedanse vær (1/1k + 1/10k + 1/20k) = 870ohm
vis nu hfe hade været 50 og ikke 100 vile ingangsimpedanse vær (1/1k + 1/10k + 1/5k) = 760ohm

som du ka se ænder det minder end 10%


kapasitoren samen med ingansimpedans laver et højpasfilter

så har du f = 1/(2 pi R C)
f=1/(2 pi * 833ohm * 22uF) = 8,7Hz
eler f=1/(2 pi * 833ohm * 0,033uF) = 5,8kHz

når du skal finne vor meget der forstærkes
skal du kig på Rc1 og Re1

først trin vil forstærk Rc1/Re1 = 1k / 100ohm = 10 gange
10 gane er ikk præsist
der er en inder re i tranistoren oss der fahænger af strømen i tranistoren re = 25mV / Ic
så den er 25mV / 4,4mA = 5,7ohm
så er forstærkingen 1k/ (100ohm + 5,7ohm) = 9,5 gange
men tæt på de 10 vor man bare kiger på Rc/Re
du ka oss se at forstærkingen ænders når strømen ænders
men Re vil gør den samled ændring minder Re+re
forRe er fast og kun re ænders
så den samlede ændring blir minder
derfor er Re modkobling

Ce1 og Ce2 er der for at gør forstærking støre
ved ac vil kapasitorne paralet med Re1 eler Re2 gør den samled Re minder og så vil Rc1/Re bliv støre

og vil selfølig påvirk ingangsimpedansen så den blir tæter på 1/( 1/1k + 1/10k) = 909ohm
så det ænder ikk så mejet på vor filtert virker
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf x-tian » man 25. maj 2020 18:46

Lige en note mht. analog vs digital scope
Ved jitter justering af min Yamaha CD afspiller kan min ellers udmærkede Tektronix dims ikke vise et billede der svarer til det manualen beskriver men mit FLUKE/ Phillips klarer ærterne til UG selvom det er et 40 MHz og manualen skriver min. 50 MHz men nu er det jo ikke amplitude der skal ses på ved denne justering.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster