Oscilloscope kursus

Alt om GDS

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf spuncut » ons 24. jun 2020 21:33

KenRas skrev:Tak for de positive tilkendegivelser, jeg tror der er basis for at stable noget på benene :thumbsup:

Vi skal bare finde ud af under hvilken form det skal afholdes. Da forudsætningerne hos folk er forskellige og udstyret ligeså, tror jeg det største udbytte nåes ved at mødes face-to-face. Jeg tror det er nemt at tabe nogen, hvis vi sidder hjemme hver for sig foran computeren. Men jeg kan tage fejl.

Men fortsæt endelig med at komme med gode forslag, så må vi se hvor det ender.

Mvh Kenneth

Jeg er helt enig med dig, hvis der er noget vi har lært af coronatidens fjernundercisning så er det at onlineundervisning kun er til gavn for et fåtal. Til det brede publikum er onlineundervisning kun en ringe erstatning for fysisk klasseundervisning og selvom de forskellige skopfabrikanter er sådan nooogenlunde enige om hvad de kalder knapperne og hvor de er grupperet, er der rig mulighed for at kæden kan hoppe af og den røde tråd tabes. Tålmodighed og god tid er derfor ressourcer man skal medbringe rigeligt af når man deltager i fjernundervisning, men i egenskab af matematiklærer er jeg er i træning så hvis der er stemning for et par seancer er jeg frisk.
@Jan: Jeg vil da hjertens gerne kigge det materiale du har.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Skorpio » ons 24. jun 2020 22:05

Hvis der er nogen i Aarhus området der har brug for en introduktion til brug af scop, så stiller jeg gerne mig selv til rådighed....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » ons 24. jun 2020 22:27

janfroerup skrev:Glimrende tiltag - jeg har lidt materiale i kan få kvit og frit , hvis det kan hjælpe.


Hej Jan,
Det vil jeg gerne se, sender dig en PB
Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Klarskov » ons 24. jun 2020 22:54

Jeg stiller også gerne op som medinstruktør et eller anden sted på Sjælland - og jeg er helt enig: Hvis der skal være nogen pointe i det, skal der være ret god tid til dialog og eksperimenter. Man kunne måske også kalde det en workshop. I virtkeligheden helst med udgangspunkt i det deltagerne selv oplever som problemer/interesser. Jeg har undervist i informationsteknologi i gud-ved-hvor-mange kurser og erfaringen er netop, at man skal kunne rode med det selv.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » søn 28. jun 2020 14:36

Jeg er helt enig med Henning og Hans Jørgen. Folk vil helt klart få det bedste udbytte ved at vi mødes til en workshop hvor vi hver især medbringer vores grej. Samt at vi sætter god tid af på dagen.
Skulle nogen ønske at deltage uden at være ejer af er scope, så kan vi nok støve nogle ekstra op til dagen.

Og tak til Hans Jørgen for gerne at ville være med-instruktør på Sjælland :thumbsup:

Kan vi samle folk til en workshop i Jylland, bruger jeg gerne en dag/weekend på projektet.

Jeg tænker det skal være engang til efteråret, September - Oktober - November, deromkring.

Hvis man vil forberede sig lidt, bør man have anskaffet følgende man kan medbringe:

Oscilloscope.
2 stk 10:1 prober, evt med omskifter til 1:1.
Tonegenerator eller Function Generator.
Kabel til at forbinde generator til forstærker.
Et sæt 8 ohms load til en passende effekt (Se evt. viewtopic.php?f=565&t=13430 for at få lidt inspiration)
En forstærker (ikke for avanceret) til at måle på. Gerne med en fejl i den ene kanal. Diagram over forstærkeren.
Multimeter.

Hvis der nogen der kan foreslå et velegnet sted, så sig endelig til.
Jeg/vi vender tilbage senere når der er noget mere konkret planlagt.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jun 2020 21:56

KenRas skrev:
Jeg har bag om forummet hjulpet et medlem igang med sit oscilloscop, så han nu behersker at sætte det op, lave målinger og justeringer på et forstærker udgangstrin. Jeg har gennem dette fået en forståelse for hvilket niveau vi skal starte på, for ikke at tabe nogen. Jeg er også i gang med at udarbejde noget materiale der kan støtte under sådan et kursus. Vedkommende skal være velkommen til fortælle om processen.



Dette medlem var så mig - :oops:

Jeg efterspurgte for en tid siden hjælp til at komme i gang med at lave de første indledende "øvelser på gulv" med et oscilloscop. Jeg fik god og velmenende hjælp fra flere i denne tråd.:

viewtopic.php?f=565&t=13430&hilit=oscilloscop

Alle indlæg hjalp mig mere eller mindre, men det blev hurtigt meget teknisk og jeg begyndte at miste overblikket i tråden. Jeg er, som mange ved, overhovedet ikke teknisk uddannet og har aldrig før betjent et scop, men har set flere gøre det med stor kompetence og med et godt udbytte.
Jeg ville gerne lære at sætte det op, så det var "køreklart" og ligeledes ville jeg gerne lære, hvordan man aflæser det - og i øvrigt placerer prober og med hvilket formål.- Jeg vil rigtig gerne ud i fremtiden kunne betjene et scop med henblik på fejlfinding af elektronik. Jeg er klar over, at sådan noget kommer man ikke sovende til - og skal have en teknisk velfunderet baggrund og hjerne for at kunne det - der er jo nok en grund til, at elektronikfolk skal igennem en mellemlang uddannelse.

Nå - men jeg henvendte mig til Kenras og vi blev enige om, at Kenneth kunne prøve at se, om han kunne fange mit "Hippie-Humaniora"-niveau og faktisk skrive på en måde, hvor selv jeg ville kunne fange det - dette skulle foregå i et kursusmateriale, som Kenneth har sendt mig og ladet mig afprøve.

Jeg kan kun sige, at for mig er materialet fremragende og til tider synes jeg faktisk, at jeg forstår det. Der er dog også steder, hvor jeg "glider af" - men det havde jeg nu også regnet med. Men tilbage til materialet. Det er skrevet i et letforståeligt og meget præcist voksenpædagogisk sprog (uden slang) og dette er ledsaget af proff. udseende illustrationer, som letter det hele ganske betydeligt. :thumbsup:

Jeg er bestemt ikke udlært ,men når man nu skulle gøre sådan noget "on-line" og ikke ved personlig tilstedeværelse, så er det altså slet ikke tosset. Jeg tror, at Kenneth brugte mig som en slags "lakmusprøve" - for hvis jeg forstod, så ville mange nok kunne få en del ud af det. Materialet var primært designet til personer med lav teknisk forforståelse. :Thumpsup:

Jeg har haft alt muligt andet i hovedet i den sidste tid, så jeg har ikke gjort "kurset" færdigt" - men agter, når der er ro på i "privaten", at fortsætte, hvor jeg slap.

Jeg takker selvsagt alle og ikke mindst dig, Kenneth, for at have bidraget substantielt til mit ønske om at kunne bruge et oscilloscop.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » ons 12. aug 2020 23:39

Jeg tænker vi skal videre med planlægningen af dette arrangement :p

Der er jo god tilslutning til sådan et event her på sjælland og mon ikke jyderne også kommer ud af busken på et tidspunkt også.

Første skridt er at finde en velegnet sted hvor vi kan være måske op til 10 personer, med plads til hver sit medbragte grej. Der må gerne mulighed for en tavle, samt noget man kan kaste et billede fra en projekter op på. Jeg har projekter og USB kamera, så alle kan se hvad der foregår.

Så har du mulighed/plads til at vi kan afholde sådan et event (eller kender et sted), så lad mig/os høre fra dig.

Jeg kører som nævnt tidligere gerne til Fyn eller Jylland, hvis der er interesse for det på den anden side af Storebælt. Det er bare at komme ud af busken.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Hanzi » tors 13. aug 2020 20:00

Det er rigtig fint at de teknisk kyndige vil undervise de mindre teknisk kyndige.

Jeg vil gerne deltage, virtuelt eller fysisk.


Johannes
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Fensten » tors 13. aug 2020 20:36

KenRas skrev:Jeg tænker vi skal videre med planlægningen af dette arrangement :p

Der er jo god tilslutning til sådan et event her på sjælland og mon ikke jyderne også kommer ud af busken på et tidspunkt også.

Første skridt er at finde en velegnet sted hvor vi kan være måske op til 10 personer, med plads til hver sit medbragte grej. Der må gerne mulighed for en tavle, samt noget man kan kaste et billede fra en projekter op på. Jeg har projekter og USB kamera, så alle kan se hvad der foregår.

Så har du mulighed/plads til at vi kan afholde sådan et event (eller kender et sted), så lad mig/os høre fra dig.

Jeg kører som nævnt tidligere gerne til Fyn eller Jylland, hvis der er interesse for det på den anden side af Storebælt. Det er bare at komme ud af busken.

Mvh Kenneth


Hvis i har mod på Aarhus, så er kantinen på mit arbejde velegnet.

Så er der også udsigt til Salling rooftop, regnbuen og taglandskabet henover det centrale Aarhus.

Men jeg skal kende en dato for at kunne booke (gerne flere for at finde en ledig dato)

Jeg er er slet ikke nået til scopniveau endnu. Men jeg vil nyde at se andre måle og blive klogere på jeres fine apperater.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. aug 2020 01:20

Jeg har bestemt mod på Aarhus - hvis det skulle blive til noget. Det lyder jo som en lækker lokalitet. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » fre 14. aug 2020 05:43

Jeg tror at forskellige kommuner (herunder København, hvor jeg bor) stiller lokaler i kultur- eller borger-huse til rådighed uden betaling (eller næsten gratis). Københavns kulturhuse er endnu kun delvis åbne (COVID-19), men det ændrer sig vel i de kommende uger/måneder.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Helikon » fre 14. aug 2020 10:41

Captain Phoenix skrev:Jeg tror at forskellige kommuner (herunder København, hvor jeg bor) stiller lokaler i kultur- eller borger-huse til rådighed uden betaling (eller næsten gratis). Københavns kulturhuse er endnu kun delvis åbne (COVID-19), men det ændrer sig vel i de kommende uger/måneder.


I Randers kan man låne lokaler af kommunen hvis man er en forening med vedtægter og generalforsamling, jeg tænker det er det samme i andre kommuner. De har faktisk pligt til at stille lokaler til rådighed til foreninger, mener jeg.

Nu er vi ikke en forening i den forstand så sagen stiller sig nok anderledes mht. at få stillet et lokale til rådighed.
Men man kan jo forhøre sig hos kommunen, så har man vished.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf X-ray » fre 14. aug 2020 12:14

Helikon skrev:
Captain Phoenix skrev:Jeg tror at forskellige kommuner (herunder København, hvor jeg bor) stiller lokaler i kultur- eller borger-huse til rådighed uden betaling (eller næsten gratis). Københavns kulturhuse er endnu kun delvis åbne (COVID-19), men det ændrer sig vel i de kommende uger/måneder.


I Randers kan man låne lokaler af kommunen hvis man er en forening med vedtægter og generalforsamling, jeg tænker det er det samme i andre kommuner. De har faktisk pligt til at stille lokaler til rådighed til foreninger, mener jeg.

Nu er vi ikke en forening i den forstand så sagen stiller sig nok anderledes mht. at få stillet et lokale til rådighed.
Men man kan jo forhøre sig hos kommunen, så har man vished.

I Glostrup er det strammet ind til, at man(medlemmerne/deltagerne) skal være bosat i kommunen... I hvert fald for et par år siden.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » fre 14. aug 2020 22:18

Fensten skrev:
Hvis i har mod på Aarhus, så er kantinen på mit arbejde velegnet.

Så er der også udsigt til Salling rooftop, regnbuen og taglandskabet henover det centrale Aarhus.

Men jeg skal kende en dato for at kunne booke (gerne flere for at finde en ledig dato)

Jeg er er slet ikke nået til scopniveau endnu. Men jeg vil nyde at se andre måle og blive klogere på jeres fine apperater.

Mvh.

Fensten


Hej Jan,

Tak for det fine tilbud om at bruge jeres kantine :thumbsup:
Får vi tilmeldinger nok i det jyske, vil det helt sikkert være en mulighed.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf cdp » ons 4. nov 2020 21:38

Der findes jo mange gode ældre scopes, der på den ene eller anden måde kan være nyttige. Jeg er jo også fuldstændig "jomfru" på området, men nysgerrig. En kammerat forærede mig et Hameq HM 605 forleden - om det virker 100% ved jeg ikke, men det er ikke kalibreret. Har det noget at sige, så længe der øves? Desuden mangler der også prober, så de skal også skaffes. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster