Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Alt om GDS

Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » tors 15. apr 2021 15:39

En coaxial enhed på ca 10" ville passe godt til de fysiske rammer vi har. Nu hvor der er blevet plads, ville jeg gerne lytte til et par Tannoy 10" enheder over en rørforstærker.

Hvad koster et sæt 10" Tannoy dual concentric enheder, og hvilke serienumre bør man gå efter? Der er forskel Tannoy's forskellige typer men hvilke egner sig til hifi.

Kabinet står jeg selv for....finders der et originalt delefilter til en Tannoy 10" bas må det gerne følge med i købet. En 8" coaxial enhed med slave kunne måske også bruges??

Hvem ved noget om Tannoy her på vintage hifi?

Jeg har set efter: "Tannoy Dorset Type 2528" ? er de gode? Der var også en Tannoy Eaton højttaler.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Helikon » tors 15. apr 2021 17:48

For at tage dem kronologisk var der i 10", prisen er sjovt nok faldende ned gennem rækken. startende med ultra dyr.
hilberink.nl er the-goto-place for Tannoy

med AlNiCo magnet:
Monitor red
Monitor gold lll LZ (Low Z, impedans)
monitor HPD 295

med keramisk magnet, efter 1977:
little gold monitor (2558)
2528
2525

Engang i slut halvfemserne havde de en serie der hed definition og i model D700 sad to 10" hvoraf den ene var en dualconcentric, de lyder aldeles fremragende i øvrigt.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Helikon » tors 15. apr 2021 17:50

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Louis » tors 15. apr 2021 18:41

Jeg købte for nylig et par Tannoy Dover med 10" der lød forbavsende godt!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Helikon » fre 16. apr 2021 07:26

Louis skrev:Jeg købte for nylig et par Tannoy Dover med 10" der lød forbavsende godt!

De er med little gold monitor i
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » fre 16. apr 2021 07:51

Tak for alle svar :thumbsup:

Så har jeg info at starte med.

I de tidlige udgaver brugte Tannoy "pap-membraner" eller træbaserede formpressede fiber membraner, hvor nogle senere udgaver ser ud til at være coatede Bextrene membraner (føles som plastik). Det samme membran materiale som 8" 'eren i de gamle velkendte KEF 103-2, var fremstillet af.

Nu må vi se hvad der dukker op på DBA og andre steder....

Vh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » fre 16. apr 2021 07:54

Helikon skrev:der er et par fine 10" MG her
https://www.ebay.com/itm/Tannoy-Monitor ... Sw~~dgYiN5


Der er jeg måske for kritisk...men er de ikke lidt "brugte" at se på??

Et "yngre" sæt i Holland så bedre ud :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » fre 16. apr 2021 08:26

"Tannoy Gold 8" for små penge? 1.777,- Kr

https://www.thomann.de/dk/tannoy_gold_8.htm?ref=intl&shp=eyJjb3VudHJ5IjoiZGsiLCJjdXJyZW5jeSI6NiwibGFuZ3VhZ2UiOiJkYSJ9

Frekvensområde: 54Hz til 20kHz fra et kabinet med beskedne mål: 42,9 x 27,4 x 33,6 cm

Gode anmeldelser af Tannoy Gold 8, der måske kunne fungere sammen med svagere røreffekt? :Tanke:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Elektronik » fre 16. apr 2021 08:34

Hvordan bliver lydbilledet, hvis diskant enheden sidder i midten af fuldtone enheden?
for normalt sidder diskanten for sig. :Tanke:
Elektronik
 

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Sorenki » fre 16. apr 2021 10:29

Ingen fase-problemer ihvertfald ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » fre 16. apr 2021 10:49

Elektronik skrev:Hvordan bliver lydbilledet, hvis diskant enheden sidder i midten af fuldtone enheden?
for normalt sidder diskanten for sig. :Tanke:


Det har været et stående problem for højttaler fabrikanterne at "opfinde" en punktformig lydafgiver, hvor signaler fra bas, mellemtone og diskant kommer fra et og samme areal. Bl.a indgår der tidsforskel/tidsforsinkelse af audiosignalet fra de forskellige frekvenser der ikke når øret på samme tid, og som der skal tages højde for i et flervejs system.
Derfor ses fra bl.a. JBL en tæt placering af enheder i trevejs nærfelt monitorer som L100 , L112 osv...eller enheder tæt på hinanden i lodret linje men i forskudt lodret plan.

Da definition og placering af instrumenter gengivet af en dynamisk højttaler blev et krav ved indspilning af musik numre, forsøgte flere producenter at skabe det vi kender som coaxial højttaler enheden. Senere blev ønsket om perspektiv, dybde og instrumenters placering i stereo billedet et krav, der er forsøgt løst på mange måder

Udover coaxial enheder har andre som f.eks Edgar Willshur der opnåede patent på "acoustic suspension" i 1954, forsøgt at reducere afstanden mest mulig mellem enheder i et trevejs system....og samtidigt tilpasset/placeret enhederne i forhold til hinanden af hensyn til akustik. Edgar Willshur arbejdede for at reducere antallet af komponenter i delefilteret, der både drejer og påvirker signalet mht fase, og dermed forskyder den akustiske fase af forskellige bølgelængder på vej mod øret.
Derfor tænker man ofte på et 24dB Linkwitz Riley filter, der betegnes som faselineært, men som er kostbart og besværligt at arbejde med.
Båndhøjttalere er igen en anden måde at tilstræbe "en punktformig lydgiver" på.


Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Dan63 » fre 16. apr 2021 16:40

Hej.

Nu hvor diskanten sidder bagpå bas/mellemtonens magnet, er der så ikke behov for at rette lidt op på den tidsforskydning det giver?
Diskantens lyd må jo komme en lille smule senere frem end bas/mellemtonens.
Var der ikke noget om at "Tubemania" anskaffede et tidskorrigeret delefilter til et sæt Tannoy han rodede med engang?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf Ehapa » fre 16. apr 2021 19:17

Jeg har haft en del Tannoy bla. De gamle Red, og Gold 10 monitors, og little gold monitors, hvis jeg skal sige noget dårligt er det som der nævnes her at tingene kan lyde lidt ude af balance, ellers synes jeg de lyder ret godt...TG
Er lidt inde på problemet i dette link.

http://www.troelsgravesen.dk/Tannoy_IIILZ.htm
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf ralphandersen » fre 16. apr 2021 20:17

Dan63 skrev:Hej.

Nu hvor diskanten sidder bagpå bas/mellemtonens magnet, er der så ikke behov for at rette lidt op på den tidsforskydning det giver?
Diskantens lyd må jo komme en lille smule senere frem end bas/mellemtonens.
Var der ikke noget om at "Tubemania" anskaffede et tidskorrigeret delefilter til et sæt Tannoy han rodede med engang?

Mvh Dan


I Tannoys XO5000 elektroniske delefilter er der en regulerbar tidsforskydning. Der findes også et passivt filter der tidsforskyder. Et "time delay unit" (https://www.hilberink.nl/codehans/tannoy34.htm)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Tannoy 10" dual concentric spørgsmål?

Indlægaf kj2005 » lør 17. apr 2021 12:17

Ehapa skrev:Jeg har haft en del Tannoy bla. De gamle Red, og Gold 10 monitors, og little gold monitors, hvis jeg skal sige noget dårligt er det som der nævnes her at tingene kan lyde lidt ude af balance, ellers synes jeg de lyder ret godt...TG
Er lidt inde på problemet i dette link.

http://www.troelsgravesen.dk/Tannoy_IIILZ.htm


Der er foregået en voldsom udvikling siden dual concentric så dagens lys første gang.

Uden egentlig viden om / undersøgelse af Tannoy's produkter , højttalernes frekvensgang og tidsforskydning/fasedrej i delefilter, står der kun en helt enestående lydoplevelse fra brormand's mange Tannoy indkøb tilbage i hukommelsen.
Jeg har ikke selv været så heldig at (have penge nok) eje et sæt højttalere, der i samme grad kunne definere, adskille og opløse detaljer med samme fantastiske overskud.

Det seneste indkøb der overbeviste mig om top lydkvalitet, var et sæt Tannoy GRF, Guy R. Fountain Memory, og at der ved dette sæt højttalere og de foregående Tannoy Gold 1000 studio monitorer (for mig) ikke var antydning af ubalance i gengivelsen eller "rod" i instrument placering ved lyttetest over hans rørforstærkere.

Det var min oplevelse af dual concentric gengivelse i topklasse. Uden at kende Tannoy's test resultater over senere dual concentric enheder, kan jeg ikke forestille mig, at Tannoy har undladt at tage højde for tidsdomæner og at indregne fasedrej i deres konstruktioner ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster