Død Sansui AU-7900

Alt om GDS

Død Sansui AU-7900

Indlægaf skjold » tirs 22. apr 2014 17:00

Hej

Jeg har fået sådan et sæt ind:

DSC_0978.JPG


men desværre er forstærkeren død. Den tænder og der kan høres en anelse skrat i højttalerne når der skiftes ml. speaker A og B men der er ingen lyd overhovedet, heller ikke sus eller brum.

Jeg har prøvet at forsyne den direkte i "main in", heller ingen lyd. Jeg ved ikke om der er et relæ der skal indkobles i sådan en men i hvert fald kan jeg ikke høre noget relæ.

Jeg havde lige toppen af men selve udgangsdelen sidder under den lidt underlige vandrette bagplade og er ikke så let tilgængelig. Jeg kunne derfor bruge lidt ideer inden jeg begynder at splitte det hele ad.

Pft.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. apr 2014 18:22

Jeg tror, ud fra det beskrevne, at du skal have den omkring et godt værksted/en god tekniker - desværre. Hvis relæet ikke klikker ind, så betyder det normalt, at der er problemer, som jeg ikke tror, at du lige kan løse...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf rørglad » tirs 22. apr 2014 19:56

Kan du måle spænding og modstand?
Hvis ja mål sikringerne (0 Ohm hvis de ikke er brændt af)
Mål DC spænding på HT udgangen. Hvis over f.eks 150 mV stop her.
Hvis ikke mål efter andre spændinger (start på højt måleområde!)
Hvis du kan måle spændinger i størrelsesordenen 10 til 50 V prøv da om der er signal fra pre out ind i en anden forstærker eller båndoptager.
Hvis intet resultat: kvalificeret hjælp (kan næppe repareres via fjernbetjening) eller sælg som defekt.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf Nillerviborg » tirs 22. apr 2014 20:20

Jeg kan sgu ikke rigtig huske - 7900'eren er det en af dem med sikkerhedskredsløb og småsignal-forsyning på et stort print for sig selv?? - i givet fald er dårlige lytter og løde forbindelser ikke ualmindeligt på dette.

Men samtidig vil jeg dog også anbefale, at en kvalificeret kigger på den. Umiddelbart ser den majet fin ud på billedet, og hvis det er rigtig, vil den absolut både for ejer ( for brug ) og ifbm. salg være mest interessant i pæn stand, men fungerende.

Hvis ikke det ligger for langt væk, kigger vi selvfølgelig gerne på den i firma'et - og kan du finde ud af og pakke den forsvarligt, kan den slags osse sendes med posten. ...

Mvh. Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf skjold » ons 23. apr 2014 10:25

Takker :) Jeg overvejer lige hvordan jeg griber det an, i første omgang med inspiration fra rørglad. Den er ganske rigtig pæn - og efter en rengøring endnu pænere end på billedet. Jeg har læst lidt forskellige steder om årsager som vist er alt fra defekte transistorer i sikringskredsløbet til defekte ladelytter.

Jeg har endnu ikke haft den skilt tilstrækkelig ad til at jeg lige kan svare på hvordan layout er mht. print.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf Elway » ons 23. apr 2014 20:48

jeg har haft tuneren.... skøn sag med et fedt svagt grønt lys i displayet - ser lækkert ud i mørke. Jeg håber du får liv i forstærkeren.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf skjold » ons 23. apr 2014 21:31

Tak :) Jeg har netop haft bunden af og der sidder 4 sikringer. 2 af dem mrk. 8A er brændt af men jeg har desværre ikke nogen liggende i den størrelse.

De kan ses på billedet her: http://2.bp.blogspot.com/-9MEsP6kWZjY/T ... G_4825.JPG
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. apr 2014 21:36

8A !

Edit:Ved et hurtigt kig på diagrammet synes jeg det ser ud til at være 6A-sikringer (v. 220-240V)

- av - så tror jeg, at du skal have kigget på den. Der er en grund til at de springer og dét er det interessante. Jeg er her på afstand bange for, at du ikke sådan lige kan klare den selv - desværre.

Du kan selvfølgelig prøve at sætte to nye 6AT i samme sted, men jeg tror ikke, at det vil være lykkebringende - .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf kbekke » ons 23. apr 2014 22:24

skjold skrev:Tak :) Jeg har netop haft bunden af og der sidder 4 sikringer. 2 af dem mrk. 8A er brændt af men jeg har desværre ikke nogen liggende i den størrelse.

De kan ses på billedet her: http://2.bp.blogspot.com/-9MEsP6kWZjY/T ... G_4825.JPG


Det ser også ud som modstanden i nederste højre hjørne har haft det en "smule" varmt på et tidspunkt. Hvis du ikke selv har forstand på/mulighed for at fejlsøge og reparere under sikre forhold, så overgiv opgaven til en, der kan.

Du må IKKE bare sætte nye sikringer i og starte den op direkte på 230V!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf his067 » ons 23. apr 2014 23:31

kbekke skrev:
skjold skrev:Tak :) Jeg har netop haft bunden af og der sidder 4 sikringer. 2 af dem mrk. 8A er brændt af men jeg har desværre ikke nogen liggende i den størrelse.

De kan ses på billedet her: http://2.bp.blogspot.com/-9MEsP6kWZjY/T ... G_4825.JPG


Det ser også ud som modstanden i nederste højre hjørne har haft det en "smule" varmt på et tidspunkt.
Du må IKKE bare sætte nye sikringer i og starte den op direkte på 230V!

Det er ikke en modtand: det er en 4KV kondensator (jeg kan ikke huske værdien) som DEMKO insisterede på. Den forhindrer gnist i tænd/sluk kontakten (og i mine øjne ser den fin ud)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf mcs_5 » ons 23. apr 2014 23:51

Jeg tror i snakker om forskellige hjørner ;)

Jeg kan også se en "varm" modstand.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf kbekke » tors 24. apr 2014 00:04

his067 skrev:
kbekke skrev:
skjold skrev:Tak :) Jeg har netop haft bunden af og der sidder 4 sikringer. 2 af dem mrk. 8A er brændt af men jeg har desværre ikke nogen liggende i den størrelse.

De kan ses på billedet her: http://2.bp.blogspot.com/-9MEsP6kWZjY/T ... G_4825.JPG


Det ser også ud som modstanden i nederste højre hjørne har haft det en "smule" varmt på et tidspunkt.
Du må IKKE bare sætte nye sikringer i og starte den op direkte på 230V!

Det er ikke en modtand: det er en 4KV kondensator (jeg kan ikke huske værdien) som DEMKO insisterede på. Den forhindrer gnist i tænd/sluk kontakten (og i mine øjne ser den fin ud)


-Den er sikkert rigtigt fin, den kondensator - og næppe skyld i nogetsomhelst. Jeg refererede dog til "nederste højre hjørne" af det driverprint, hvorpå de sikringer sidder, som vi taler om. Beklager, hvis det var uklart.

Jeg tillader mig af forsigtighedshensyn at fastholde min anbefaling :Gammel:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf snod » tors 24. apr 2014 06:23

Hvis der googles efter billeder af Sansui AU-7900, finder man et sted det brugte billede med samme varme modstand og samme røde 4-tal i hjørnet.
Så diskussionen om den varme modstand er nok lidt teoretisk.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 912
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf skjold » tors 24. apr 2014 19:40

Tak til alle :) Billedet jeg linkede til var fra nettet og for at vise printet med relæet og sikringerne. Det rigtige billede er her:

DSC_0979.JPG


Som sagt er begge 8A sikringer røget og som en nævnte, så sker det nok desværre ikke helt uden grund :shock:

Det ser også ud til, at printet har været ret varmt i området omkring og under de 6 dioder til venstre for sikringerne...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Død Sansui AU-7900

Indlægaf jan_stevns » tors 24. apr 2014 19:48

"ret varmt" dækker vist ikke helt. Jeg tør næsten æde min hat på at lodningerne på undersiden er temmeligt medtagne
jan_stevns
 

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster