indikatorpærer, denon

Alt om GDS

indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » søn 13. aug 2017 23:05

Hejsa
Skal have skiftet de fleste pærer i en Denon pma forstærker. Har engang læst de skulle være 16v-40ma.
En måling Med/uden pærer viser 15,5v dc eller 33v ac. Skal det være 24v i stedet?
De gamle er ø5 x 10mm i længde og ca. 5mm fra print. Alle loddet på print. En hurtig søgning rammer disse : https://www.elextra.dk/details/H25123/t ... -oe65x23mm
Er lidt i tvivl og med en samlet pris over kr. 100,- , vil jeg jo gerne bestille de rette.. ;)

Manual og pæretype herfra: http://manualmachine.com/denon/pma-757- ... ce-manual/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » man 14. aug 2017 16:23

Jeg kontaktede hifi klubben, som ikke længere bruger eller kan skaffe de originale pærer. I stedet benytter de samme pærer som i Nad ,14v/80mA , - med godt resultat. Deres svar på pris er = kr. 50/stk + porto/eksp. gebyr mv.
For ikke at få kaffen i den gale hals, har jeg bestilt 12 stk ditto 14v/65mA andetsteds på nettet, hvor prisen er ca. 10kr incl. alt. En skam de kære værksteder herhjemme, ikke sætter deres priser lidt mere realistisk, men reolplads koster jo også.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf skjold » man 14. aug 2017 19:29

Incl alt? Så er det vel Kina :) Tja, de har luret de ikke kan tæve resten af verdenen men de kan oversvømme alle med billige varer, så de til sidst sidder på al produktion :/ Jeg gør mig dog ikke bedre og har også handlet der før, hvis det var for pebret herhjemme... Det er til min gamle Denon?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf sorenb » man 14. aug 2017 19:53

cdp skrev:Jeg kontaktede hifi klubben, som ikke længere bruger eller kan skaffe de originale pærer. I stedet benytter de samme pærer som i Nad ,14v/80mA , - med godt resultat. Deres svar på pris er = kr. 50/stk + porto/eksp. gebyr mv.
For ikke at få kaffen i den gale hals, har jeg bestilt 12 stk ditto 14v/65mA andetsteds på nettet, hvor prisen er ca. 10kr incl. alt. En skam de kære værksteder herhjemme, ikke sætter deres priser lidt mere realistisk, men reolplads koster jo også.. ;)

14V er vist i underkanten, med mindre du sætter en modstand i serie ....diagrammet du link'er til siger 15,6V
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » man 14. aug 2017 20:39

sorenb skrev:
cdp skrev:Jeg kontaktede hifi klubben, som ikke længere bruger eller kan skaffe de originale pærer. I stedet benytter de samme pærer som i Nad ,14v/80mA , - med godt resultat. Deres svar på pris er = kr. 50/stk + porto/eksp. gebyr mv.
For ikke at få kaffen i den gale hals, har jeg bestilt 12 stk ditto 14v/65mA andetsteds på nettet, hvor prisen er ca. 10kr incl. alt. En skam de kære værksteder herhjemme, ikke sætter deres priser lidt mere realistisk, men reolplads koster jo også.. ;)

14V er vist i underkanten, med mindre du sætter en modstand i serie ....diagrammet du link'er til siger 15,6V


Ja nu må vi se - de er en smule mindre, mener ca 18v/40mA var næste valg, og den tror jeg bliver for svag, da de pærer som lyste, ikke gjorde meget liv. ( de var godt nok også lidt mørke) . Jeg sammenligner lige med de gamle, inden de fraloddes.
Jeg har handlet ved Elektra, og prisen er pr. stk, altså ca.130 for det hele - fik vist ikke udtrykt mig helt klart.. ;)
Jeg plejer at købe småting hos FAE i odense, men her kunne de ikke hjælpe.
Til Sjold - Ja, din gamle Denon får første parket, nu vil jeg opleve gamle dage igen.. :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 09:46

Update - så er lyset kommet tilbage - Etc -383 -3 er navnet på printet, hvor pærerne er monteret. Det skal afmonteres, de små gummiklodser. der begrænser lyset fjernes - herefter er det ren plugNplay. Eneste udfordring omkring de nye pærer, er at trådene er betydelig tyndere som originalen, så lidt pertentlighed her. Lysstyrke en anelse mere, som original, men ingen udtalt varme.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf sorenb » tors 17. aug 2017 12:11

tror du bør overveje om det er en god ide at benytte en pærer specificeret til 14V i en konfiguration, hvor der er 15,6V, el. 10% overspænding (i.flg. diagrammet er den spænding reguleret, så den vil nok være ret stabil og ikke sving ift. net-spændingen).
Så vidt jeg ved betyder 5% overspænding en halvering af levetiden, og tilsvarende 5% underspænding en fordobling af levetiden.
Særligt om du har tænkt dig at sende den videre ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 12:25

Jeg ved ikke hvor følsomme de er på overspænding ( endnu ) - hvis jeg ex. indsætter en modstand i serie på stelsiden, hvor stor skal den så være vil du mene ?? Ps. sikring self ændret til 240V
Jeg ville jo ellers ha" benyttet LED, men synes de fleste lyser noget mere end trådlamperne og valgte derfor den nemme løsning. Slap så også for div. udglatning/dæmpning af det eksisterende.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 15:45

sorenb skrev:tror du bør overveje om det er en god ide at benytte en pærer specificeret til 14V i en konfiguration, hvor der er 15,6V, el. 10% overspænding (i.flg. diagrammet er den spænding reguleret, så den vil nok være ret stabil og ikke sving ift. net-spændingen).
Så vidt jeg ved betyder 5% overspænding en halvering af levetiden, og tilsvarende 5% underspænding en fordobling af levetiden.
Særligt om du har tænkt dig at sende den videre ...

Hvis vi antager en spænding på ca. 16v, som helst skal være 13v, kan denne beregning så bruges:
16-13 = 3v over modstand,
strømmen i system = 0,065A (pr.stk)
Str. på modstand = 3/0,065 = 46,2 ohm
Effekt pr. modstand = 195mW
Er det helt i hegnet, når vi taler ac ?? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf skjold » tors 17. aug 2017 16:02

Med 15,6 Volt bruger du 27 Ohm og så ender du på ca. 13,9 Volt. Med forbehold, da jeg kun er amatør :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 18:51

skjold skrev:Med 15,6 Volt bruger du 27 Ohm og så ender du på ca. 13,9 Volt. Med forbehold, da jeg kun er amatør :)


Det lyder fornuftigt, Skjold - til gengæld er de 195mW/stk pære ikke korrekt. Får det til 0,91w/pære, og da op til 4 lamper kan indkobles samtidig, skal modstanden være omkring 5w-typen, evt. med noget køling. Er det korrekt ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf skjold » tors 17. aug 2017 19:50

Lyder rimeligt - uden jeg lige har regnet det præcist. Kan du ikke i stedet sætte en 1W modstand før hver pære, altså ialt 4 modstande?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 20:16

Helst ikke - der er ialt 9 lamper, men altså 4-5 stk. der max. kan aktiveres samtidig. Og du har sikkert set, hvor lidt plads der er derinde.. ;) Så hellere finde en fælles stel/fase, som klarer det samlet, hvis muligt..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf sorenb » tors 17. aug 2017 20:48

cdp skrev: Hvis vi antager en spænding på ca. 16v, som helst skal være 13v, kan denne beregning så bruges:
16-13 = 3v over modstand,
strømmen i system = 0,065A (pr.stk)
Str. på modstand = 3/0,065 = 46,2 ohm
Effekt pr. modstand = 195mW
Er det helt i hegnet, når vi taler ac ?? ;)

Det er 15,6V DC i.flg. diagrammet.
Dine udregninger er rigtige.
Inden du tyr til at lodde tingene samme, bør du nok lige teste om pærene faktisk trækker 65mA (når de er varme).
Er der plads til almindelige 1/4W through hole modstande?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: indikatorpærer, denon

Indlægaf cdp » tors 17. aug 2017 21:54

Hej Sorenb
Der er kun plads på de ledninger der går ind - selve printets for/bagside vil/kan jeg ikke lodde modstande i - heller ikke lodrette 1/4 w, og vil helst udgå alt for synlige ændringer, når resten er i så fin/original stand nu. ;)
Har ikke målt forbrug - kan et multimeter i serie bruges eller amperemeter med formodstand ??
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Flyng og 26 gæster