Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » man 18. dec 2017 23:13

Det myldrer med projekter på Lencoheaven, men der er ALT for få Lenco-projekter her på forum. Derfor har jeg besluttet mig for at dele mit lille vinter-projekt med jer. Håber I vil synes om det, og måske endda komme med lidt input i ny og næ.

Det hele startede med, at jeg for et par år siden fandt to L75’ere i storskralden. Jeg kendte ikke på det tidspunkt noget særligt til netop denne pladespiller, men kunne selvfølgelig se det var kram. Hurtigt stødte jeg på Lencoheaven, og så blev jeg hooked! Den ene blev restaureret efter alle kunstens regler i helt original stand, og den har sidenhen været min primære pladespiller. Den udkonkurrerede simpelhen alt andet jeg har haft. Nu har den en god historie og står mig i meget få penge. To ting jeg godt kan lide.

Den anden fik jeg også til at spille, men den har sidenhen bare stået og samlet støv. Så nu skal der ske noget andet med den, da jeg ikke vil have to næsten ens pladespillere stående. Og desuden er jeg vildt nysgerrig efter at finde ud af om en ombygget og ”moddet” Lenco virkelig er så god som den ofte bliver omtalt. Sådan ser den ud:

Billede

Planen er at bygge en ny plint efter opskrift fra Lencoheaven. Tegninger printet i A1:

Billede

Det er en god og meget lettilgængelig opskrift. Jeg har været så heldig at få en rest 18mm krydsfiner i birketræ fra mit arbejde. Super lækkert træ.

Billede
Billede

En sløjd-kyndig kollega hjalp mig med at skære dem til noget der ligner 44.5 x 35cm. I baggrunden kan Lencoen i original stand lige anes.

Billede

Har her til aften fået lavet en hel del ”skudhuller”. Et par af pladerne er derfor klar til at få en tur med stiksaven. Jeg laver fire gennemgående huller i alle lagene og monterer en gevindstang op gennem plinten, som skrues fast i chassis som sgu har påmonteret fire studser med gevind. De bliver ikke anvendt almindeligvis, så det er mig en gåde hvorfor Lenco har lavet dem med gevind i sin tid. Det er som om den her pladespiller bare er blevet bygget til at blive modificeret og leget med. Anyways, lige nu tænker jeg, at plinten skal mørkbejdses, men har ikke besluttet mig endnu. Jeg kan godt lide den her plint, som jo læner sig meget op af en original:

Billede

Den lille udfræsning nederst vil jeg gerne forsøge mig med. Så har jeg jo også en god grund til at ønske mig en overfræser til jul. Desuden skal det her monteres:;

Billede
Billede

Og så har jeg købt et låg på Ebay:

Billede
Billede

Det er fra Audio Technica. Det lille label har jeg klippet ud fra face-platen, som er fjernet fra chassis, da den var meget ridset og ikke køn at se på.

Billede
Billede

Chassis skal ”Nitromorses” (eller måske sandblæses?). Jeg regner med, at den skal spraymales sort med en smule glans. Tænker en af de der rasle-dåser kan klare jobbet. Jeg ved ikke om jeg vil give den klarlak endnu.

Billede

Mellemhjulet vil nogen nok kunne spotte er fra Audiosilente. Italiensk håndværk. Den ser utrolig lækker ud, meeen jeg må sige at den på ingen måde spiller eller ruller ligeså godt som en original i god stand. Jeg var ret overrasket over hvor meget ”rummel” den afgav, da jeg afprøvede den på min Lenco. Jeg har pakket stangen ind i sprinkler-slange-gummirør fra Thansen ;) et super billigt mod. Jeg ved sgu ikke om det virker, men det føles rigtigt.

Billede

På Troels Gravesens hjemmesiden har jeg læst at resonansdæmpende materiale er godt. Derfor har jeg købt en pakke 2.3mm STP, som skal monteres på undersiden af chassis så mange steder som muligt. Det har jeg til gengæld store forventninger til.

Billede

Motoren skal renses og smøres. Det har jeg ikke prøvet endnu, men på Lencoheaven er der jo en udførlig opskrift – så det ser jeg frem til at give mig i kast med. Til sidst et billede af alle delene som er gemt væk i små poser.

Billede

I bunden af papkassen ligger den tunge tallerken. Den skal blankpoleres. Den så ofte udskældte arm vil jeg beholde. Jeg synes den er flot, og jeg synes også den spiller fremragende med en Audio Technica AT95e. Jeg håber lidt på at få fingre i en af ”Norberts 3D-printede headshells”. Hvis nogen af jer er på Lencoheaven, ved I sikkert, hvad jeg mener.

Billede

Alt for nu.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Louis » man 18. dec 2017 23:58

Super spændende projekt - og lader til at være gennemtænkt. Jeg har selv været igennem møllen mange gange og prøvet mange ting af. Jeg har også en kommentar eller to. Men er lige på vej i seng - så den kommer i morgen.

Men virkelig godt projekt og jeg glæder mig til at følge det.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Almarx » tirs 19. dec 2017 00:55

Det ser jeg frem til. Jeg har selv et værk jeg har fået fra Louis, der har fået plint og en Mørch UP 4 tonearm. Det er rigtig godt !
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Louis » tirs 19. dec 2017 11:18

Som skrevet ovenfor super spændende projekt. Jeg kan især godt lide at du bibeholder den originale plint størrelsen. Jeg synes aldrig de her kæmpe plinte bliver særligt kønne. Mht til overfræsning købte jeg en glimrende Bosch i Harald Skrald for 600 kr for nylig. Nem at bruge, og de havde også et godt bitsæt - men om der lige var en lille tynd en som du skal bruge kan jeg ikke huske. Alternativt kan du jo fræse en meget lille 45graders vinkel på de to nedeste plader inden du limer dem sammen, for at få resultatet. Så har du også en ekstra chance hvis du laver en fejl ;)

Hvis Nitromors ikke fjerner malingen er det ikke så besværligt at slibe, spartle, grunde og male. Jeg har gjort det flere gange med spartlemasse af den type der hedder Keramisk metal - og så almindelig spraymaling.

Jeg har selv lige monteret Audioslitentes mellemhjul i en L70'er. Den blev totalt lydløs derefter. Den fik også en omgang bitumen i toppladen.

Det eneste jeg synes du skal overveje er en bedre arm. Værket kan blive helt umanerlig godt, og der er du godt på vej hen. Den lammetævede min 124'er i sin tid. som ellers også havde fået ny plint osv. Men alle mine forsøg på at forbedre den arm er endt med at den alligevel blev kasseret. Nye V blocks, nye lejer, rewirering. Det hjælper jo lidt, men der er lang vej til en Rega, Sme eller Stax. Der er selvfølgelig et originalt spørgsmål i det. Men med alt det arbejde du ligger i det, er det næsten en skam i mine øjne. Alternativt kunne du kigge efter en L70 arm, den er væsentligt bedre.

Tommelfinger op herfra :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » tirs 19. dec 2017 12:22

lige i forlængelse af Louis glimrende indlæg - Hvis du vil bibeholde den originale montering af armen, mener jeg der er nogen arme der faktisk passer i hullet - men Louis har vidst et bedre overblik her!

ift rummel du oplever med audiosilentes mellemhjul, så tag lige et ekstra kig på motorakslen, og se om den skal renses og poleres?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Tonni » ons 20. dec 2017 09:27

Arme der (næsten) passer i hullet kunne være Linn, og Ortofon AS212, samt sikkert flere andre...? Men der bør forventes tilpasning, som ser ud til ikke at være et problem... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Tonni » ons 20. dec 2017 09:28

Lencoheaven har flere artikler om forskellige arme, der er drop in replacements...
Glæder mig til flere skriv om projektet! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » tors 21. dec 2017 00:16

Først og fremmest: Tak for alle de gode tilkendegivelser og input. Jeg har virkelig grublet og undersøgt på baggrund af det I har skrevet og især tænkt over det med armen. Da Jeg har en Rega Planar 3 stående i skabet har jeg mest undersøgt, hvordan jeg evt. ville kunne få RB300 armen til at fungere med Lencoen. Det kan jo lade sig gøre, men det kræver en del. Derfor gik jeg lidt væk fra det igen og ulig hvordan jeg ellers plejer at handle, tog jeg her til aften en beslutning:

Billede

Ét stk. Ortofon AS 212. Vist nok en af dem fra en Telefunken S500/S600 grundet sort headshell og kontravægt. Totalt impulskøb! Men den dukkede pludselig op på Ebay og til en ret ok pris. Jeg er helt vild med den, og er meget spændt på hvad den kan. VTA bliver så vidt jeg kan se ikke et problem, da den på samme måde som Lencos, kan justeres i højden. Derudover er den let at få til at passe i chassis-hullet, fordi jeg kan nøjes med en adapter fra Ebay a la:

Billede
Billede

Det eneste problem en sådan løsning giver mig er, at pivot to spindle kommer til at være 212mm og ikke 210mm og altså 2mm for meget. Jeg ved ikke helt om jeg skal være ligeglad med det eller prøve at finde en løsning som nogen har gjort her:

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... #msg197231

En anden overvejelse går på om jeg skal beholde Lencos egen løftemekanisme eller montere en armlift på Ortofonen. Jeg hælder mest til det sidste. Jeg spekulerer desuden på pickup. Har altid gerne ville prøve moving coil, så tænker pt Denon DL-110. Den er jo high output og vil derfor passe til min forstærker (NAD 3020i) uden videre. Men jeg kunne jo også bare vælge OM30...tænke, tænke.
Senest rettet af hess tirs 30. jan 2018 21:51, rettet i alt 2 gange.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Captain Phoenix » tors 21. dec 2017 00:42

Herligt projekt - og godt med gode fotos. Tak.
Ortofon OM30 er en god pu - men jeg synes den kommer til at se “akavet” ud i den kombinationen du er på vej til.
Og selv om lyden jo er det vigtigste, så ville jeg vælge en pu med et mere klassisk, “full body” udseende.
Jeg er selv glad for min DL-110 (selv om den ikke er den “mægtigste” i bassen - men ellers meget musikalsk og all round).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf R.P. » tors 21. dec 2017 08:02

Det er et fedt projekt du har gang i, og Ortofon armen bliver du ik ked af, den spiller kanont godt.
Men bedst med de mere lavcompliante pu. Om og VM serien er no go.
En dl 103r er en rigtig god partner til den arm.
Det er meget vigtigt du holder dig til de 212mm, da det jo er en ret kort arm, for at holde minimal fejlsporing.
Jeg har selv spillet med diy lenco med den arm i 10år snart, dog i en helt anden plint, hvor hjørnet er skåret af så der er plads til forskellige arme.
Har indtil for nyligt brugt den med min egen vta lifter, i rustfri stål. Armen blev renoveret med et bronze leje holder i stedet for.
Og lejerne justeret op til total nul slup.

Held og lykke med projektet, det bliver spændende at følge
R.P.
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 okt 2015
Lokalitet: Kalundborg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Louis » tors 21. dec 2017 08:35

Super godt køb med den arm. De er super og kan sagtens klare en god MC. Som skrevet er det vigtigt at du holder dig til 212 mm, for at undgå forvrængning. Men det er bestemt en arm der matcher værket!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf High Sky » tors 21. dec 2017 11:44

Hej
Super spændende projekt at følge.
Det slog mig, men jeg har selv kikket en del på Lencoheaven.... og mener der er flere eksempler på diy projekter med L75 hvor folk sætter en Rega 300 arm i det allerede eksisterende hul til den lenco armen.
Eller har jeg misforstået det.....
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Ehapa » tors 21. dec 2017 12:54

Ser godt ud,...og godt du sprang på ortofon armen ..bliver spændende at læse mere om.

Jeg har lige lavet et projekt med en 30kg plint, og rs-212 arm(ikke i chassis), lenco har noget med flow/timing som de andre mellemhjuler ikke har.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hificlassic » fre 22. dec 2017 10:46

Jeg har fået blod på tanden og fået mig en Lenco L75, og har en Rega RB300 liggende som skal rewires. Mon der er nogen der har en ekstra tallerken liggende? Jeg har en Lenco arm, m. headshell og pickup og en plint i overskud
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hificlassic » fre 22. dec 2017 12:29

High Sky skrev:Hej
Super spændende projekt at følge.
Det slog mig, men jeg har selv kikket en del på Lencoheaven.... og mener der er flere eksempler på diy projekter med L75 hvor folk sætter en Rega 300 arm i det allerede eksisterende hul til den lenco armen.
Eller har jeg misforstået det.....

RB300 skal have 222mm til center, så hullet skal flyttes lidt. Højden ved jeg ikke om bliver et problem
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz, kj2005 og 22 gæster