Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hmt » søn 14. jan 2018 17:31

Godt det lykkedes at lave. Ellers er der som nævnt i tråden også reservedele på ebay.

Jeg er selv meget positivt overrasket over Shelter 201. Det er en MM-pu, som jeg faktisk er mere glad for end mange andre noget dyrere MC-PU'ere jeg har/ har haft. Til kr. 1000 hos Vassago fra ny er den absolut et fund, lysår bedre end hvad man ellers finder af klassiske MM'ere,

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 14. jan 2018 18:26

Ok. Den må jeg lige læse mere om. Tak for forslaget.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 14. jan 2018 22:11

Lidt billeder fra søndagens Nitromors-fest:

Billede
Billede
Billede
Billede

Den fik et ordentligt lag, og efterfølgende pakkede jeg det hele ind i film. Efter nogle timer var det let at skrabe af med en spartel. Det næste skridt er at klargøre de huller, der skal lukkes. Jeg har læst, at man får det bedste resultat ved at slibe rundt i kanten, så formen bliver konisk - så det vil jeg gøre. Derefter udfylder jeg så med glasfiberspartel. Til sidst påtænker jeg at slibe med vådslibepapir. Noget lignende korn 400, 600, 800, 1000 og 1200. Og hvis ikke jeg er for træt i armen efter det, får den nok også en gang Autosol. Hvad tænker I?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hmt » man 15. jan 2018 00:05

Det ser super flot ud. Graversen har et tip til hvordan man bedst udfylder hullerne til tonearm mm., men det har du sikkert set;

http://www.troelsgravesen.dk/LencoL75.htm

Jeg så i øvrigt tidligere i tråden at du vil dæmpe med bitumen. Jeg kender flere som fraråder det - alle materialer har en lyd og bitumen er ikke særlig vellydende. Men det er vel et spørgsmål om at lytte sig frem, da det altid kan rulles tilbage.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Helikon » man 15. jan 2018 10:08

his067 skrev:Jeg ordnede problemet ved at købe en messingstang (Ø=4mm), som jeg skar til en passende længde. Den passer dejligt stramt i det hulrum som der er i plastikken så det er bare et spørgsmål om at skubbe de to stykker sammen igen. Det er en ti-minutters reparation, ikke meget mere.


:ide: Ja selvfølgelig :Thumpsup:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 3. feb 2018 23:57

Ok. Der er sket en del, men en ordentlig opdatering kommer senere. Lige nu har jeg bare et hurtigt spørgsmål: Er der nogen som har prøvet at skifte dæmpemiddel på en Ortofon 212 lift som denne her, og kan fortælle mig hvordan jeg bedst åbner/adskiller den?

Billede
Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 28. feb 2018 14:58

Her kommer en opdatering:

Efter laaang tids overvejen og søgen efter en løsning på mit arm-lift problem, besluttede jeg mig for at gå efter en original lift. Jeg synes ikke det var fedt at skulle bore i armbasen for at montere fx en Rega- eller en Jelco-lift. Det ville i sidste ende ikke komme til at se helt rigtigt ud. Derfor besluttede jeg mig for at slå til på den her:

Billede

En Scandyna 1400 med Ortofon AS212 MK2 arm inklusiv en original og selvstændigt fungerende armlift. Tanken var egentlig, at jeg bare ville snuppe liften og så sælge resten videre. Men jeg er blevet helt vild med dens 80er industrielle atomkraftværk-look. Tjek lige måtten og de orange knapper! Derfor har jeg besluttet mig for at beholde den og shine den op. Og det gav mig jo så en god anledning til at øve mig lidt på at renovere en as 212 arm.

Første skridt blev at adskille og rengøre tonearmen - inklusiv lejer.

Billede
Billede
Billede

Det gik overraskende nemt. Den vipper og drejer nu fuldstændig perfekt med minimum friktion og uden slør. Næste skridt var tonearmens headshell, som en eller anden tidligere ejer har været kreativ med:

Billede

Som det ses har den fået boret et ekstra sæt huller samt afkortet gevindstængerne. En god mulighed for at øve mig lidt på at arbejde med glasfiber. Så det gav jeg mig i kast med.

Jeg fandt en dåse spraymaling hos den lokale auto-forretning, som så ud til at være meget tæt på den originale. Den blev testet på en metalplade og viste sig at være spot on.

Billede
Billede
Billede

Derefter blev hullerne gjort klar. Det vil sige, de blev boret så kanten blev konisk og dernæst blev der slebet let over det hele.

Billede

Bagsiden blev så blokeret med et stykke plastik og noget tape

Billede

Glasfiber blev blandet med en smule medfølgende bindingsmiddel. Jeg påførte med en plastikspartel. Det skal gøres i løbet af ret kort tid, da det størkner hurtigt.

Billede

30 minutters tørretid

Billede
Billede

Så var det tid til sandpapir korn 400 samt 800. Da den var helt glat fik den endnu en tur med glasfiber og efterfølgende sandpapir. Meget vigtigt at gøre dette to, eller måske endda tre gange, da hullerne ellers vil være at se efter man har malet - det lærte jeg på den hårde måde!

Billede

Klar til maling

Billede

Resultatet efter ca. tre lag maling. Jeg er meget tilfreds. Nye skruer er bestilt. De skal limes fast på finger-liften, da de andre jo er blevet afkortet.

Lidt mere on-topic har jeg modtaget den amerikanske valnød til plinten:

Billede

Den er ubehandlet, så jeg har brugt en del tid og overvejelser på at finde den rette efterbehandling af træet og har prøvet med diverse bejdse-blandinger og olier.

Billede
Billede
Billede

Valget faldt på Danish Oil. Et fantastisk produkt, som virkelig får det bedste frem i træet. Bejdse kom til at se for tørt og kedeligt ud i modsætning til olien som gav det liv og den helt rette glød.

Ellers er det kun småting jeg har fået gjort, da jeg har alt for mange pladespiller-projekter i gang. Næste skridt må være at få limet plinten sammen. Og hvis der er nogen, der har et bud på, hvordan jeg bedst åbner den der lift, så kom med det :p
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » ons 28. feb 2018 15:34

Er det finer? - ligner ikke den finer jeg selv har haft. Det er måske med lim/klister på bagsiden?
Det virker tykkere end det jeg er vant til at arbejde med ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 28. feb 2018 15:39

Yes. Det er ægte iron-on-wood-veneer med lim på bagsiden ;) Mener det er 0,6mm. Jeg har arbejdet med det en enkelt gang før og fik et fint resultat til mit behov.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 28. feb 2018 16:48

Ser farligt flot ud det headshell. Og respekt for at du ikke splitter nok en pladespiller ad, selvom den har en eftertragtet arm. Den er cool, sådan lidt Dieter Rams/Braun 70'er?

Hvor køber du finér?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » ons 28. feb 2018 17:41

Ja, der er bestemt noget tysk over den. Indeni er den også nærmest en tro kopi af en bæltedrevet Thorens.

Fineren er fra England via eBay.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf mantelteo » ons 28. feb 2018 19:07

Respekt, flot stykke arbejde med armen og headshell
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » tors 1. mar 2018 12:33

ift olie bearbejdning af valnøddefineren, så. er jeg meget vildt med JBL's opskrift til deres højtalere, der jo også er amerikansk valnøddefiner. Det er en blanding af Linolie og maler-terpentin.
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page25.jpg

jeg skriver lidt om det, i denne tråd:
viewtopic.php?f=557&t=9552&p=85259&hilit=reborn+II#p85259
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 4. mar 2018 21:25

Tak for input, Sorenki. Jeg tror faktisk jeg har noget af det liggende. Fik det af min morfar for en del år siden, og mener faktisk han fortalte mig, at det var lavet efter opskrift fra en snedker. Det må jeg lige prøve i kombinationen med slibning.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Sorenki » søn 4. mar 2018 22:02

Jeg har ihvertfald være glad for den opskrift, den er nem at arbejde med og giver et rigtig flot resultat, i mine øjne (men jeg er selvfølgelig også vild med udseendet af JBL højtalere, så det gir jo lidt sig selv ;) )
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: RetroBoy, spuncut og 30 gæster