Remmos audio MC riaa

Alt om GDS

Remmos audio MC riaa

Indlægaf Morten aa » tors 1. feb 2018 23:04

Hej
Jeg har en fremragende MC riaa fra hedengangne remmos audio.
Jeg ønsker at kunne bruge den med mm pickup også.
Indgangsimpedansen er der styr på da der sidder en 47k parallelt med en 120r med switch.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg reducerer gain på den mest korrekte måde.
Min ide er er øge modstanden på de to Dual jfets. Se tegning.(en kanal)

Derved kan jeg lade resten af kredsløbet forblive uændret.

Jeg har set denne modifikation på andre hybrid riaa's.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten aa
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 apr 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf spuncut » tors 1. feb 2018 23:40

Hej Morten
Velkommen til :)
Der går ingen strøm i gate på en FET, der vil derfor ikke være noget spændingsfald over disse modstande og dermed ingen dæmpning uanset størrelse. Hvorfor sidder de så der, kan man jo så passende spørge? Det gør de for at begrænse trinnets båndbredde, idet modstanden danner et virtuelt lavpasled sammen med FETtens indgangs-kapacitet.
En farbar vej kunne være at lave 47k-modstanden om til en spændingsdeler og flytte 120Ohms-modstanden (MC) hen foran spændingsdeleren.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf mcs_5 » tors 1. feb 2018 23:54

Kunne du ikke bare springe FET-indgangstrinnet over?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf Morten aa » fre 2. feb 2018 07:24

mcs_5 skrev:Kunne du ikke bare springe FET-indgangstrinnet over?

Mikkel


Hej Mikkel
Kan ikke gennemskue om FET trinet gør andet for kredsen end at forstærke signalet op til det første rør ECC80?
Som Henning nævner er der noget båndbredde justering her.

Vh Morten
Morten aa
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 apr 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf Morten aa » fre 2. feb 2018 07:36

Hej
Jo måske var spændingsdeling i indgangen en mulighed? Derved ser FET trinet vel en lavere spænding ca. som fra MC.
Kan en mm pickup egentlig bare reduceres i sit output med en modstand i serie uden videre? Er det således man laver volumekontrol i riaa generelt?

Vedhæftet er skemaet mellem første rør og andet rørtrin. Her er igen noget gain tilpasning med de tre parallelle modstande.
Hvis FET og rør kan holde til den højere indgangsspænding kunne man også prøve at justere her istedet.
På mange diagrammer online ser det ud til at det er omkring her at MM/MC skifter ligger.

Vh Morten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten aa
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 apr 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf spuncut » fre 2. feb 2018 13:04

Igen, modstande i serie med gitter 1 ændrer, som sådan, ikke på gain. Ligesom FET er rør spændingsstyrede, hvilket vil sige at indgangsimpedansen på gitter 1 nærmest er uendelig. En seriemodstand har derfor ingen effekt på gain da strømmen er forsvindende lav. En serie modstand kan dog sammen med rørets millerkapacitet danne et virtuelt lavpasled og således reducere båndbredden. Mit foretrukne rørsprog er engelsk og der går sådan en seriemodstand under betegnelsen "gridstopper".
Angående pick-up's og seriemodstande, er vi faktisk lidt ude i samme situation,dog med omvendt fortegn. Da signalet er generet af en spole har de højere frekvenser en højere udgangsimpedans end de lavere frekvenser, men det er der kompenseret for, således at frekvensgangen passer ved en belastningsimpedans på 47kOhm. Hvis belastningsimpedansen øges kan der således opleves et diskantløft. Ikke nok med det, belastningsimpedansen spiller også ind på pick-uppens mekaniske dæmpning, man kan således ende op med det som mange kalder en "spids" lyd hvis belastningsimpedansen øges for meget.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf mcs_5 » fre 2. feb 2018 13:20

Morten aa skrev:Hej Mikkel
Kan ikke gennemskue om FET trinet gør andet for kredsen end at forstærke signalet op til det første rør ECC80?

Hvad er et ECC80? Jeg har aldrig hørt om det.

Som Henning nævner er der noget båndbredde justering her.

Ja, men det behøver du ikke, hvis du springer trinnet over.

Men det ser ud til, at signalet kommer ind på katoden på første rør, som du har tegnet det. Gør det det?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf spuncut » fre 2. feb 2018 13:24

Hej Morten.
Jeg tror at det ville være en god ide om du smider et link til det originale diagram.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf sorenb » fre 2. feb 2018 14:42

Morten aa skrev:Jo måske var spændingsdeling i indgangen en mulighed? Derved ser FET trinet vel en lavere spænding ca. som fra MC.

Bare en rigtig dårlig ide, med mindre man er ligeglad med støj.
Mikkels forslag var langt bedre, men når man ser næste bid af diagramføljetonen, synes det at rør/jfet udgør en kaskode, sikkert for at opnå for større båndbredde i indgangstrinnet (og derfor at gate stopper modstandene ikke er der for at begrænse båndbredden, men for at forhindre oscillation, og følgelig ikke skal være for store)

Morten aa skrev:Kan en mm pickup egentlig bare reduceres i sit output med en modstand i serie uden videre? Er det således man laver volumekontrol i riaa generelt?
nej til begge dele

Morten aa skrev:Vedhæftet er skemaet mellem første rør og andet rørtrin. Her er igen noget gain tilpasning med de tre parallelle modstande.

Der synes at mangle et RIAA shunt? hvorfor post'er du ikke det fulde diagram?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf Morten aa » fre 2. feb 2018 17:10

Hej alle
Har ikke diagrammet og har derfor været nød til at tegne det op.
Det er lavet point to point, så det kan godt være lidt snørklet.
Har ikke helt styr på rørene, så har tegnet de forbindelser der er brugt, ikke 100 på de korrekte ben.

Vh Morten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten aa
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 apr 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf senilix » fre 2. feb 2018 22:58

Hej,

Sorenb har ret. Første trin er en kaskode koblet hybrid. De 2 jfets er koblet i parallel for at reducerer støjen og øge gain. Røret der er brugt til kaskode koblingen kunne være ECC88. Andet trin, som er lidt knudret tegnet, kunne ligne en SRPP kobling.

Der er flere måder at reducerer gain på. Man kunne fjerne de 2 afkoblinger over de 2 source modstande på jfet'ene. evt. koble den ene jfet helt fra. Det vil øge støjen en smule. Og jeg kan ikke sige hvor meget det vil påvirke RIAA nøjagtigheden. Måske er det acceptabelt.

Men jeg må sige, at med den begrænset erfaring du giver udtryk for at have, ville jeg måske ikke give mig i kast med at modificerer RIAA'en. Måske det var bedre at prøve og finde en anden RIAA.

Den sidste ting jeg vil sige er at ved MM pickup'er er den kapacitive belastningen meget betydende for frekvens kurven. Den kapacitive belastning er summen af kablets + indgangs kondensatoren + indgangstrinnets miller kapacitet. I den viste RIAA er sidstnævnte ikke så stor på grund af kaskode.koblingen. Dermed ikke sagt at MM pickupper er dårlige. Slet ikke. kræver bare lidt mere opmærksomhed på det punkt.

Senilix
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf spuncut » fre 2. feb 2018 23:38

Kunne man udskifte røret? For eksempel til et 12AY7, evt. 12AU7/ECC82? :Tanke:
Der er typisk 20-30db forskel på en MC og en MM -PU, derfor er en MC-RIAA en noget anden fisk end en MM-RIAA. Jeg ville holde fingrene fra den og anskaffe en MM-RIAA der matcher kvaliteten.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf Morten aa » lør 3. feb 2018 00:08

Hej alle
Tak for inputs.
Tror jeg lader den være som den er:)
Er trods alt rigtig glad for den, og hvis jeg får lyst til at prøve mm finder jeg et andet riaa trin.

Vh Morten
Morten aa
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 apr 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Remmos audio MC riaa

Indlægaf mcs_5 » lør 3. feb 2018 01:15

Morten aa skrev:Hej alle
Tak for inputs.
Tror jeg lader den være som den er:)

God idé! Det her er ikke en MM-RIAA med et MC-indgangstrin tilføjet - det er en MC-RIAA. Brug den til formålet, og find en anden RIAA til MM-brug.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Struktør og 30 gæster