Rensning af tuner

Alt om GDS

Rensning af tuner

Indlægaf Tube mania » søn 17. jul 2011 13:15

I de fleste af vores gamle tunere sidder der en dreje-kondensator der mest af alt minder om en persille hakker. mange har prøvet at sådan en er ustabil under indstilling...grænsende til tavs. Det skyldes meget ofte oxidering og snavs i nogle messing-lign fjedre som sidder i begge ender af akslen og på samtlige skillerum....ses ved de røde pile.

tuner007-2.jpg


Der vil være divergerende meninger om hvordan man bedst renser disse, men de bør ialfald blæses rene for støv...og når det er sagt så har jeg og flere haft succes med at påføre en lille dråbe WD40 på hver stykke messing...inden jeg forsøgte med det købte jeg 'ægte kontakt tuner-rens', men det virkede slet ikke. Min (billedet) har virket uden problemer i et par år nu. Man må ikke forsøge at sprøjte det ind...for så sovser man hele kondensatoren til og forykker afstemningen totalt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rensning af tuner

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2011 13:46

Hæhæ - Jeps, det virker bare.

Jeg er den situation, at jeg har rigtig mange FM-tunere, og det kan ikke undgås, at én eller to udviser mystiske problemer i modtagelsen. Problemerne strækker sig fra, at der nærmest ingen modtagelse er - eller at mutingkredsen opfører sig underligt - skalaen "flytter sig" osv - alt i alt nogle tralse problemer med en FM-tuner.

Straks falder tanken "alignment" ind over, og hvem kan så lige det? - og hvad vil det mon koste? osv...

Opildnet af "artikler" på AK (Audiokarma) samt TubeMania's oplysninger her og på "den anden side", valgte jeg at prøve at rette op på en ganske fin Marantz-tuner, som var gået helt i "selvsving" med sin modtagelse - ingen hvid støj mellem stationerne og masser af grimme lyde, når jeg tog en tur henover skalaen - dårlig modtagelse.

Jeg valgte at gå nøje til værks - indkøbte en dåse WD40 (Harald Nyborg) - et lille sortiment af fine kanyler (apoteket) og en øl (købmanden). Øllen drak jeg bl.a. ,så jeg kunne bruge kapslen til at sprøjte lidt WD40 ned i og suge WD40 op fra. Herefter lokaliserede jeg de steder, som Tube mania har angivet med røde pile og satte én lille dråbe WD40 lige på messingdelene og IKKE andre steder - og straks drejede jeg frem og tilbage på skalaen nogle gange og herefter var alle de grimme symptomer forsvundet som dug for solen og Tuneren fungerede (og g fungerer stadig) som ny. Dette er nu et par år siden og tunerne (flere fik nemlig turen) virker stadig perfekt.

Så jeg kan kun anbefale dette stunt! - men arbejd forsigtigt og sparsomt med WD40.(kun én lille dråbe - sat det helt rigtige sted.)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster