Hvordan får man den gamle farve tilbage?

Alt om GDS

Hvordan får man den gamle farve tilbage?

Indlægaf his067 » man 27. aug 2018 22:10

Jeg har en dejlig gammel Mørch GS6a i trækabinet, som jeg godt ville have tilbage i (nær) original stand. Når Jeg løfter værket væk fra plinten, kan jeg se at kabinettet er falmet i sollyset, og jeg ville gerne gen-etablere den mørkere farve.

Men her er problemet: så vidt jeg kan se er fineren lakeret ganske let med en silkemat transparent lak, på samme måde som f.eks Newcord gjorde det: et tyndt lag, lige tykt nok til at beskytte, både imod vandskade og forskellige træ-olier.
Så jeg spørger: er der en fiks måde at få olie på fineren til at genoplive dens glød, eller skal jeg give den "den store tur" med afslibning og efterfølgende oliebehandling?

PS, jeg er igang med et større projekt med at få støbt et nyt sub-chassis i rødgods og at få etableret det i min GS6. Mørch har givet mig en kopi af sine produktions-noter og har lånt mig støbeformen/modellen og borelæren til subchassiet. Jeg skal også have lavet et nyt centerleje (som jeg også har hans tegninger og specifikationer til: jeg skrev for mange år siden til Bjerager, at lejet var et bronze/oilite-leje og advarede imod at smøre med teflonfedt. Jeg tog helt fejl: lejet er lavet i messing og har ikke nogen problemer med teflon).
Som projektet skrider frem i det kommende år, skal jeg nok sætte billeder op. Jeg håber også at kunne fotografere selve støbningen i Glasgow, men nu får vi se hvordan det iøvrigt går. Hvis der er nogen der vil være med på projektet, så regner jeg med at få en pris omkring £40-£50 på hvert støbe-emne i løbet af i morgen.

Hvis i synes om "slow TV", så kan I med andre ord forvente "slow hi-fi" her på Vintage Hifi. :lol:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan får man den gamle farve tilbage?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. aug 2018 00:32

Jeg ved ærligt talt ikke, om jeg kan bidrage væsentligt her, men fra guitarverdenen kender jeg lidt til det at holde en glød i træet.- så nu kommer der altså lidt om guitarkosmetik :Skor:

På såkaldte maple-neck-guitars (guitarer med halse og gribebrædt af ahorn) - altså de lyse halse - oftest set på Fender Telecaster og Stratocaster-guitarer, tilstræber Fender ofte på deres Reissue-modeller (nøjagtig genskabelse af gamle Telecasters og Stratocasters fra 50'erne), at få halsene til at se ud, som om de har taget farve pga. alder- altså tilstræber Fender at få halsene til at se mørkere ud end den i virkeligheden ret lyse og friske ahorn, som halsene er fremstillet af.

Dette gør Fender ved at lakere halsene med "tinted cellulose laquer" - så hvis denne model skulle følges, skulle du forsøge at genlakere de lyse solblegede områder (vel nærmest hele den soleksponerede del af plinten) med en indfarvet cellulosebaseret lak - ganske vist i et åbenbart tyndt lag, men så skal lakken vel "bare" have destro mere farvestof i sig. Hvordan de blander og i det hele taget gør dette, ved jeg ikke.

Jeg har herhjemme nogle fine guitar-eksempler på sådanne indfarvninger af lakken - og påført træet (den helt lyse ahorn) - fremstår træet "vintagemørkt" og meget troværdigt.

søg evt. på dels nye Telecasters som ikke er reissues (lyse halse) og så lav søgninger på Telecaster '52 vintage reissues - og du vil se, hvad jeg mener. Derefter er det vel om at lave søgninger på opskriften til indfarvet lak. (tinted laquer)?

Her er en hals, som har fået non-tinted laquer:

https://www.guitar.co.uk/fender-america ... ple-guitar

Nederst et billede af en '52 reissue Telecaster med tinted laquer- neck/fretboard:



Håber, at dette kan skabe lidt inspiration til dit i øvrigt ret fornemme projekt. :p

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: AnalogBo og 23 gæster