Philips radio type 529 H.U.-17.

Alt om GDS

Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » fre 1. maj 2020 10:38

Er så småt gået igang med næste vintage-renovering - velegnet til disse Corona-tider :?
Denne gang er det en Philips Super Octode type 529 H.U.-17 fra 1935.
Sælger fortalte, at hendes mormor og morfar havde købt den fra ny i 1935, og at den havde fulgt dem igennem hele 2. verdenskrig og helt op i 1960’erne. De havde lyttet til både Danmarks Radio og BBC på den, og også hørt frihedsbudskabet om aftenen den 4. maj 1945 på den. Det er lidt tankevækkende..........!
Den originale Brugsanvisning fulgte med, og jeg har også fundet et diagram på nettet, men modtager selvfølgelig gerne eventuelle input fra medlemmerne :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf tctla » fre 1. maj 2020 12:52

Hej Poul,

Tillykke med dit nye projekt.
Jeg ved absolut intet om denne radio, men ud fra diagrammet, ser den jo ikke så meget forskellig ud fra noget, der er mere moderne.
Det ligner da en alm. super-heterodyn modtager.
Det der adskiller, er selvfølgelig valg af rør, men DER tror jeg, jeg kan hjælpe, hvis det bliver nødvendigt.
Jeg tænker, jeg har hele balladen på lager.
Først skal du vel igennem "The usual suspects" og så se, hvad der sker?

Mvh,

/Torben

EDIT:
Vær opmærksom på, at nogle type 529 er lavet til 110VAC.

UPS..!
Dit billede viser jo spændings-omstilleren.
Nå, better safe than sorry :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » fre 1. maj 2020 15:47

Ja, nu starter jeg op på den almindelige procedure, og så ser vi, hvad der skal til.
Har indtil videre fundet ud af, at der er gløde-gennemgang i alle rør, og det samme i reguleringslampen og skalapæren, så det er da en begyndelse :p
Rart at vide, at du måske kan hjælpe med rør, hvis det bliver nødvendigt :thumbsup:
Fortsættelse følger!
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » lør 2. maj 2020 00:41

Vedlægger lige et par billeder af diagrammer over radioen, som jeg har fundet på nettet. Som det fremgår, er der lidt forskelle på dem, men det er vel forventeligt........?
Jeg er lidt i tvivl om, hvilken vej stikproppen skal vende! Skal fasen ind på S1 eller på S2?
Jeg regner med, at den skal ind på S2, men er det rigtigt?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf tctla » lør 2. maj 2020 02:50

Du har ret, fasen skal ind på anoden af ensretterrøret, IKKE på Stel :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » lør 2. maj 2020 09:23

Tak for svar Torben, rart at få vished, så nu vil jeg begynde at kigge nærmere på den :thumbsup:
Har lige haft spænding på den gennem min SkilleVario, og allerede ved 50Vac kom der lys i skalapæren.
Da alle rør og pærer er serieforbundne, må det jo betyde, at glødetrådene også er intakte.
Ved 150Vac begyndte den at brumme, men ingen stationer. Fortsatte langsomt op til 220Vac, men ingen ændringer.
Fra de 150Vac til de 220Vac var strømforbruget iøvrigt næsten konstant på omkring 280mA, hvilket vel er acceptabelt, da det ene diagram siger 48W forbrug ved indgangen.
Går herefter igang med adskillelse, så vi kan se, hvordan “undervognen” ser ud ;)
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » ons 13. maj 2020 19:15

Så er jeg kommet lidt længere med renoveringen :p

Har fundet ud af, at det er det første diagram, som passer til min model. Det andet diagram angiver lidt andre komponent-værdier.

Har foreløbigt fundet ud af følgende:
De 3 elektrolytkondensatorer C1/32 uF, C2/32 uF og C3/25 uF var totalt udtørrede og uden kapacitet, så de skal selvfølgelig udskiftes.

Volumen-potentiometeret R8/20.000 Ohm og tone-potentiometeret R15/50.000 Ohm var “groet til med støv”, og der var overhovedet ingen forbindelse til regulator-benet. Har haft begge potentiometre ude, og renset dem i “benzin-bad” med efterfølgende trykluft, og nu fungerer de fint igen. Det var iøvrigt B&O-potentiometre.

Modstandene lå flot indenfor de nominelle værdier, dog undtaget R11/0,32 MOhm og R14/100 Ohm, som var vokset ca. 100%, så de er også blevet udskiftet.

Overføringskondensatoren C30 25.000 pF var som forventeligt læk med 10 uA ved 30 Vdc, så den er også blevet udskiftet.
Helt utroligt, så målte alle øvrige kondensatorer fint indenfor de nominelle værdier, og der var heller ingen lækstrøm at spore ved 30 Vdc.
Det ene kondensatorben var “løftet” ved alle målinger, så jeg er tilbøjelig til at tro på, at kondensatorerne er OK, og de ser da også pæne ud.
Kommentarer modtages gerne, inden jeg samler det hele igen :roll:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf tctla » ons 13. maj 2020 21:37

Hej Poul,

Glæder mig til at se BILLEDER af renoveringen :p

Det overrasker mig kun, at C31 & C32 ikke er dårlige.
De sidder lige der hvor, det plejer at gøre ondt.
Det kommer dog selvfølgelig an på fabrikatet og typen af disse.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf MaxJ » ons 13. maj 2020 22:16

Spændende, jeg kigger lige med. Jeg har vist også de rør på lager hvis det skulle blive aktuelt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » ons 13. maj 2020 23:23

Tak for kommentarer og interesse :cool1:
Ja Torben, jeg startede også med at kontrollere C31 og C32 i anodekredsen på udgangsrøret, som normalt er hårdt belastet, men C31 målte 57.000 pF og C32 målte 6.600 pF, så det betragter jeg som OK, selv om C32 er noget høj i forhold til nominel værdi. Tager jeg mon fejl her :roll: ?
Dernæst målte jeg lækstrøm, og der var praktisk taget ingen lækstrøm. Mit instrument målte 0,2-0,3 uA ved 30 Vdc, hvilket jeg betragter som 0. Hvad mener I?
Tænker dog på, om en lækstrøm kom højere op, hvis spændingen blev øget (?), men min strømforsyning kan desværre ikke gå højere op, så det er jeg afskåret fra at prøve.
Normalt har jeg da også kunnet måle lækstrøm på andre (dårlige) kondensatorer ved den spænding, selv om kondensatoren har været mærket med flere hundrede volt.

Jeg lægger selvfølgelig billeder ud, når jeg går igang med at samle radioen igen, men venter lige på min leverandør af elektrolytkondensatorer C1 og C2 ;)
Mvh. Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Elektronik » tors 14. maj 2020 08:05

Er du nået så langt at du har fundet ud af hvad stof der skal på og rude foran skala'en? ;)
Elektronik
 

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » tors 14. maj 2020 09:19

Nej, jeg er ikke nået til renoveringen af selve kabinettet endnu “Elektronik”.
Som det måske fremgår af billederne, er højttalerstoffet i en brun chanceret farve, men fuldstændigt mørnet, så det skal selvfølgelig skiftes til noget lignende.
Skalaen er lavet af kraftigt papir med en form for celluid foran. Skalapapiret ser nogenlunde ud, men celluiden er fuldstændig krakeleret, så der skal også findes en løsning.
Har du eller andre måske en god ide :ide:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » tors 14. maj 2020 15:26

Her kommer nogle supplerende billeder til de seneste indlæg:
Mon ikke den totalt manglende forbindelse til regulatorbenet på R8/20.000 Ohm volumen-potentiometeret har en stor del af “ansvaret” for, at der overhovedet ikke kunne spores stationer ved den indledende test?
Håber at det nu bliver bedre, efter at potentiometeret er renset og helt OK :roll:
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Poul » ons 20. maj 2020 00:03

Så er teknikken renoveret med tilfredsstillende resultat :thumbsup:
Fandt i aften en god MB-sender hvor man kunne høre, når speakeren trak vejret - ikke så dårligt af en “førkrigs-model” :p
Valgte senest også at udskifte de tre store kondensatorer C6, C7 og C8 i strømforsyningen (0,5 uF/250V) med nogle nye tilsvarende - det blev jo aldrig lettere at gøre det :roll:
De har iøvrigt ændret lidt i opbygningen i forhold til diagrammet, for C9 og R5 var ikke monteret :!:
Nu gælder det så renoveringen af kabinettet ;)
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 529 H.U.-17.

Indlægaf Elektronik » ons 20. maj 2020 15:30

Kan du gennemskue hvorfor man har lavet "bukser" på højtaler enheden? :Skor: ;)
Elektronik
 

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster