Udskiftning af kondensator... nybegynder

Alt om GDS

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 15:14

Ja men Kenneth, du er skam ikke tvunget til at skifte dem. Vi lever i Danmark. :-)

Jeg er åbenbart ikke så skrap til at se sådanne kurver. Hvor ser du F.eks.. gennemsigtigheden " hul igennem "
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Gottschalck » man 9. nov 2020 15:28

Jeg er nok en af dem der har skiftet rigeligt uden at være tekniker.

Den første jeg rodede med var nok en gammel Nad 3020A.
I sig selv et stykke hifikultur og jeg var meget skuffet over den jeg lige havde fået støvet op. Hård, udynamisk og klemt i lyden. Jeg tænkte at det var underligt at folk var så vilde med den. Tarveligt bygget med masser af plastic.
Så hørte jeg en vens udgave af den samme forstærker og det var noget helt andet. Musikalsk helt igennem.

Så var det at jeg kom på tanken om at skifte stumper. Det koster jo ikke alverden og hvis man ødelægger den står der tusindvis af andre derude.....

Jeg startede i det små og skiftede lidt ad gangen. Lyttede og skiftede flere kondensatorer ud. Til sidst tænkte jeg. Jeg skifter sgu hele lortet. Det koster Max en hund eller to.

Ud af samtlige kondensatorer var nok 1/3 skredet i værdi, og ret meget. Alligevel spillede den.

Min udgave kom til at spille klasser over, det den oprindeligt havde gjort og er endt med at blive referencen herhjemme. Det er forstærkeren jeg fisker frem igen og igen og tænker. Hvor er det bare godt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 15:36

Gottschalck skrev:Jeg er nok en af dem der har skiftet rigeligt uden at være tekniker.

Den første jeg rodede med var nok en gammel Nad 3020A.
I sig selv et stykke hifikultur og jeg var meget skuffet over den jeg lige havde fået støvet op. Hård, udynamisk og klemt i lyden. Jeg tænkte at det var underligt at folk var så vilde med den. Tarveligt bygget med masser af plastic.
Så hørte jeg en vens udgave af den samme forstærker og det var noget helt andet. Musikalsk helt igennem.

Så var det at jeg kom på tanken om at skifte stumper. Det koster jo ikke alverden og hvis man ødelægger den står der tusindvis af andre derude.....

Jeg startede i det små og skiftede lidt ad gangen. Lyttede og skiftede flere kondensatorer ud. Til sidst tænkte jeg. Jeg skifter sgu hele lortet. Det koster Max en hund eller to.

Ud af samtlige kondensatorer var nok 1/3 skredet i værdi, og ret meget. Alligevel spillede den.

Min udgave kom til at spille klasser over, det den oprindeligt havde gjort og er endt med at blive referencen herhjemme. Det er forstærkeren jeg fisker frem igen og igen og tænker. Hvor er det bare godt.


Det er også min erfaring. Specielt ladelytter skal man skifte når apparatet er så gammelt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf kvistan » man 9. nov 2020 16:07

Jeg er simpelthen så nysgerrig på hvorfor du gerne vil have dem skiftet. Har du konstateret fejl på dem eller er det noget andet der har inspireret dig?

vh Niels


Hej Niels

Tak for dit spørgsmål. Som sagt er jeg grøn på området og søger stadig viden. Ud fra dit spørgsmål tænker jeg at du har en anden holdning til hvornår man bør skifte kondensatorer?

Grunden til jeg i øjeblikket overvejer at skifte, er ud fra rimelig samstemmig information fra forum tråde, guides på nettet, youtube videoer og et par bekendte der anbefaler man skifter elektrolyt kondensatorer der er over 30 år gamle, da de ofte er udtørret eller i risiko for at eksplodere. Nu har jeg haft toppen af receiveren og der er ingen der ser ud til at bule ud, så tænker ikke jeg er så nervøs for eksplosionsfare :-) Dog er der mange der nævner at de har fået et meget bedre lydbillede ved at skifte og at det har afhjulpet forskellig slags skratten eller støj problemer. Jeg synes der er en lidt mærkelig hvislen ved høje frekvenser, så tænker det måske kan hjælpe her. Derudover er der lidt problemer med udfald når jeg skruer på volume- og balance-knappen, jeg ved ikke om det kan være et udfald af udtørrede kondensatorer. Jeg har renset potmetre og der er ikke mere skrat her.

Da det er over 10 år siden jeg sidst har lavet lignende projekter, overvejer jeg at få en professionel til det, da ca. 80 kondensatorer virker som en stor mundfuld.
kvistan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 nov 2020
Lokalitet: Thisted

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 16:57

Udfald / skratten når du drejer på potmeter kan skyldes to ting. Et, de er beskidte og skal renses, to der kommer DC i potmetret ( kondensator læk ) Begge dele er lige sandsynlig, den sidste er den farligste, især på transistorgrej.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf KenRas » man 9. nov 2020 17:28

MaxJ skrev:Ja men Kenneth, du er skam ikke tvunget til at skifte dem. Vi lever i Danmark. :-)

Jeg er åbenbart ikke så skrap til at se sådanne kurver. Hvor ser du F.eks.. gennemsigtigheden " hul igennem "


Jeg kan godt se at kurven måske kræver lidt mere forklaring :p

I Sansui G-7000’s specifikationer kan man se en parameter der hedder frequency response. Den beskriver hvor god forstærkeren er til at forstærke alle frekvenser, i dette tilfælde 5 Hz til 50 kHz. Her må den afvige +0,2 dB og -2,0 dB i forhold til en ikke nærmere specificeret reference frekvens. Typisk anvendes 1 kHz som reference. På venstre kanal kan man se at ned mod 20 Hz og op mod 20 KHz (jeg har ikke målt hele det specificerede område) så falder kurven marginalt med ca. 0,1 - 0,2 dB, hvilket ikke er hørbart. Og langt indenfor specifikationerne. Et skift af lytter i signalvejen i denne kanal til fx. filmkondensatorer vil ikke ændre på frekvensgangen, derfor påstanden om at det (for mig) ikke er hørbart.

Hvis man kigger på højre kanal, så falder kurven op mod 7 dB på vej mod 20 kHz. Dette er absolut hørbart og vil give et vist fravær af mellemtone og en del diskant.

Jeg er til en hver tid tilhænger af at skifte lytter i en 40+ år gammel forstærker, HVIS der er det mindste tegn på at de begynder at degradere. Spiller den godt og kan overholde sine specifikationer, ser jeg ingen grund til at skifte lytter fra en ende af. Min pointe var bare at nye lytter / film kondensatorer ikke vil ændre frekvensgangen i en allerede god kanal.

Jeg håber det giver mening :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » man 9. nov 2020 18:22

Du misforstod mig, det jeg mener er at du kan ikke se lydkvalitet på en kurve og kun meget lidt på tekniske data.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Gottschalck » man 9. nov 2020 20:03

Jeg tænker at hvis det var mig ville jeg nok betænke mig på en 1050. Det er en fin reciever, der som udgangspunkt skulle lyde rigtigt varmt og behageligt. Lux brugte ( min erfaring) bedre lytter end mange andre firmaer og de kan sikkert sagtens holde 10-20 år mere.

Det er noget andet, hvis du havde forlagt os en tarvelig halvlam reciever i lavprisklassen fra Brugsen eller Anva.

Sådan en lux er samtidigt en (synes jeg) avanceret sag for ukyndige fingre og man kan hurtigt ødelægge sådan en - læs der er masser af elektronik i sådan en sag og masser af ulykker man kan lave i sådan en. Havde en gammel ven der tabte en skrue i en lux 1040 og den ramte uheldigt. Skal jeg nøjes med at sige at den røg til storskrald efter det møde - totalt færdig.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf tctla » man 9. nov 2020 20:45

Er det mig, der har tabt tråden her?
Jeg synes tråden startede ud med et spørgsmål om, man skal skifte gamle elektrolytkondensatorer ud specielle "audio" udgaver, når man renoverer vintage udstyr. Om der er et hørbart udkomme af, at anvende specielle typer, eller om man i det store hele taget bare kan anvende kondensatorer fra velrenomerede producenter?
Nu synes jeg derimod mere det hælder mod, om man bør skifte vintage elektrolytter overhovedet, hvis apparatet fungerer, efter ejerens/brugerens mening, tilfredsstillende?
Det er i min verden to helt forskellige problemstillinger.
Jeg erklærede mig enig i den første bundlinje, der handler om hvilke typer kondensatorer, der kan anvendes ved reparation og/eller renovering.
Det andet problem; skal man udskifte kondensatorer i vintage udstyr, selvom udstyret tilsyneladende performer helt OK, og kan det være en fordel at anvende specielle kondensatorer for, at "åbne lyden op"?
I forbindelse med denne problemstilling mener jeg, at det KAN være formålstjenligt, at udskifte gamle kondensatorer, selvom apparatet tilsyneladende er i orden for, det er det IKKE. Kondensatorer udtørrer og/eller lækker over tid og det kan ikke undgå, at få indflydelse på lyden og ikke mindst stabiliteten af udstyret. Hvor mange udgangs-forstærkere mon der er gået op i røg p.g.a. defekte elektrolyt-kondensatorer, der fik forstærkeren til at gå i (HF) selvsving? Skifter man de gamle kondensatorer ud med nye, kan man ikke overraskende høre en forbedring af lyden. Er de nye kondensatorer tillige af en speciel audio-type, har man jo bekræftet over for sig selv, at de var den formue værd, som man betalte for dem.
Her er der så, at jeg står af, ref. den første bundlinje. ENHVER ny kvalitets-elektrolyt til erstatning for en 30+ år gammel elektrolyt, vil være en forbedring. Jo flere man gider skifte, jo bedre for lyden og for langtidsholdbarheden af apparatet.
Jeg har anbefalet brug af Panasonic elektrolyt-kondensatorer, men andre laver også høj-kvalitets-kondensatorer, der ikke er specielt dyre. Det kan f.eks være Epcos, Kemet, Nichicon, Rubycon og Vishay. Jeg bruger dem i flæng, og køber altid 105-graders udgaverne. Derefter er det kun de fysiske dimensioner, der afgør hvilken type jeg vælger bortset fra, at nogle producenter faktisk opgiver forventet levetid, hvor jeg går efter den længste. Husk, at denne levetid er under hårde arbejdsbetingelser betingelser, elektrolytterne ALDRIG bliver udsat for i vintage audio udstyr.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf spuncut » man 9. nov 2020 23:01

Af og til støder man på lytter i størrelsesordenen 0,1µF, dem skifter jeg til filmcaps så er der ikke mere bøvl med dem.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf kvistan » man 9. nov 2020 23:49

Hej Torben.

Nej du har ikke tabt tråden, men jeg er egentlig meget glad for den drejning det er taget, da det er interessant at hører lidt om hvorfor jeg måske kunne spare på udskiftningen.

Her til aften fik jeg tilsluttet en pladespiller jeg har modtaget i dag og da jeg slog over på phono begyndte det at brumme ret voldsomt. Jeg havde ikke testet phono indputtet endnu og den gamle ejer havde aldrig brugt en pladespiller på receiveren. Jeg skruede lidt på balanceknappen, lyden brummede og faldt skiftevis ud. Da den det var skruet helt over på højre side forsvandt alt brummen og det lød okay, da jeg skruede tilbage begyndte det igen, så tænkte det var her problemet lå. Da jeg fik skruet tilbage over i højre side brummede det så også her og nu brummer det bare konstant, så skyndte mig at slukke og tænker jeg indleverer den til en lokal reparatør.

Mange tak for alle jeres svar.
kvistan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 nov 2020
Lokalitet: Thisted

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » tirs 10. nov 2020 09:48

Det kunne være en dårlig stel. Prøv lige om den også brummer uden grammofonen til. Hvis den ikke gør det er fejlen i grammofonen og burde være ret let at finde.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf kvistan » tirs 10. nov 2020 18:39

MaxJ skrev:Det kunne være en dårlig stel. Prøv lige om den også brummer uden grammofonen til. Hvis den ikke gør det er fejlen i grammofonen og burde være ret let at finde.


Den brummer, dog noget lavere, ved tilslutning af f.eks. pc gennem AUX.
kvistan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 nov 2020
Lokalitet: Thisted

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf MaxJ » tirs 10. nov 2020 18:48

Brummer den uden noget tilsluttet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udskiftning af kondensator... nybegynder

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. nov 2020 18:57

Tråden her haft haft lidt problemer med at holde sig på emnet "udskiftning af kondensatorer...nybegynder" .Tcla hjalp til og rettede det op.
Nu er det begyndt at skride igen. Jeg vil gerne opfordre til, at man opretter en ny tråd, hvor emnet er noget i retning af. "Min receiver brummer på phono" eller sådan noget. Så kan evt. hjælp ydes der. Så har brugere, der benytter søgefunktionen i fremtiden også bedre kår.

Det er vigtigt, at vi til alle tider prøver at holde os til emnet

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 128 gæster