ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Alt om GDS

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf MaxJ » søn 22. nov 2020 12:35

Spørgsmålet er i den grad aktuelt i dette forum.
Kapaciteten siger faktisk ikke ret meget om en kondensators tilstand, man skal måle modstand og læk strøm også. Især lækstrøm er vigtigt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 12:35

Jeres OT told/moms-debat er flyttet hertil. Fortsæt gerne dér. :-)

viewtopic.php?f=585&p=124627#p124627

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 12:37

MaxJ skrev:man skal måle modstand og læk strøm også. Især lækstrøm er vigtigt.


Og hvordan kan dét være?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Pokemon » søn 22. nov 2020 12:43

Fredmarantz skrev:Hvorfor vil man købe et ESR-meter?

Jeg har jo allerede et multimeter, som kan måle capaciteten? - hvorfor det med modstanden?

Håber ikke at spørgsmålet er OT ;)

Vh
Freddy

ESR er uønsket
som ale modstane vil ESR giv varme når der går størm i kondensatorn
mere ESR gir mere varm

nå ESR er udenfor spec vil kondensatorn hurtige blive varm og hurtige blive dårliger
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf MaxJ » søn 22. nov 2020 12:44

En kondensator der har for stor lækstrøm bruger for mange ampere og kan ødelæge ensretter og dermed i værste tilfælde sende AC ud i kredsløbet. I andre kredsløb kan den trække signalet ned til nul og forårsage " sjove ting " i kredsløbet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Tonni » søn 22. nov 2020 12:48

ESR er den indre modstand i kondensatoren, og den er ret betydende for kondensatorens evne til at modtage/bevare en ladning. Ofte kan man se om en kondensator er på vej ud, inden det tydeligt kan ses i kapasiteten. Den bliver mere træg, selv om den ubelastet kan måle acceptabelt.
Nogle testere kan endda måle ESR in cirquit. Det gælder eks.v. den jeg linkede til, længere oppe.
Og kan den det, er arbejdsgangen jo noget lettere...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 12:48

ok- tak for jeres bidrag her....men jeg skal nok lige have noget præciseret lidt.

Hvis jeg eksempelvis køber denne tidligere omtalte gadget - så kan jeg læse i displayet hvad den målte kapacitet er og den såkaldte ESR ( hvilket jeg tolker som en "indre modstand"??

Så kan jeg læse, at denne modstand gerne må være så lav som overhovedet muligt for at undgå at kondensatoren bliver for varm ( med forkortet levetid til følge eller måske endda et ensretterhavari?)

Tilgiv mig min manglende tekniske forståelse her- men er det ikke sådan, at hvis modstanden er superlav (godt?), så er vi i nærheden af en kortsluttet kondensator (ikke godt?) - eller tager jeg helt fejl?

tilføjelse: Mit indlæg her krydsede lige Tonni's ovenfor.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf MaxJ » søn 22. nov 2020 12:53

Ja det er rigtigt, det er så forskellig alt efter kondensator type, men der er nok andre der er bedre til at forklare end mig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 13:00

Når jeg skal læse en ohm'sk værdi i sådan et display, så får jeg det lidt ligesom når en hund har fanget en bil......hvad skal man gøre ved den?

Når jeg i display læser en ohm'sk værdi (ESR) - hvad gør jeg ved den? -

Jeg er klar over, at dette nok afhænger af, hvilken kondensator, vi har med at gøre (værdi eller type - eller begge dele?)

Er det sådan at hvis jeg læser en "lav" ohm'sk værdi i dette display, så er kondensatoren rigtig god eller er den kortsluttet og dermed ikke god?

Skal jeg lade være med at forveksle to forskellige slags modstand?

Hvornår er en modstand for "lav" - og hvornår er sådan en modtand for "høj"?

Og hvor kommer lækstrøm ind i billedet? - det synes ikke at være noget, som jeg kan aflæse i displayet i en ESR70 fra Atlas? Hvis dette er MEGET vigtigt, så skal jeg jo ikke købe en ESR70 må min logiske slutning vel være?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Tonni » søn 22. nov 2020 13:07

En god kondensator vil kun være en "kortslutning" ganske momentant, hvorefter den vil stige til nærmest uendelig modstand, ved fast spænding over sig. Den vil derefter forsøge at fastholde den ladning, den er påtrykt. Derfor er den med meget lille lækstrøm gennem sig.
En kondensator der er tørret ud, vil derimod antage en fast modstand (relativt) og dermed dræne/lække/varme.
Og have sværere ved at fastholde ladningen.
Vent modstanden falder fra uendelig. Er det så ikke lig lavere ESR? Nej. For det sker langt oppe Ohmsk. Gerne i hundreder af Ohm eller over. Og ift DC. ESR er en størrelse i milliOhm området, og er i spil i forbindelse med ladningsendringer.
Læk sker ved at der dannes intermetalliske lag, når elektrolytten (vædske) migrerer, fra isolatoren (der udtører). Og dermed dannes der metaloxid modstandslegemer, inde i papiret, efterhånden som metallet i lytten oxyderer.
Håber jeg har formuleret mig forståeligt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 13:21

Tak Tonni!

Det nærmer sig noget, som jeg godt kan prøve at læse igennem nogle gange og faktisk få noget ud af.

Jeg får det alligevel lidt svedt ved det hele - når jeg kan mærke faglighedens styrke op mod min begrænsede forståelse af disse ting.

Jeg kan forestille mig, at et evt indkøb af sådan et ESR-meter (Atlas ESR70) kun vil være brugbart for en person, som til fulde forstår disse værdier ( ESR) - det er næppe noget, som jeg kommer til at forstå specielt meget af.

Det første/øverste tal i displayet på dette Atlas-Meter er kapaciteten og den kan jeg vel lige så godt aflæse på mit nuværende multimeter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Helikon » søn 22. nov 2020 13:24

Du må læse lidt i datablade for forskellige kondensatorer hvor ESR er opgivet, så du kan danne et billede af hvor dine måling bør ligge for at være inden for specs. for de forskellige typer og størrelser. ESR er nemlig ikke en fast størrelse. Philips har vist ESR med i deres databøger. Ofte er ESR vist ved forskellige frekvenser som 50 Hz , 1 kHz og 10 kHz feks.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Tonni » søn 22. nov 2020 13:48

Den tester jeg linkede til (EVB) har en tabel påtrykt, som giver en ide om forventelige værdier.

Billede

Som Niels skriver er det ikke faste værdier man måler. Men lidt noget vejledende.
Men jeg ville ikke undvære muligheden, for at kunne bruge denne vejledning.
Jeg står selv med et projekt med ca halvtreds kondensatorer, i en Leak Stereo 30. Hvor jeg gerne vil beholde originale stumper, så vidt som muligt. Her sidder der mange små 10-22µF kondensatorer, som sikkert skal skiftes. Men er det nu nødvendigt???
Den vurdering kommer min EVB til at deltage i...

Og læser du i dette link, er jeg sikker på forvirringen er aftaget bag efter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 14:19

Mange tak til jer - hhv. Niels og Tonni! :thumbsup:

Der er god grund til for mig til at læse op på noget fagligt vedr. dette med data på kondensatorer. Jeg forventer ganske enkelt ikke at kunne blive særlig dygtig til det, men måske kan jeg komme et lille stykke ad vejen.

Jeg bliver da helt lun på den dér EVB-dims, Tonni - da der jo bl.a. er en tabel. Jeg kan nok også finde nogle tabeller andre steder, men den er jo lige foran én her.

Jeg vil læse i linket - heldigvis er jeg rigtig god til engelsk i stedet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Tonni » søn 22. nov 2020 14:36

Husk at læse lidt i manualen. Der er meget teknik. Men også forklaringer om hele denne ESR ting...
Og jeg ønskede ikke at lokke dig i fordærv... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster