ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Alt om GDS

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. nov 2020 14:47

Du lokker mig - men det er ikke i fordærv. Du har måske bare vejledt mig, hvilket jo dybest set også var det, som jeg var ude efter i mit første indlæg..... :thumbsup:

Jeg har jo selv ansvaret for at blive klogere på det tekniske, men jeg er nødt til at få lidt starthjælp for både at kunne forstå - men også for ikke at købe de forkerte dimser. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf tctla » søn 22. nov 2020 18:07

ESR = Equivalent Series Resistance, altså den modstand, der forefindes i serie med kondensatoren inde i kondensatorens hus.
Den burde være nul Ohm når kondensatoren påtrykkes en vekselspænding, men verden er ikke ideel.
Forestil dig nu, at omtalte kondensator er brugt til at afkoble en forsynings-spænding for ripple. Ripple er normalt en vekselspænding på 100Hz af en størrelse, som man ønsker at gøre mindre for at forhindre, at den har indflydelse på det forstærkede signal i forstærkeren. Her har man brug for, at kondensatorens fulde afkoblings-virkning er til stede og, at den derfor ikke er serieforbundet med en modstand.
Nu er det tillige sådan, at ESR-værdien er afhængig af den frekvens ved hvilken, kondensatoren anvendes. Større frekvens = større ESR. Når den så sidder som afkobling i en switch-mode strømforsyning, der i modsætning til traditionelle strømforsyninger ikke arbejder med ripple-frekvens på 100Hz men sædvanligvis ripple på mellem 15.000 & 50.000Hz, går det helt galt med afkoblings effektiviteten.
Nu sidder mange elektrolytter ikke i strømforsynings-kredsløb, men i signal-veje. Her vil signalkoblingen forstyrres, når der pludselig optræder en seriel-modstand, kredsløbet ikke er beregnet ud fra. Typisk giver det tab/dæmpning af høje frekvenser. Det er derfor ikke underligt, at det opleves som om, at forstærkeren "åbner op" for lyden når, der udskiftes gamle elektrolytter. I udgangs-forstærkere sidder elektrolytter ofte også i kredsløb, der er bestemmende for frekvensgangen i forstærkeren (Feed-back kredsløb). Når ESR bliver for stor kan det opleves, at forstærkeren "går i selvsving - oscillerer" ved en meget høj frekvens. Dette kan brænde modstanden af i det RC filter, der normalt sidder over højttalerudgangen i en transistoriseret forstærker.
Foruden, selvfølgelig udgangstransistorerne m.m.
I ovenstående er der ikke een eneste gang fokuseret på kondensatorens værdi/kapacitet, for det er sjældent et problem. I gamle dage var elektrolytter typisk specificerede at være inden for +100/-50% af påtrykt værdi. ESR er i mine øjne afgørende, om en kondensator skal udskiftes, IKKE kapaciteten.

Det var den populær-videnskabelige forklaring :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Senest rettet af tctla søn 22. nov 2020 18:24, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2020 18:24

Jeg har også sådan et Eagle ESR meter. Der følger en lille bog med med bl.a. en tabel over forventede/acceptable ESR værdier.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Klarskov » man 23. nov 2020 01:58

tctla skrev:Nu er det tillige sådan, at ESR-værdien er afhængig af den frekvens ved hvilken, kondensatoren anvendes. Større frekvens = større ESR.
/Torben


Det her bliver måske lidt teknisk, men hvis det bliver for meget af det gode så kan man jo bare springe det over.

Jeg bilder mig ind, det forholder sig lidt anderledes: ESR er (essentielt) uafhængig af frekvensen, fordi ESR er udtryk for tab, der skyldes, at isolationen mellem kondensatorens "plader" ikke er ideel. I stedet for et modstand mellem de to plader på nul ohm (lig med uendelig modstand), er der en målelig modstand. Den måler man med en høj frekvens, fordi den høje frekvens betyder, at man kan se bort fra kondensatorens reaktans (den ideelle impedans af kondensatoren ved den givne frekvens) og dermed får man tabet, der bekvemt kan opfattes som en ohmsk modstand. Ergo skulle ESR være frekvensuafhængig. (Det er den så nok ikke fuldstændig (fordi også "modstande" - især inde i kondensatorer - har reaktive komponenter), men det vil jeg her overlade til tilfældighederne - og resistansen er sikkert også spændingsafhængig, men alligevel :-) ).

Ret mig gerne, hvis der er noget, jeg har misforstået.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf MaxJ » man 23. nov 2020 09:47

" I stedet for et modstand mellem de to plader på nul ohm (lig med uendelig modstand) "

Jeg ved ikke om jeg bare misforstår dig men 0 ohm er ikke uendelig modstand, der er det stik modsatte.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Klarskov » man 23. nov 2020 10:20

Hej MaxJ.

Sikken en svipser. Du har naturligvis helt ret: Det er uendelig modstand, jeg mener. Og selvfølgelig er 0 ohm = kortslutning, ingen modstand.
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Helikon » man 23. nov 2020 22:54

For dem der finder emnet interessant og spændende kan det anbefales at søge mere viden her. Det er lidt teknisk men ikke uforståeligt, bare læs det flere gange og giv ikke op. Det er ikke lange videnskabelige artikler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalen ... resistance
og her
https://www.avnet.com/wps/portal/abacus ... apacitors/
Her er lidt der understøtter udregninger af ESR hvor databladet angiver en Tan fi værdi i stedet for ESR og giver lidt forklaring til de første to artikler
https://forum.digikey.com/t/calculating ... m-tan/2633

Prøv at lægge mærke til OS-CON typerne i skemaerne. De skiller sig ud.
De er fysisk små og finder udbredt anvendelse i cumputere og sammenholder man det med dataene når man ved at regneprocesserne er momentant meget energikrævende og de er placeret i nærheden af processoren så den kan få omgående energi når den har brug for det, giver det mening.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf jmlyd » ons 25. nov 2020 16:37

Tja Thau, phasevinkel, esr ud over kapacitet.

Forskellige test frekvenser, alt efter hvilken type og størrelse kapacitet. Kan som regel måle mere præcist ohmsk modstand. Og er mere præcise med indre kapacitets måling på f.eks transistorer ( test som viser noget om die størrelse.)

Har en DDE5000, super og billigt Lcr meter og temmeligt præcis i forhold til prisen.. :-)

Der er hvad jeg præcist mener :lol: ;)

Ellers kig på den her video. Der er 2 rigtig billige og brugbare løsninger.. Når du i forvejen har DCA55. De 2 her er super gode til kredsløbs fejlsøgning, da de ikke opererer med dc som de fleste multimetre.
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf Fredmarantz » ons 25. nov 2020 18:09

Jeg takker meget for de indkomne forslag og betragtninger. Det er jo helt vildt. :thumbsup:

jmlyd - jeg mangler et link til den omtalte video..... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ESR-meter - kan denne betale sig at købe?

Indlægaf jmlyd » tors 26. nov 2020 20:58

Hej Fredmarantz

Glemte lige linket..

https://www.youtube.com/watch?v=TpwVrwKxGvs

Hop et stykke ind og du finder de5000 vs East tester 4401..

vh
Michael
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster