Lodning på Li-ion batteri?

Alt om GDS

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf cdp » tirs 9. nov 2021 17:38

:thumbsup: Det ser jo helt professionelt ud - er det kvadrat 6 kabel du strømføder med? Fin detalje med den fjedrende bro, som holder elektroderne til emnet. Indrømmet, jeg inspireres også af de mange videoer på tuben.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » tirs 9. nov 2021 18:43

Hej Carsten.
Det er faktisk kun 4 kvadrat fødekabel, som var det jeg havde liggende :shock:
Men det ville muligvis have været bedre med lidt tykkere ledning.

Efter at jeg nu har færdigsvejset terminaler på alle fire batterier, har jeg erfaret, at svejsningen bliver bedre, hvis man renser kobberspidserne med en messingbørste efter hver svejsning.
Det havde muligvis ikke været nødvendigt, hvis akkumulatoren og kablerne havde været lidt kraftigere, så strømmen bedre kunne slå igennem.
Mvh.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf cdp » tirs 9. nov 2021 18:56

Det havde muligvis ikke været nødvendigt, hvis akkumulatoren og kablerne havde været lidt kraftigere

Det er muligt, har set andre bruge en form for kulstifter - om det bedre ved jeg ikke, men de sidder jo alle steder i kommutatorer mv. :thumbsup: - herfra..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf KenRas » ons 10. nov 2021 19:32

Poul skrev:Så blev jeg færdig med protomodellen af min “punkt-svejse-maskine”, og som I kan se, er jeg i høj grad blevet inspireret af Storm-P og den franske revolution :Skor:

Har lige lavet den første svejsning på et af Li-ion batterierne, og det ser ud til, at den virker :p
Skal dog have lidt øvelse for at finde den rigtige svejsetid, som “ meget højteknologisk” bestemmes af min højre pegefinger på trykkontakten.
Mvh.
Poul

Det ser godt ud, Poul :thumbsup:
Din ingeniør baggrund fornægter sig ikke :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Max » lør 13. nov 2021 02:35

Det ser rigtig godt ud, det er du sluppet meget flot fra. Godt arbejde.

Ps: hvis du køber dine batterier hos f.eks. batteribyen.dk kan du få svejset flige på dem
uden den store udgift.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 128 gæster