Redline 45 issue

Alt om GDS

Redline 45 issue

Indlægaf cdp » ons 3. nov 2021 18:11

Hejsa
Har fået et par RL-45 fra B&O foræret, som forventet skal refoames - de aktive enheder er ok, men ABR elementet skal have nyt ophæng. I øvrigt en sjov type passiv plade, der mest minder om et par blikplader i udglødet jern, med en vægtklods - sådan er det. Omkring renovering, fandt jeg en tekst på nettet, hvor en bruger prøver sig lidt frem med forskellige materialer.
Laminat gulvunderlag syntes også at have lignende egenskaber, men desværre kun 1 mm tyk, og ganske uge var det ikke godt. Næsten at give op tog jeg min datter for at se kaniner på vores lokale dyrehandel. Eureka!! Skumgummiet, der blev brugt til at lægge i bunden af fisketanke, var perfekt, selvom det var lidt tykt, ca. 4-5 mm; det var det bedste, jeg havde fundet til formålet. Det er hårdt, modstandsdygtigt over for varme, olie, vand naturligvis, og lys, det også sket for at være sort i modsætning til underlag, som er brun eller hvid. Så mit miniprojekt er godt i gang.

Ved fjernelse af skummet fra plasten bemærkede jeg, at det havde egenskaber, der ligner hukommelsesskum, der findes i dyre madras toppers. Jeg er endnu ikke at finde, hvis dette har nogen ekstra værdi, men det ville helt sikkert gøre det muligt for mig at håndtere det. Det skærer også meget godt, med en kniv forsigtigt opvarmning bladet spids, det går igennem som smør. Så det var nemt at danne to pakninger. Der er flere huller, så jeg simpelthen brugt slutningen af boret, opvarmet i et stearinlys og derefter presset til at danne huller, hvor det kræves.

Teksten er self manipuleret på translate, men overordnet giver det lidt mening.
Spørgsmål: er disse "blafre" plader virkelig er så ukritiske mht. ophæng, eller er et par originale den bedste løsning?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Redline 45 issue

Indlægaf Hackenberg » tors 4. nov 2021 10:11

Jeg har brugt babyvaskeklude.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Redline 45 issue

Indlægaf amads » tors 4. nov 2021 11:04

Jeg har lavet dem om til basrefleks. Det gjorde B&O selv på RL-45.2. Men forvent ikke kælderdyb bas, det har de aldrig kunnet lave. Der findes flere eksempler på nettet hvordan det kan løses.

Allan
amads
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12 mar 2011
Lokalitet: Næstved

Re: Redline 45 issue

Indlægaf cdp » fre 5. nov 2021 22:18

Hackenberg skrev:Jeg har brugt babyvaskeklude.

;) Ja hvorfor ikke - har såmænd også tænkt på både skum underlag, tynd gummi måtte mv. , men ingen af delene rammer nok særligt tæt på korrekt afstemning, så jeg lurer mest til en refleksport. men synes ikke rigtig nettet hjælper så meget. Er der mon et bud på port mål herfra? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Redline 45 issue

Indlægaf amads » man 8. nov 2021 11:38

Det er nu ikke de store beregninger jeg har lavet, men har i stedet lænet mig op af det jeg har kunnet finde på nettet. Der er bl.a. en som skriver at han tager et rør Ø 50 og skærer igennem så det ligner det som B&O selv lavede. Jeg har så i stedet brugt et Ø 40. Længden har jeg gættet mig til ud fra billederne. Så altså ikke den store videnskab, og jeg har ikke eksperimenteret med andre mål. Men synes selv det fungerede nogenlunde. Skulle bare have dem til at spille igen.
Jeg lægger lige et par af de link jeg fandt.

https://imgur.com/gallery/qoQsE
https://www.reddit.com/r/diysound/comme ... edline_45/

Der kommer et par billeder hvis jeg kan finde ud af at sætte dem ind.

Allan
amads
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12 mar 2011
Lokalitet: Næstved

Re: Redline 45 issue

Indlægaf amads » man 8. nov 2021 11:49

IMG_20210725_165209816.jpg
IMG_20210725_174748218_HDR.jpg


Som du kan se har jeg ikke skåret røret igennem.
Håber det kan bruges.

Allan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
amads
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12 mar 2011
Lokalitet: Næstved

Re: Redline 45 issue

Indlægaf Hackenberg » man 8. nov 2021 13:03

Skift så lige de gyldne kondensatorer når du er der.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Redline 45 issue

Indlægaf cdp » man 8. nov 2021 15:30

Hackenberg skrev:Skift så lige de gyldne kondensatorer når du er der.

De er på to-do listen i løbet af nærmeste. :thumbsup:
Fedt - tak for hjælpen Allan - jeg havde lidt samme løsning på hypofysen, men savnede måske lidt mål på længde/diameter, men det kan jo lyttes ind og varieres. Jeg fandt dog i mellemtiden noget neopren gummi i passende tykkelse, som lige skal prøves af først. Enheden er jo ret compliant, så om kabinettet er lukket, med slave eller sågar ventileret er nok mest en smagssag. En refleks port kunne såmænd også dæmpes med mormors uldne sokker eller lign. :p
Gad vide om bassen også kommer fra Phillips?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Redline 45 issue

Indlægaf X-ray » man 8. nov 2021 17:16

cdp skrev:Gad vide om bassen også kommer fra Phillips?

Det ser det bestemt ikke ud til. På Philips enheder/reservedele - af alle slags tror jeg næsten - vil man typisk møde deres 12NC numre. Dvs en 12 cifret kode, som enten kan være et fabriksnummer eller et bestillingsnummer. Det findes der helt sikkert mere om på nettet' - men back then, var 4822 xxx xxxxx helt typisk bestillingsnummer.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Redline 45 issue

Indlægaf cdp » man 8. nov 2021 22:27

Super - måske var kineserne allerede på banen dengang - en sidste tvivl er frontstoffet... Kan det evt. rengøres en smule uden alt for meget væske, det er jo limet ved logo. Tænker noget tør/tæpperens efterfulgt af en vådsuger. Alt andet er rengjort ifb. adskillelse.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster