Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » ons 27. apr 2022 08:25

KenRas skrev:Komponenter er ankommet, forstærkeren er i værkstedet, klar til at gå i gang :OLO:
Det bliver et par hyggelige aftener, jeg glæder mig :p

F1473463-18CD-484D-AD1A-4303CCE935B1.jpeg


Lækkert - Det kan kun blive godt!
Har selv lige givet en AU-9900 samme tur - dog ikke selvgjort (gid jeg kunne).
Slutresultatet er eminent.

Jeg fik skiftet alle lytter, men de originale ELNA 6800uf/63vdc lytter, som blev taget ud, målte bedre end spek. :oops: ved ikke om det var overkill at skifte dem ...
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » tirs 3. maj 2022 13:04

KenRas skrev:Komponenter er ankommet, forstærkeren er i værkstedet, klar til at gå i gang :OLO:
Det bliver et par hyggelige aftener, jeg glæder mig :p

F1473463-18CD-484D-AD1A-4303CCE935B1.jpeg


Jeg er nysgerrig - når du er færdig med denne renovering, om du har statisk/hvid støj i udgangen.
Jeg har lidt konstant hvæsen i højttalerene - måske er det indbildning, men jeg synes det er blevet værre de seneste par uger.

Har læst at særligt de gamle 9900 0g 11000 modeller lider af dette - og har ikke rigtig læst mig frem til en elegant løsning på problemet.

Siger dette dig noget?

(Jeg bruger pt Technics SB-E100 sammen med forstærkeren. Horn med 95db)
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » tirs 3. maj 2022 16:54

Min umiddelbare reaktion er at du jo slet ikke har brug for den høje udgangseffekt.

Mit udsagn er baseret på to ting: på den ene hånd at man, så vidt jeg husker, måler signal/støj som forskellen imellem maksimum output og forstærkerens 'noise floor', og derfor er højere udgangseffekt ofte lig med mere egenstøj.
Og, på den anden hånd, min erindring om min fars Arena T9000 og mine Lowther PM2 i Super Ace horn. Den kombination susede i så høj grad, at jeg (og før mig min far) forsøgte at klare problemet ved at have to JS trafoer på udgangen som droslede udgangseffekten ned til knapt 15 Watt.

Min endelige løsning på det problem var at købe min første Radford STA15 (som jeg stadig har og har haft siden 1978).

Men altså, der er alt mulig grund til at mistænke din Sansui forstærker for at have det mægtigt godt, men at den altså har for megen egenstøj til brug med højeffektive højttalere. Desværre kan jeg ikke prøve teorien af når jeg kommer tilbage til. Skotland med min AU11000A som KenRas lige har givet en flot sundheds attest: efter kun et enkelt besøg hos AnalogBo for fem år siden, hvor en enkelt lodning blev repareret og nye udgangsrelæer blev sat i måler den stadig bedre end fabriksdata! Ikke dårligt gået efter 45 år! Men da jeg ikke har nogle effektive højttalere at prøve efter med kan jeg ikke teste om jeg har ret i min antagelse.

Hvad siger KenRas? Husker jeg rigtigt med hensyn til beregning af signal/støj forholdet?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » tirs 3. maj 2022 17:17

his067 skrev:Min umiddelbare reaktion er at du jo slet ikke har brug for den høje udgangseffekt.

Mit udsagn er baseret på to ting: på den ene hånd at man, så vidt jeg husker, måler signal/støj som forskellen imellem maksimum output og forstærkerens 'noise floor', og derfor er højere udgangseffekt ofte lig med mere egenstøj.
Og, på den anden hånd, min erindring om min fars Arena T9000 og mine Lowther PM2 i Super Ace horn. Den kombination susede i så høj grad, at jeg (og før mig min far) forsøgte at klare problemet ved at have to JS trafoer på udgangen som droslede udgangseffekten ned til knapt 15 Watt.

Min endelige løsning på det problem var at købe min første Radford STA15 (som jeg stadig har og har haft siden 1978).

Men altså, der er alt mulig grund til at mistænke din Sansui forstærker for at have det mægtigt godt, men at den altså har for megen egenstøj til brug med højeffektive højttalere. Desværre kan jeg ikke prøve teorien af når jeg kommer tilbage til. Skotland med min AU11000A som KenRas lige har givet en flot sundheds attest: efter kun et enkelt besøg hos AnalogBo for fem år siden, hvor en enkelt lodning blev repareret og nye udgangsrelæer blev sat i måler den stadig bedre end fabriksdata! Ikke dårligt gået efter 45 år! Men da jeg ikke har nogle effektive højttalere at prøve efter med kan jeg ikke teste om jeg har ret i min antagelse.

Hvad siger KenRas? Husker jeg rigtigt med hensyn til beregning af signal/støj forholdet?


Tak for feedback!

Effekten ville jeg nødigt undvære. Diskant og mellemtone er godt nok horn, men bas er 12" med refleksport. Så uden muskler, bliver de lidt ligegyldige i basområdet.

Mit indtryk er, at AU-9900A og din egen AU-11000A begge har modificerede signalveje i forhold til første generation. Og altså ikke har samme tendens til 'sssssssssss'.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf cdp » tirs 3. maj 2022 20:53

så vidt jeg husker, måler signal/støj som forskellen imellem maksimum output og forstærkerens 'noise floor', og derfor er højere udgangseffekt ofte lig med mere egenstøj.

Uden at kloge mig for meget - kan det tænkes en evt. grundstøj dæmpes ifm. brug af muting ? Eller bliver det hele samme resultat, blot minus ex.20 db.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 3. maj 2022 23:20

Den definition af signal-støj forhold (SNR) som his067 beskriver er ganske korrekt.

Kigger man på specifikationer for AU-9900 (https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 9900.shtml) kan man se at SNR er mindre for Phono indgangen end den er for de andre indgange. Signalet her er ofte omkring 100x mindre, hvilket som udgangspunkt gør afstanden mellem signal og støj mindre.

I en forstærker kæde, hvad end det er en audio forstærker, eller en forstærker kæde i en FM modtager, så er det signal-støj forholdet i det første trin der næsten udelukkende bestemmer systemets samlede signal-støj forhold. Den støj der bliver adderet i det første forstærker trin, bliver forstærket op sammen med signalet. Hvad man senere i gør i signal kæden, det være sig muting, volume eller JS trafoer, vil påvirke både signal og støj ens så forholdet forbliver det samme.

Den statiske/hvide støj som LE9000 hører, er det ved alle indgange, er det med og uden tonekontroller koblet ind?
Det første jeg gjorde på min AU-9900 da jeg fiksede volume kontrollen, var at skifte alle 2SA798 dobbelt transistorer som tidligere beskrevet. Det kan meget vel være en af dem der er problemet.

Inden jeg gik igang med med recapping havde jeg den kørende nogle uger og den er absolut tavs uden det som LE9000 beskriver. Men der var alle 2SA798 også skiftet :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » ons 4. maj 2022 07:16

KenRas skrev:
Den statiske/hvide støj som LE9000 hører, er det ved alle indgange, er det med og uden tonekontroller koblet ind?
Det første jeg gjorde på min AU-9900 da jeg fiksede volume kontrollen, var at skifte alle 2SA798 dobbelt transistorer som tidligere beskrevet. Det kan meget vel være en af dem der er problemet.

Inden jeg gik igang med med recapping havde jeg den kørende nogle uger og den er absolut tavs uden det som LE9000 beskriver. Men der var alle 2SA798 også skiftet :p

Mvh Kenneth


Den støj, jeg oplever er på alle indgange. Med og uden tonekontrol - muting osv. En helt permanent susen.
Jeg har skrevet med en bruger på Audiokarma, som havde samme problem med sin AU-9900 - men efter at have skiftet nærmest ALT - inkl de berygtede 2SA798 - havde han stadig støj. Han lokaliserede aldrig problemet, men endte med at erstatte indgangsdelen fra en nyere model - hvilket løste problemet.

Jeg ville være ked af at lade denne AU-9900 gå videre, for lydsignaturen er simpelthen fabelagtig. Men jeg må da indrømme at jeg ikke kan lade være med at kigge efter A'modellerne lige nu :-)
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » ons 4. maj 2022 08:06

KlausM skrev:Enig med Freddy, Kemet er gode kondensatorer, overvej evt at bypasse med mindre værdier:

https://rockgrotto.proboards.com/thread/1401/bypassing-power-supply-caps

Mvh Klaus

Hvis jeg ikke læser diagrammet forkert, har Sansui allerede parallel-koblet filmkondensatorer over ALLE el-lytter. Det synes jeg er ret flot (og overraskende) for en forstærker fra 1978.
De brugte også rigtigt gode 105° lytter i strømforsyningen.

ps caps1.jpg



Sansui var i det hele taget langt fremme i det der med at bruge ørene til at designe lyd: Jeg har derfor været på udkig efter deres dengang hunde-dyre højttalerkabler (som jeg mener kostede astronomiske 1000 kroner i 1978), og for nogle måneder siden fandt jeg et 12 meter sæt i Japan. High Fidelity testede dem sammen med andre HT kabler i slutningen af 90erne og gav dem altid fine anbefalinger. Desværre ved jeg endnu ikke, om de er ankommet i Skotland, da jeg jo har været her i DK siden begyndelsen af marts måned. Men så snart jeg kan, skriver jeg mere om dem.

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/high-efficiency-series-sansuis-best-speaker-cables-ics-connectors-accessori.628249/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KlausM » ons 4. maj 2022 13:06

Det der, er vel ikke et originalt Sansui-board?? Men ja, med 10 nF, så en 4,7 uF ville være et godt supplement.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 4. maj 2022 19:06

LE9000 skrev:Den støj, jeg oplever er på alle indgange. Med og uden tonekontrol - muting osv. En helt permanent susen.
Jeg har skrevet med en bruger på Audiokarma, som havde samme problem med sin AU-9900 - men efter at have skiftet nærmest ALT - inkl de berygtede 2SA798 - havde han stadig støj. Han lokaliserede aldrig problemet, men endte med at erstatte indgangsdelen fra en nyere model - hvilket løste problemet.

Jeg ville være ked af at lade denne AU-9900 gå videre, for lydsignaturen er simpelthen fabelagtig. Men jeg må da indrømme at jeg ikke kan lade være med at kigge efter A'modellerne lige nu :-)

Jeg kunne godt tænke mig at høre den støj, men der er langt til Ålborg :(

Har du en anden forstærker som har pre-out og main-in på bagsiden? Ligesom din AU-9900.
Så kan du prøve at bruge den anden som forforstærker og din AU-9900 som effekt forstærker. Hvis støjen forsvinder, så ligger dit problem et sted i forforstærkeren. Derefter byt om så AU-9900 er forforstærker og den anden er effekt forstærker. Bare for at være sikker. Så ved vi nogenlunde hvor vi skal lede.

Lad os høre om resultatet af den test.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » ons 4. maj 2022 20:23

KenRas skrev:
Har du en anden forstærker som har pre-out og main-in på bagsiden? Ligesom din AU-9900.
Så kan du prøve at bruge den anden som forforstærker og din AU-9900 som effekt forstærker. Hvis støjen forsvinder, så ligger dit problem et sted i forforstærkeren. Derefter byt om så AU-9900 er forforstærker og den anden er effekt forstærker. Bare for at være sikker. Så ved vi nogenlunde hvor vi skal lede.

Lad os høre om resultatet af den test.


Godt forslag - test er delvist udført. Har en DAC med forforstærker og når jeg bypasser PRE i AU-9900'en så er støjen væsentligt reduceret. Desværre har jeg intet effekttin, så jeg kan teste PRE out fra AU-9900 - men det bekræfter vel også, at støjen er relateret til forforstærkerdele (eller?)
Jeg kan nævne, at der også i hovedtelefonudgangen er samme støj.

Du er sefl. velkommen i Aalborg :-)

Mvh
Laust
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 4. maj 2022 22:34

Det kunne tyde på det.

Med det vi ved nu, så kan fejlen næsten kun ligge på det print der hedder F-2574 eller i forsyningen til den.

Er den støj du hører ens i begge kanaler?

Er der forskel mellem REVERSE og NORMAL?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » ons 4. maj 2022 22:47

KenRas skrev:Det kunne tyde på det.

Med det vi ved nu, så kan fejlen næsten kun ligge på det print der hedder F-2574 eller i forsyningen til den.

Er den støj du hører ens i begge kanaler?

Er der forskel mellem REVERSE og NORMAL?

Mvh Kenneth


Støjniveauet er ens i begge kanaler og uændret ligegyldigt hvad jeg foretager mig med kontakter.
Vil mene, jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer.

Jeg mistænker, at det er forstærkerens egenlyd. Derfor er jeg så nysgerrig efter om din kunne have nogenlunde samme støj - dog uden at du har bemærket det. Ved ikke hvilke ht du har spændt på den?

Som nævnt bruger jeg ret følsomme ht i et mindre lytterum, hvilket tvinger mig tættere på ht end jeg ville foretrække. Så jeg vil ikke afvise at nogen vil kalde det pyller.

Jeg blev smidt ud af stuen, da der gik Vintage HiFi i den :-D

Mvh Laust
Senest rettet af LE9000 ons 4. maj 2022 22:58, rettet i alt 1 gang.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 4. maj 2022 22:57

LE9000 skrev:Jeg mistænker, at det er forstærkeren egenlyd. Derfor er jeg så nysgerrig efter om din kunne have nogenlunde samme støj - dog uden at du har bemærket det. Ved ikke hvilke ht du har spændt på den?

Mvh Laust

Min ht er Marantz HD-880 som er forholdsvis let drevne.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » ons 4. maj 2022 23:04

KenRas skrev:Min ht er Marantz HD-880 som er forholdsvis let drevne.


De ser voldsomme ud - og lækre.
Mine Technics SB-E100 har en følsomhed på 95db - men horn på både diskant og mellemtone som afslører alt.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster