Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Alt om GDS

Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Indlægaf DrBoar » fre 1. feb 2013 14:55

Spendor BC1 är en vintage klassiker med två tydliga särdrag. Dels den märkliga lådan i 10mm och 12mm Plywood dämpad med asfaltimpregnerad mjuk board. Dels det då moderna påfundet med en plastkon i Bextrene. Styrkan var magiskt mellanregister svagheten klen dynamik och odefinierad bas.

Kabinettet
Troels Gravesens detaljbild, notera tredelat stag på kortsidan
Billede

Annan bild med samma tredelning
Billede

Mitt eget material 11mm OSB 12mm Asfaboard och furulister 15x27mm Då detta är en prototyp så kör jag billiga material :p
Billede

Lager på lager och latexfog används som lim mellan OSB-Asfaboard och Asfaboard-Filt. Enligt tyska Hobby HiFi så dämpar pålimmad filt mer än vad man skulle tro.
Billede

Billede

Billede

Mina lådor är 370x370x600 jämfört med orginalens 300x300x600. Så här ser de ut jämfört med mina små Onken lådor
Billede

Element
I onken lådorna sitter mina element kandidater nämligen KEF B200 i tidig variant och KEF T27. Elemeneter framför visar det fula gula plåtchassit som gör att jag vill montera dem bakifrån så att chassit inte syns.

Delningsfilter
I första hand skall jag prova ett tvåvägsystem då KEFs 104aB delningfilter fixat till frekvensgången på T27 diskanten. De B200 jag har är tidigare varianter än de B200 som 104aB använde sig av så jag får säkert leka med delningfiterkomponenterna innan det blir bra. I orginal är alla kondensatorer elektrolyt men jag tar plastfilm överallt utom den stora seriekondensatorn.
Billede

Jag kommer inte att ha basreflex, Q på B200 är för högt för detta. I första hand skall jag prova en seriekondensator på 800-1200 µF som enligt Hobby HiFi ger en djupare bas med lägre Q än vanlig sluten låda om det hela stämms av rätt.

Fungerar inte detta får en akustisk ventil från Dynaudio träda i tjänst.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Indlægaf DrBoar » lør 16. feb 2013 12:02

Efter en paus så rör sig projektet igen framåt
Billede

Varje röd kondensator (från Västtyskland!) är på 100µF om jag inte blir nöjd med diskantens sista okvar har jag både 12mm dome och banddiskant att ta till
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Indlægaf DrBoar » tors 28. feb 2013 00:39

sluten låda med en massa kondensatorer 22 stycken på 100µF vardera
Billede

Q nära 1.0
Billede

Olika varianter av kondensatorer
Billede

Detalj
Billede

Kurvor enligt teoriboken nu är det bara frekvenskurvor som saknas
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Indlægaf DrBoar » fre 1. mar 2013 01:08

Billede

Fungerar riktigt bra som synes så tippar frekvensgången rumt resonansfrekvensen under 50 Hz och kondensatorn trycker ner puckeln 50-90 Hz och lyfter runt 30-40 Hz. Tydligtvis går det att tämja element som ger väl höga Q. Men den slutliga inställningen måste göras med delningfiltret på plats då det kommer att öka Q värdet en del. Så dags att skuva ihop ett delningsfilter. :Thumpsup:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Spendor BC1 tolkning "Dorspen OneBC"

Indlægaf DrBoar » man 11. mar 2013 15:37

KEF 104aB delningfilter fast med plasfilmskondensatoer inte elektrolyter, delningen ner ser bra ut men lyftet över 10 kHz uteblir

Billede

Delningen för baselementen som är en SP1014 i stället för 1039 som i orginalet
Billede

Mätt framför diskanten på 50 och 100 cm avstånd, på 1 m ser det lite bättre ut än 1/2 meter men nivån runt delningfrekvensen behöver komma upp om jag skall få +/- 3dB 50 Hz till 20 kHz.
Billede

Diskanten är inte försänkt, lådkanter är inte avfasade och stora bulthuvuden som håller fast baselementet sticker upp, provade att tejpa runt för att minska kanten runt T27. Grön kurva som nära nog eliminerar dippen runt 7 kHz och får till det skapligt från 3,5 till 12 kHz.
Billede

Det här delningfitret kommer att ta tid...
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster