Hjælp til defekt autostopfunktion på en Thorens TD 145

Alt om GDS

Hjælp til defekt autostopfunktion på en Thorens TD 145

Indlægaf Ellum » man 18. feb 2013 23:20

Hej folkens

Jeg har fået fingrene i en gammel Thorens TD145 som er i meget god stand og som udgangspunkt virker som den skal, bortset fra autostopfunktionen. Så vidt jeg kan se er den i helt original stand med hus, arm, 45 adapter, låg, pladetallerken, gummimåtte, knapper osv. Der sidder en shure m75mb-pu på den med en slidt type 2 nål.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at den fik en kærlig hånd, da jeg ikke tror den er blevet serviceret i meget lang tid. Jeg har bestilt en ny rem som en start.

Jeg går nu og svinger lidt imellem om jeg skal betale mig fra at få den serviceret helt i bund, så den kan køre de næste par år uden bøvl, eller om jeg skal skal prøve at kaste mig ud i det. Såvidt jeg kan forstå, så der kan der gøres rigtig mange forbedringer.

Det jeg godt kunne tænke mig der skulle laves er:

    Montering af ny pickup
    Reparation af autostop-funktionen (Den er vist blevet slået fra, fungerer i hvert fald ikke)
    Smøring af diverse
    Kosmetisk behandling af plinten
Yderligere opgraderinger kunne så komme hen ad vejen.

For en absolut nybegynder i Gør-det-selv er det så noget der er værd at kaste sig ud, eller er det bedre jeg bare betalr mig fra at få det gjort?

Pickuppen vil jeg under alle omstændigheder nok selv stå for. Jeg skal jo lære det på et tidspunkt. Skal bare finde en passende pickup, der kan monteres nedefra.

I den forbindelse kan jeg se at huset/pickuppen sidder skævt i forhold til selve pladetallerken. Jeg har desværre ikke noget kamera til rådighed så jeg kan vise det, men det er tydeligt at de fire pinde på huset, der skal monteres ind i tonearmen er "drejet" et par grader til siden så huset/pu'en ikke er vandret. Det er altså ikke pu'en der sidder skævt, men hele huset. Er der nogen derved om det er meningen eller hvad er der mon sket? Kan det rettes op?

Hvordan får jeg den indre pladetallerken af? Jeg kan løfte den et par cm, men så bliver den holdt fast nedefra.

Rundt omkring på nettet har jeg læst om folk, der har hævet tonearmen, men jeg kan ikke rigtig finde en forklaring på, hvorfor man gør det? Hvad får man ud af det og hvordan kan jeg se om min evt. har fået det gjort? Kan nemlig se, at det ofte kan medføre at autostop funktionen stopper med at virke.

Hvordan gør i andre sådan rent praktisk når i vender bunden i vejret på pladespilleren for at udføre rep? tager i støvlåget på og vender den om? Eller har i en smart konstruktion så man ikke ødelægger armen og lign.?

Det blev lidt langt, men håber der er nogen der har lyst til at kaste lidt lys over denne meget fine pladespiller.

mvh

Ellum
Senest rettet af Ellum tirs 26. feb 2013 18:18, rettet i alt 1 gang.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Almarx » man 18. feb 2013 23:37

Prøv lige at se lidt på det her link:http://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm
Her kan du finde meget information. Du har fået en rigtig fin pladespiller. Pladetallerknen kan afmonteres, når du løsner et lille modhold. Du kan sikkert finde det på nettet. Nogle af de problemer du beskriver, mangler et par billeder. Det hele er ret simpelt og du finder hurtigt rundt i det hele.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Ellum » ons 20. feb 2013 22:49

WP_20130220_005.jpg


Som i kan se sidder huset skævt på armen. Kan ikke umiddelbart regne ud, hvordan jeg skal få det rettet op igem. Vi er vel enige om at huset og pu'en skal være plan med pladetallerken ikke?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf his067 » ons 20. feb 2013 23:22

Ellum skrev:
WP_20130220_005.jpg


Som i kan se sidder huset skævt på armen. Kan ikke umiddelbart regne ud, hvordan jeg skal få det rettet op igem. Vi er vel enige om at huset og pu'en skal være plan med pladetallerken ikke?


Ikke nødvendigvis: se hvad jeg fandt ud af over weekenden om Ortofon's ellers fremragende SPU pickupper
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=3230
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf X-ray » tors 21. feb 2013 00:27

Ellum skrev:Som i kan se sidder huset skævt på armen. Kan ikke umiddelbart regne ud, hvordan jeg skal få det rettet op igem. Vi er vel enige om at huset og pu'en skal være plan med pladetallerken ikke?

Det ser ud til, at stikket på dit head-shell sidder skævt. Mener at de "styre" stifter skal sidde lodret ift. planet på head-shell! Stikket kan til en vis grad - mener jeg - vrides gelende i den rigtige retning..... Husk at holde - godt igen/modsat - fast i armen... så lejerne ikke ødelægges!
Syntes også - at det ser ud til at armen sidder noget lavt.... men der skal andre billeder til.... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Sorenki » tors 21. feb 2013 12:47

hvis det er en S-formet arm, kan det godt se ud som om, pickuppen sidder skævt, når armen er løftet, for at være plan med pladen når den er sænket.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Tonni » tors 21. feb 2013 22:33

Har et par Thorens'er med det PU-hus. Og som X-ray skriver, kan man rette den med et forsigtig vrid, til huset er vandret når du spiller en plade.
Når du har fået det fixet, kan du poste et billede af dyret i drift, men set fra siden, vandret ind. Så tager vi vta'en (om armen er for lav) der fra!

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Ellum » lør 23. feb 2013 16:49

Så fik jeg fikset det skæve hus som beskrevet.

Her kommer så nogle billeder af armen:

WP_20130223_002.jpg

WP_20130223_004.jpg


Ser det fornuftigt ud? Og hvad er det man skal holde øje med? Skal armen være vandret eller?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Ellum » lør 23. feb 2013 16:56

WP_20130223_007.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Tonni » søn 24. feb 2013 12:57

Den ser godt nok ud til at være i god stand! Tillykke! Og billederne kan snyde, men VTA ser ikke ud til at være helt hen i skoven. Som udgangspunkt skal monteringsfladen på Pick-up'en være parallel med pladen, og den er vist ikke hel hen i vejret?!
- Håber du er tilfreds med lyden... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Er en Thorens TD 145 et godt begynderprojekt?

Indlægaf Ellum » søn 24. feb 2013 17:03

Tak Tonni, ja den er i meget god stand. Det eneste er en større ridse der er kommet fra pladetallerkenen, men som ikke kan ses når den er på.

Med hensyn til VTA kigger jeg nok på det igen når jeg får fat i en ny PU.

Som nævnt har tidligere ejer slået autostop-funktionen fra. Jeg ringede til den tidligere ejer og spurgte, hvad han havde gjort i den forbindelse. Jeg vil nemlig gerne have det til at virke igen.

Det viser at han havde loddet en kort ledning på, der hvor de to røde ledninger sidder på printpladen til højre på nedenstående billede. Dem har jeg nu klippet af (skulle nok have taget et billede inden også, men det er for sent nu)

WP_20130224_001.jpg


Det var her ved printpladen der var loddet en kort ledning på for at kortslutte funktionen.
WP_20130224_004.jpg


Det har dog ikke hjulpet overhovedet. Funktionen slår slet ikke til.

Jeg har rodet lidt med justeringen omkring tonearmen, men uden resultat:

WP_20130224_002.jpg

WP_20130224_005.jpg


Kan kortslutningen have forårsaget uoprettelig skade?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster