Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Alt om GDS

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf mcs_5 » tirs 10. dec 2013 01:50

Så besøger du bare Skat og får et CVR-nummer - problemet løst! :Skor:

Jeg kan godt købe den til dig - men er der ingen i Herning og omegn med et CVR-nummer?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. dec 2013 01:53

Jeg synes ikke rigtigt, at jeg lige kan komme på nogen. Jeg færdes nok for meget i det offentlige og i dén dur. Fallerede musikere med tvivlsom indtjening - socialrådgivere - politi - førtidspensionister - skolelærere - Marantz-samlere og hvad har vi.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Klausen » tirs 10. dec 2013 10:09

Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. dec 2013 10:18

nej - det havde jeg ikke set. Men jeg har lige nu fundet en kollega, som har et CVR-nummer, på min arbejdsplads, han siger, at han godt vil hjemkøbe den dims for mig. Jeg prøver lige at se, hvod'n det går. Tak for linket ellers. Og til Mikkel - indtil videre, Tak for dit tilbud. :thumbsup: Hvis jeg får den hjem ad den kanal, som jeg nu har sat gang, skal jeg nok lige fortælle det :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Jan » tirs 10. dec 2013 13:06

I værste fald kan en PC PSU vel bruges, den leverer netop de her krævede V og A, eneste problem er at finde en der fysisk kan være der, her skal vi nok ud i noget small form factor PC, nogle af dem udemærker sig også ved fraværet af blæser :)
Alternativt kan en alm. desktop PSU tilsluttes som extern PSU.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. dec 2013 01:56

Nå - så er der kommet en PSU hjem - og ligger her på mit bord. :p Så langt, så godt.

Den er selvfølgelig en kende større (L+B) end den gamle, så hullerne ikke passer i de gamle monteringshuller. hm....

Den hjemkøbte er denne: http://www.cypax.dk/vare/PT-45B

Her er en PDF: http://www.cypax.dk/pdf/50.037.0405.50.pdf

Det er dén, som Mikkel mente var kraftig nok 8)

Men...nu kommer øvelsen med benforbindelser:

Den gamle er ordnet sådan, at benforbindelserne var ordnet som sikkert vanligt i den slags elektronik, at et multibånd-kabel (6 forbindelser) går fra PSU'en og over i et tilsvarende receptorstik på "motherboardet" i apparatet. De "lander altså i samme orden som afsendelsen, så at sige. Nok ikke noget nyt her.

Den gamle's benforbindelser var - fra venstre mod højre:

ben 1 + 2 (V1): + 5V
ben 3 + 4 ( ground)
ben 5 (V3) ( - 12V)
ben 6 (V2) ( +12V)

Den nye's benforbindelser ser ud til at være - stadig set i samme orden (venstre mod højre):

ben 1: (der står kun +V) - vil dette betyde de +12V????
ben 2 + 3: (der står "+5V" dækkende over begge ben (2+3) - er rækkefølgen her ligegyldig??
ben 4 + 5: = ground
ben 6: " -V" - her går jeg ud fra, at der menes "minus 12V" ??

Kan jeg få be - eller afkræftet mine opdagelser og fortolkninger?

Hvis nu disse benforbindelser passer ad h... til med multibåndskablet - kan man så ikke bare lave 6 små kabler med en tykkelse som ikke går under tykkelsen på de kabler, som er der i forvejen og forsigtigt lodde dem på terminalerne på hhv. PSU'en - og motherboardet?? - velvidende, at dette helt klart ikke er den optimale løsning, hverken håndværksmæssigt eller feinschmeckeragtigt, men det vil velvirke efter hensigten - oder?? Er der fælder??

På AC-inputtet udefra er der klogt nok 2 ben en L (live) og en "N" Neutral - er det ligegyldigt, hvilken vej denne vender??? - jeg er jo ikke elektriker. :Skor:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf spuncut » søn 22. dec 2013 03:02

Hej Freddy
Hvis du er i tvivl om udgangsspændingerne var det vel en ide om du startede den op og målte dem.
Hvilken vej L og N bliver vendt er underordnet ligesom det er ligegyldigt hvilken vej netstikket vender i stikkontakten.
Er der en blå ledning er det den som typisk er "Nul" (den leder som er lagt til jord ved elforsyningens trafo), men man kan jo aldrig vide hvad vej netstikket vil blive vendt.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. dec 2013 03:09

hej Spuncut - Tak for indsparket.

AC-forsyningen er med en brun og en blå leder. Den med stikkontakten havde jeg tænkt :thumbsup: , men jeg er usikker på, hvor "følsomt" dette grej er - jeg kigger jo ned i et motherboard/computeragtigt helvede med støbte kredse all over the place - og der arbejdes jo med sådan noget både i antistatiske miljøer og hvad har vi. Her bliver jeg altid overforsigtig.

Jeg kunne jo måle, men vil målingerne være troværdige, når de er foretaget "out of Circuit"?

Jeg kunne godt sætte AC'en til og måle, hvad jeg har på de forskellige ben ud af PSU'en..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf spuncut » søn 22. dec 2013 03:40

Hvis du er i tvivl om den skal ha' lidt belastning for at virke, så hægt nogle 2k2 modstande fra 5V, V+, V- til Ground. Jeg vil gætte på at der blot er to forbindelser til 5Volt'en (Ground'en ligeså), det ka' du jo lige starte med at ohme.
Apparatet er nok ikke dobbeltisoleret, hvilket vil sige at det skal jordforbindes, men det er jo ingen garanti for at der er nul på den blå. Hvor mange har feks. dansk jordstik på deres PC'er og kaffemaskiner ? :Tanke:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » man 23. dec 2013 01:04

Nå - så fik jeg gjort noget mere ved det :p

Jeg satte den nye PSU til 230V - målte på udgangspindene, hvilke spændinger, der sad hvor (benforbindelserne var meget forskellige) og hvor de to grounds sad. godt-så..

Så var det jo bare så enkelt som at parre spændingerne med de korrekte receptorpinde på "motherboardet" - de blev loddet på - idet det fine plastic mulitistik måtte lide døden da benforbindelsernes orden var en anden.

Jeg har nu tændt apparatet og det reagerer, som jeg havde håbet og forventet. :Thumpsup:

Jeg er hermed færdig med dette stykke ikke-vintage moderne digitale "eventyr" - og takker rigtig meget for de forskellige indspark, som i har givet mig.

Tilbage til Vintage!!!!! *run* :OPO: :OPO: :OPO:

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster