High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Alt om GDS

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Tophøj » tirs 10. sep 2019 14:35

den glæder jeg mig til at høre. Jeg går ikke ud fra den skal hjem i privaten? Den kan jo ikke komme op af trappen ;-)
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. sep 2019 15:05

Har overvejet om der skal bærehåndtag på. Ellers må den jo hjem og stå i Casa-Tophøj?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. sep 2019 15:08

Har i øvrigt fået endnu en JBL E130 via Poul M. Så kan jeg recone et par. Glæder mig til igen at arbejde med kvalitetskomponenter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Tophøj » fre 13. sep 2019 08:01

Ikke umuligt når du er færdig med at lege med den :-)

Hvem ved, måske den kan opbevares i herreværelset, ved siden af alt det andet :lol: Vi skal bare lige være færdig med at bygge om :shock:

Hackenberg skrev:Har overvejet om der skal bærehåndtag på. Ellers må den jo hjem og stå i Casa-Tophøj?
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Hackenberg » fre 13. sep 2019 08:22

Posthuset!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf bjerager » fre 13. sep 2019 08:58

Hackenberg skrev:Har i øvrigt fået endnu en JBL E130 via Poul M. Så kan jeg recone et par. Glæder mig til igen at arbejde med kvalitetskomponenter.


Ja... Ikke alt det der Beyma-skrammel....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: High-fidelity's JBL/Coral-subwoofer.

Indlægaf Hackenberg » man 13. jul 2020 18:48

Så er der kommet lidt skred i reconingen af min E-130 som skal i subwofferen.
Tophøj har hjulpet mig med at skaffe et aftermarked kit fra Simply Speakers som, sammen med et par andre, er en af de velrenomerede leverandøre. Da jeg ingen massering har vil jeg forsøge mig med samme vægt i blyhagl. Lejekugler kan vel også bruges. Det skal bare limes grundigt! Jeg bruger tokomponent-lim som også anbefales til at hæfte membranen til svingspolen.

DSC_0000117.jpg

De aftermarked-kits jeg har prøvet er leveret helt adskilt. Dvs at membran med kant, centreringsfjeder (den gule), svingspole, litze og støvhætte leveres adskilt. På de originale kits fra JBL er svingspole, centreringsfjeder og membran med kant samlet i forvejen. Det gør tingene meget lettere men forhindrer at man monterer i andre JBL-chassiser. F.eks. som min E-130. Til gengæld slipper man for nogle overvejelser om svingspolens monteringshøjde hvis man ikke har den gamle siddende i sit chassis.
Her vil jeg godt komme med en overvejelse som en "kunde" aftvang. Han ville have et sæt JBL 12" reconet med originale dele. Det ville selvfølgelig være dejligt men sådanne fås ikke mere til denne model. Hvad gør man så?
Jeg er absolut imod at vride en, ellere hel og rimelig pæn, membran ud af chassiet for at montere aftermarked-kits. Her skal der nye kanter til for at få et resultat der er så tæt på originalen som muligt. På nettet findes en del målinger som viser at selv de bedste aftermarked-kits ikke rammer helt plet med måleresultaterne. En ny kant give det bedste resultat. Desuden er det vel mere "vintage" at genbruge så meget af det oprindelige som muligt.

DSC_0000119.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster