Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Alt om GDS

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf cdp » fre 22. jul 2016 22:19

- fine billeder, Alex.. :cool1:
Det ligner da nogle gedigne og tætte kabinetter, du har kreeret der. Ser ud til projektet snart kan prøvelyttes.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf acj1980 » fre 22. jul 2016 23:54

Hej Carsten. tykkelsen er kun 16 mm, men jeg kommer nok også til at justere lidt på kainetvolumen efter første prøvelytning, jeg regner med at det kommer til at ske i næste uge hvor jeg har ferie, jeg har prøvet at trykke på membranen mens forpladen bare lå i spænd og der var ikke meget modstand, måske det ændre sig mere når der kommer fyld ind i kasserne, ellers kommer der nogle plader i siderne på indersiden for at gøre volumen mindre ;) :p
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf cdp » lør 23. jul 2016 17:58

Du skal nu ikke være bange for kabinettet er for stort, så længe det er tæt, dæmpningsmatrialet vil suge de fleste resonanser, afhængig af mængde og type. Omvendt kan de Phillips basser jo fungere i noget mindre volume, så lidt test er nok ikke skidt. Jeg byggede engang nogle seas, hvor bassen var fremskudt og diskanten tilbagetrukket på baflen..de lød egentlig godt, men blev solgt med noget andet. ( desværre )
- hvis kabinettet synes alt for stort, kan du jo lave et forsøg med opdeling og en ventil imellem. ( samme Itt brugte på deres ældre modeller ) .. Det koster jo kun en ekstra plade, og en variabel ventil deri. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf dfms » lør 23. jul 2016 19:03

acj1980 skrev:Det er jo ganskevidst IKKE vintage at bygge nyt,


Men du bygger højtalerne i spånplader, og det er jo vintage. :thumbsup:

P.s. Jeg kan bedre lide spån. end MDF.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf acj1980 » lør 23. jul 2016 19:22

Tak dfms, jah det er jo rigtig nok, da jeg forberedte mig til jeg skulle bygge dem, løb jeg også flere gange over anbefalingerne ved mdf, men jeg kender desværre ikke det så godt, men mere spånplader, derfor faldt valget på det ;) :cool1:
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf cdp » lør 23. jul 2016 20:50

Mdfplader er, som spån, en presset plade af træspåner med et bindemiddel ( engang indeholdt de formaldehyd) , men i meget finere struktur.. De har højere vægtfylde og er mindre lyddøde, men arbejdet med finish er noget nemmere..
- Har nogen forsøgt med spånplade, med pålimet troltexplader indvendigt.. :Skor:
Ps. gennemfarvet sort mdfplade, der matlakeres nogle gange, var meget brugt for nogle år siden..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf Cinemad » lør 23. jul 2016 21:36

MDF er ikke spånplade, men fiberplade (MDF = medium density fiberboard). Jeg har arbejdet på Junckers mens MDF fabrikken stadig kørte, så jeg har set den imponerende presse, der bruges til fremstillingen. Ret imponerende.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf Hackenberg » søn 24. jul 2016 17:02

Det er rart at der er nogen der gider bygge nyt med vintage-enheder. Gør det også gerne selv. Håber resultatet står mål med besværet. Altid rart med lidt crowdsourcing her på siden.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf cdp » søn 24. jul 2016 20:29

Cinemad skrev:MDF er ikke spånplade, men fiberplade (MDF = medium density fiberboard). Jeg har arbejdet på Junckers mens MDF fabrikken stadig kørte, så jeg har set den imponerende presse, der bruges til fremstillingen. Ret imponerende.

Helt enig - mener bare disse fibre også indeholder træstøv.. hvis ikke må jeg lige en tur under stenen.. :lol:
Og ja - dejligt nogen kaster sig ud diy-projekter, som udviklingen har udfaset de sidste årtier..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf moruller » lør 21. okt 2017 12:53

Godt nok en gammel tråd, men hvilken slags (maling (olie eller vandbaseret ) blev brugt til at farve membranerne med???
moruller
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05 maj 2017
Lokalitet: Næstved

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster