Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » søn 25. okt 2020 22:17

Godt det lykkedes :thumbsup:
Du siger bare til når du skal bruge lidt assistance :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 26. okt 2020 00:10

Nede i denne 1060 er der i øvrigt et datostempel.....: 50.1.22. Kan nogen mon gætte/huske koden for hvilken dato den pgl. forstærker er blevet stemplet ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 26. okt 2020 01:23

Vil denne lyt fra Banzai Music være OK for 1060? Det ligner noget industristandard, som jeg meget godt kan lide - bryder mig ikke om guldtryk.

https://www.banzaimusic.com/F-T-RAD-4700uF-100V.html

eller måske denne her fra Mouser (Kemet) https://www.mouser.dk/ProductDetail/KEM ... tent=KEMET ( ja- den har guldtryk, ser det ud til...hmm...)

De er begge 10mm for tynde - men ....man kan vel få det til at passe med lidt tilpasnings-foring mellem bøjlen og kondensatoren.

Den fra Banzai er blå (F&T) - Kemet'en er så vidt jeg kan se sort. (Original er sort på de seneste eksemplarer af 1060 og grå på de tidligere) men man kan vel ikke få alt serveret på et sølvfad.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KlausM » man 26. okt 2020 04:38

Hvad med at gå efter en, der er større, så den passer rent fysisk? Vil det ikke være pænere?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 26. okt 2020 04:52

joh - jeg har tænkt på det. Er stadig ikke helt kommet overens med, hvad jeg bør gøre. Jeg har tit svært ved at vælge løsningen, da jeg kæmper mod det sædvanlige spøgelse (originalitet kontra funktion og hvad der måtte være til rådighed nu om dage.)
Elektrisk kunne man såmænd roligt gå op i voltagen og måske ad den vej få en større lyt, som kunne passe i looks og ned i bøjlen. Jeg vil gerne holde den i området omkring de 4700uf give and take - jeg kunne blive lidt nervøs for ensretteren, hvis jeg går op i capaciteten.

Jeg tænker lidt over det og afventer måske lidt ekstra input til tråden her - før jeg tager den endelig beslutning. Det ligger sådan, at jeg har flere 1060'ere som venter på en lignende service - mere eller mindre - samt nogle 2230'ere som også har den samme lyt, så jeg skal lige tage en beslutning om, at jeg køber nogle stykker af den samme lyt, da jeg måske kommer til at skulle bruge mere end blot denne ene. Køber jeg flere, så ender det nok med, at det alligevel kun var denne her som skulle skiftes. ( ærligt talt tror jeg, at der nok skal være flere).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Helikon » man 26. okt 2020 13:41

Jeg har muligvis 4 røde uden guldskrift, jeg skal lige se om de passer i værdi, tror de er på 6800uF men jeg kan ikke huske spændingen. Mener de er specielt til Marantz og dermed naturligvis i den aller yderste ende af svinedyr skalaen. Kigger efter når jeg kommer hjem.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 26. okt 2020 18:53

Det lyder spændende - jeg afventer.... 8)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Helikon » ons 28. okt 2020 21:46

Så kom jeg hjem igen i dag og det var ganske rigtigt særlige Marantz kondensatorer som der også står på dem.
50 mm i diameter og 80 mm høj uden 100 volt skrueterminaler og 4700uF.
Det var nogle jeg fik af salig Poul Morén
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. okt 2020 00:50

Det ser jo helt fantastisk ud - er det udgaven med Saul Marantz' monogram på toppen? :thumbsup:

Lige noget for en samler :-)

Værdierne og målene passer fantastisk også . Den gamle er ø50mm og højde 75mm (excl. terminaler) - det må ikke overstige 100mm i højden- de elektriske tal på den gamle er 4700uf 80V, så det er jo fornemt.

Hvor mange har du og har du en pris? (jeg regner med at jeg får brug for en 3-4 stykker for at være på den sikre side..)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Helikon » tors 29. okt 2020 08:48

Ja det er absolut enestående, Marantz var heller ikke selv klar over de fandtes ...
Jeg har rundt regnet 4 stk. i runde tal.
Tager vi resten over pb?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. okt 2020 00:17

Således er der nu, takket være Helikon, indgået en dejlig aftale om overdragelse af flere eksemplarer af den fine elektrolytkondensator ("særlig til Marantz" :thumbsup: ) som skal i den 1060'er, som pt er under klargøring.

Det er tilmed godt, at dens diameter faktisk er 50mm (passer i bøjlen) - og 80mm høj (den gl. var 75mm høj) så det, hvad angår målene, kommer til at se rigtigt ud.

Det bliver fedt, når den er oppe at køre igen. Mere kommer....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. nov 2020 01:49

Og således oprandt dagen, hvor jeg modtog "Særlig til Marantz"-lytterne fra Helikon. (tak for det! :thumbsup: )-

Den er nu monteret i sin bøjle og det ser fint ud - den måtte på ingen måde blive højere. der er 1 mm frigang mellem låget og toppen af lytten, men det går jo også. Terminalerne underneden er placeret på en måde, som gør, at lytten ikke i bunden kan komme igennem hullet i Marantzens chassisplade - så derfor monteres lytten i sin max-højde over chassisbundpladen. Det er nu heller ikke et problem. Hvis den lyt nogensinde har følt sig overset, så er dét i hvert tilfælde slut, må man sige. :QQS:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » man 9. nov 2020 10:34

Hold kæft det ser godt ud - den ellers anonyme Marantz er godt nok blevet pyntet!
Jeg får sådan lidt en association til en smuk kvinde med kraftig læbestift der kommer ind i rummet, og tiden går i stå.
Hende overser man ikke ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 9. nov 2020 13:53

Jeg tænkte nu i en lidt anden retning -hvis du lige kigger lidt på billedteksten på oversigtsbilledet......

vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » man 9. nov 2020 13:58

Jeg har ikke rigtig lyst til at skifte min association ud med din, må jeg indrømme ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster